Eenvoudige middag voor Rietmolen uit bij Vosseveld: 0-5

Rietmolen heeft geen kind aan het door blessures geteisterde team uit het Winterswijkse buurtschap. Na een eerste kansje voor de Vossen neemt Rietmolen al snel het heft in handen en weet na een 0-2 ruststand uit te lopen naar 0-5. Uitblinker Karsten ter Braak scoort driemaal en gaat op jacht naar de koppositie van de topscorersranglijst.

Na een niet al te lange winterstop gaan Vos en co vandaag op bezoek bij de Vossen. De blauwwitten hebben een gedegen voorbereiding op de tweede seizoenshelft achter de rug en gaan, met de 5-4 overwinning op de amateurs van Heracles Almelo nog vers in het geheugen, vol vertrouwen op pad. Ondanks het schijtbakkenvoetbal van die wedstrijd hield men er toch een goed gevoel aan over. Van de tegenstander is bekend dat het met veel personele problemen kampt. De gehele voorhoede ontbreekt en ook de vaste doelman is toeschouwer vanwege een handfractuur en dus is een heel contingent jeugdspelers opgetrommeld om de gevallen gaten op te vullen. Bij Rietmolen valt het mee met het blessureleed; alleen in de verdediging zijn er wat moeilijkheden waardoor centrale verdediger Koen Waanders weer eens negentig minuten kan maken. De staat van het veld laat te wensen over; het is erg hobbelig door de bodemfauna die welig tiert in deze vooralsnog zachte winter.

Als onder bewolkte omstandigheden wordt afgetrapt is het Rietmolen dat al snel de aanval probeert te zoeken. Volgens de inmiddels bekende patronen wordt de tegenstander teruggedrukt op eigen helft. Toch zijn het de Vossen die de eerste kans voor rekening nemen als Wesley Meulenkamp op een gevaarlijke plek balverlies lijdt en een counter over rechts het gevolg is. Gelukkig is Jeroen Hartgerink op tijd uit zijn doel en weet in twee instanties de bal te ontfutselen van de rechteraanvaller. Het is in deze fase dat Rietmolen nog worstelt met het veld, veel ballen stuiteren onvoorspelbaar op dus elke pass over de grond is listig. Gelukkig heeft men in de persoon van Harm Waanders een kopsterke spits in huis, dus dan maar door de lucht moet Robbin Dieperink in de achttiende minuut gedacht hebben als hij een piekfijne voorzet bij de tweede paal aflevert. Harm kan vrij inkoppen maar mist jammerlijk rechts naast het doel. Niet veel later is het alsnog raak als Karsten op links de bal ietwat fortuinlijk meekrijgt, vervolgens twee man uitspeelt en beheerst de 0-1 binnenschuift. Het luidt een sterke fase in waarbij de blauwwitten door middel van goede combinaties nog een handvol kansen weten te creëren. Eén van die combinaties eindigt panklaar op randje zestien bij Harm voor de voeten, maar zijn schot gaat hard over. Hij heeft zijn vizier nog niet scherp staan. Wie dat wel heeft is Karsten ter Braak, die dat piekfijn etaleert als hij na een halfuur spelen een vrije trap krijgt op zo’n 25 meter van de goal. Zijn schot wordt de eerste meters gedragen door de wind, maar zet precies op tijd de daling in om via de onderkant van de lat de keeper kansloos te laten. Het is de mooiste goal van de middag en betekent de 0-2 voor de kerkdorpelingen. Sander te Rietmole is in het laatste deel van de eerste helft nog twee keer dichtbij een goal, maar hij moet nog even geduld hebben. Vosseveld komt niet verder dan een kopkansje dat een eenvoudige prooi is voor Jeroen.

Rietmolen begint de tweede helft fel en maakt de tegenstander duidelijk dat er vandaag niets voor hen in het vat zit. De in grote getalen meegereisde supporters genieten in deze fase van de drive die de spelers aan de dag leggen. Een en ander resulteert al kort na rust in de 0-3 als Wesley het eens van afstand probeert. De bal krijgt een lelijke stuit mee waar de Vosseveldse doelman zich geen raad mee weet en alleen maar tegen kan houden. Sander is vervolgens bij de pinken en schiet vanuit de rebound meedogenloos binnen. Nog geen tien minuten later is hij opnieuw trefzeker als de doelman mis grabbelt bij een voorzet van rechts van Niels te Lintelo en de 4-0 binnenkopt. Luisteraars van RTV Slingeland wordt op dat moment voorgehouden dat dat enigszins geflatteerd is en het spel koploper-onwaardig. Zij zijn slachtoffer geworden van ‘fake news’, dat begrijpt u. Ondertussen is het Karsten die er nog maar eens een solo uitgooit en de vijfde van de middag maakt, en daarmee zijn eerste hattrick van het seizoen in de boeken zet. Een publiekswissel valt hem te beurt. Zijn vervanger Christiaan Vlierhaar krijgt daardoor nog even de gelegenheid zijn specialiteit te tonen; de sliding tackle van achteren op de enkeltjes van de tegenstander. Hij ontsnapt aan geel. Ook Patriek Piepers is inmiddels ingevallen, evenals Rick ter Braak die herstellende is van een aanvaring met een Oostenrijkse rotspartij tijdens een glijpartij op de lange latten. Afijn, men speelt de wedstrijd geconcentreerd uit en de eerste competitie-overwinning van 2018 is een feit. De drie punten kunnen mee in de tas, en alsof dat nog niet genoeg is legt de voorzitter van de blauwwitten nog even beslag op de hoofdprijs van de verloting, een overheerlijke fruitmand. Het kan niet op.

Waar Rietmolen in het verleden nog wel eens met moeite uit de winterstop kwam en punten verspeelde, lijkt het team nu scherper dan ooit. Doordat naaste opponent Delden schade oploopt tegen EGVV, verstevigt Rietmolen zijn koppositie in de 5e klasse B. Volgende week zaak om dat een goed vervolg te geven in de thuiswedstrijd tegen Haarlo.