Eerste puntverlies voor Rietmolen na gelijkspel tegen Delden: 2-2

Delden is driekwart wedstrijd de bovenliggende partij maar Rietmolen weet de schade beperkt te houden door een sterk laatste kwartier. Ondanks het puntverlies blijft het koploper.

Rietmolen begint niet op volle sterkte aan de wedstrijd. Wesley Meulenkamp is geschorst na zijn rode kaart van vorige week en Karsten ter Braak heeft het overgrote deel van de nacht boven het toilet gehangen en zit ziek, zwak en misselijk op de bank. Daardoor zijn er basisplaatsen voor Niels te Lintelo en Patriek Piepers die de laatste weken genoegen moest nemen met een reserverol maar zijn sterke invalbeurten en arbeidsethos op de trainingen beloond ziet worden met deze basisplek. Centrale verdediger Frank Geerdink treft vanmiddag in de scheidsrechter een naamgenoot. Het team staat vol vertrouwen aan de aftrap door de resultaten van de afgelopen weken en door het vertoonde spel in de doordeweekse oefenwedstrijd tegen vierdeklasser Rekken. Daarin was Rietmolen nagenoeg de hele wedstrijd de betere ploeg maar moest toch genoegen nemen met een 3-3 gelijkspel. Desalniettemin wacht vandaag een zware kluif gezien de resultaten van Delden dat met twee overwinningen en een gelijkspel tegen titelkandidaat Neede ook bovenin meedraait.

De eerste helft start met een fel Delden dat Rietmolen op veel fronten aftroeft en daardoor een paar keer gevaarlijk is. De grootste kans in de openingsfase is dan ook voor Delden dat in de elfde minuut uit een scrimmagesituatie tot scoren kan komen maar niemand van de blauwgelen slaagt erin het net te vinden. Rietmolen kan slechts enkele keren in de buurt van de goal komen maar echt grote kansen krijgt het niet. Men weet amper de voorwaartsen te bereiken en de opbouw bestaat uit teveel tikkies breed en terug in een te laag tempo. Delden weet het overwicht in de 35e minuut uit te drukken in een voorsprong nadat het twee minuten eerder al een levensgrote kans had gehad. Een voorzet van rechts wordt door de linksbuiten met een beetje mazzel in het doel gewerkt: 0-1. Ondanks het povere spel krijgt Rietmolen voor rust nog wel een aanzienlijke kans. Een goede crossbal van Dennis Vrielink zet Patriek vrij voor de goal maar zijn kopbal gaat ruim over en dus gaat men met een achterstand de rust in.

Trainer Kevin Vos grijpt in, laat Joren Vrielink achter in de kleedkamer en neemt met de nog wat pips ogende Karsten een risico; is hij wel speelfit? In de eerste fase van de tweede helft heeft de wijziging nog weinig effect, Delden blijft de betere ploeg en komt in de 56e minuut op 0-2 als de linksbuiten prima bediend wordt, alleen op de keeper afkomt, die uitspeelt en binnenschiet. Een minuut later een identieke situatie maar de bal wordt voorlangs geschoten, Rietmolen ontsnapt aan een nog ruimere achterstand. Ondertussen heeft Patriek een gele kaart gepakt na een wat onnodig harde overtreding op het middenveld. Later blijkt het een wraakactie te zijn geweest op de handtastelijke nummer tien van Delden, Colin Neuber. Die heeft de zinsnede ‘put your hands down my pants and I bet you feel nuts’ uit het nummer The Bad Touch van de Bloodhound Gang, dat tijdens de warming-up te horen was, goed onthouden en brengt het in praktijk bij een cornerbal door Patriek even bij zijn zaakje te grijpen. Vrij bizarre genitale praktijken die natuurlijk niet op het voetbalveld thuishoren. Ondertussen zijn het de blauwwitten die langzamerhand beter in de wedstrijd komen en wat meer kansjes krijgen, onder andere uit corners. Het is echter een vrije trap van Dennis in de 80e minuut die prima wordt ingekopt door Harm Waanders die de wedstrijd doet kantelen: 1-2. Door deze goal is het vertrouwen ineens terug en Rietmolen gaat meteen op zoek naar de gelijkmaker. Die valt al snel daarna op een curieuze manier. De scheidsrechter geeft een vrije trap op een paar meter van de zestien waarna er een kort tumult volgt tussen de spelers van Delden die als ware het Toet en Henkie met elkaar staan te kissebissen. Zelfs de keeper bemoeit zich ertegenaan en krijgt vervolgens een kwak van de nummer tien. De goalie belandt op z’n bips op het befaamde SBR-rubbergranulaat, waarop Karsten het lege doel natuurlijk niet leeg kan laten en de bal over het clubje spelers en uitgeschakelde keeper schiet: 2-2. De scheidsrechter had niet aangegeven dat er op zijn fluitsignaal gewacht moest worden dus de goal wordt terecht goedgekeurd, ondanks hevige protesten van Deldense kant. De laatste tien minuten kenmerken zich door een opportunistisch Rietmolen dat bloed ruikt en Delden dat meer en meer op de counter speelt. Beide ploegen worden daarbij nog een paar keer erg gevaarlijk. Aan Rietmolense zijde is het keeper Jeroen Hartgerink die een keer redding moet brengen en aan de overkant ziet Dennis Vrielink even later zijn inzet uit een afvallende cornerbal in de drukte stranden. Karsten, die zienderogen is opgeknapt, soleert nog een paar keer langs de vermoeide Deldenaren en zorgt zo regelmatig voor gevaar maar gescoord wordt er niet meer. Een overwinning zou ook niet terecht zijn geweest voor Rietmolen dat lange tijd de onderliggende ploeg was en uiteindelijk blij mag zijn dat het nog een punt heeft weten veilig te stellen.

Volgende week wederom een thuiswedstrijd, dan tegen Bredevoort. Hopelijk kan men weer op volle kracht aantreden en de punten in huis houden.