Eerste verliespartij voor Rietmolen na 0-2 nederlaag bij grote buur Neede

In een wedstrijd die zich vooral laat kenmerken door strijd en spanning trekt Rietmolen aan het kortste eind. Na een 1-0 ruststand wordt het uiteindelijk 2-0 voor de thuisploeg. Ondanks de nederlaag blijft Rietmolen koploper, maar ziet het gat slinken tot een punt.

Daar is dan de dag dat Rietmolen voor het eerst ‘voor het echie’ tegen Neede mag. In meerdere opzichten een bijzondere wedstrijd. Ten eerste vanwege het feit dat trainersduo Kevin Vos en Ruud Denekamp er jarenlang hebben gespeeld en  er hun eerste stapjes in het trainersvak hebben gezet. Beiden hebben ze jeugdelftallen van Neede onder hun hoede gehad en zo kan het gebeuren dat zo’n driekwart van de zwart-witte basiself van vandaag de voetbalkneepjes van de huidige Rietmolen-trainers heeft geleerd. Om het feest compleet te maken ziet Kevin dat ook broertje Tim tot de eerste elf van Neede behoort. Bovendien is het, voor zover we hebben kunnen nagaan, voor het eerst dat de blauwwitten in competitieverband tegen Neede aantreden. Als we de annalen er op naslaan zijn er in de recente geschiedenis slechts enkele oefenpotjes en bekerduels terug te vinden. Die gingen overigens allen verloren aangezien Neede in die tijd een paar klassen hoger speelde. Enkele degradaties verder resulteren erin dat men eindelijk op niveau speelt en het schept de gelegenheid voor deze première. Evenzeer als de wedstrijd bijzonder is, is hij ook belangrijk. Een blik op de ranglijst leert ons dat Rietmolen een voorsprong heeft van vier punten op Neede, Delden en Meddo. Bij een overwinning kan men flink uitlopen, helemaal aangezien ook Delden en Meddo elkaar vandaag treffen. En dus tijgt men goedgemutst en met een compleet fitte selectie per stalen ros richting het Vlearmoesdorp.

Voorafgaand aan de wedstrijd is het supportersvereniging Neede Noord dat flink uitpakt met velerlei spandoeken, harde muziek en zichtbelemmerend vuurwerk. De Rietmolense sfeeractie pakt daarentegen wat kariger uit en blijkt het werk van afsplitsingsgroepering Blup Hauw. We mogen hopen dat het de volgende keer gewoon weer Hup Blauw is dat de handdoek oppakt en weer met een knalshow de Rietmolense spelers aanmoedigt.

Dan naar de wedstrijd. In de openingsfase worden de intenties van beide teams meteen duidelijk: Rietmolen dat probeert te voetballen op de helft van de tegenstander en Neede dat inzakt en loert op omschakelingsmomenten. Het is al vroeg in de wedstrijd als Neede uit zo’n moment op voorsprong komt. Tim Vos krijgt op rechts de bal en geeft hem scherp voor, waarna doelman Jeroen Hartgerink in contact komt met een Needse spits die naar de grond gaat. De bal komt voor de voeten van de vrijstaande Wessel Meeringa die eenvoudig binnenschiet. Was het een Penalty? Waarschijnlijk wel. Stond Wessel buitenspel? Waarschijnlijk wel. De scheidsrechter wil van beide niets weten en kent de goal toe: 1-0 in de zevende minuut. Het restant van de eerste helft kent eenzelfde spelbeeld; Rietmolen etaleert meer voetballend vermogen en is sterker op het middenveld, Neede zakt in en is erg scherp rondom de eigen zestien. Verder dan een paar indraaiende vrije trappen  en schoten uit de tweede lijn komen de blauwwitten echter niet. Na een halfuur spelen kan keeper Jeroen weggestuurd worden na een handsbal buiten de zestien, maar de scheids houdt het bij geel. Ruststand 1-0.

Ook na rust een goed verdedigend Neede dat het tempo eruit probeert te halen en een Rietmolen dat het wel probeert maar nauwelijks gevaarlijk kan worden. Ook Neede creëert weinig totdat in de 60e minuut de messcherpe Tim Vos de bal op een presenteerblaadje krijgt aangereikt na een te korte terugkopbal van centrale verdediger Dennis Vrielink: 2-0. Het brengt heel Neede in extase en met  name Tim die op deze manier zijn grote broer de das om lijkt te doen. Het noopt Kevin tot aanvallend wisselen om nog iets te forceren: Frank Geerdink eruit, Patriek Piepers erin. Rietmolen geeft vervolgens meer druk op het Needse doel en wordt gevaarlijker; een schot vanaf randje zestien van Patriek mist overtuiging en een goede kopbal van Harm Waanders belandt op de paal. Het is in deze fase niet verwonderlijk dat Rietmolen achterin veel ruimte laat en de vleermuizen aldus een paar keer levensgevaarlijk kunnen counteren, maar ook zij komen niet tot scoren. Rietmolen probeert het nog in de laatste fase met invaller Koen Waanders in de rol van pinchhitter maar ook hem lukt het niet het net te vinden. Het gaat dus de wedstrijd worden van Tim Vos, die het niet kan laten nog een keer alle aandacht op zich te vestigen door zijn tweede geel te pakken en mag vertrekken. Maar dat mag de pret aan Needse zijde niet drukken. Een 2-0 nederlaag is wat rest voor de blauwwitten. Voor het eerst deze competitie komt men niet tot scoren en verzuimt uit te lopen op de ranglijst.

De nazit in de kantine is er echter niet minder om. Het wordt een gezellige bedoening en een weerzien met oude bekenden, zoals voor enkele spelers van Rietmolen met mevrouw Van Den Berg van het consultatiebureau die de nodige verwarring schept en hen terloops  een identiteitscrisis lijkt aan te willen praten. Als we haar moeten geloven hadden de wedstrijdverslagen er heel anders uitgezien met namen als Joren te Rietmole, Sander Vrielink en Wesley Meulendijk. Gelukkig is de Rietmolenaar van nature nuchter en neemt een en ander met een korreltje zout. Het is Rietmolen 1 dat als laatste de kantine uitgeveegd wordt en zo overtuigend de derde helft wint. Die overwinning moest natuurlijk gevierd worden, dus werd het nog even afpilsen bij Valentijn. Het was een mooie middag.

Volgende week naar Dijkhoek voor de wedstrijd tegen DEO.