Gehavend Rietmolen kan in Beckum geen potten breken

In een weinig hoogstaand duel is TVO de Rietmolenaren met 2-0 te machtig. Met doelpunten vlak voor en vlak na rust houden de Beckumers de punten aldus in eigen huis. Rietmolen, dat het moest stellen zonder spits Rick ter Braak en middenvelder Wesley Meulenkamp, is inmiddels afgezakt naar de een-na-laatste plaats op de ranglijst. De focus kan nu volledig op volgende week, als het in eigen huis nummer laatst Rekken ontvangt.

De plotselinge stratosferische opwarming en de daaruit voortgevloeide verzwakte poolwervel ten spijt, dit jaar geen Elfstedentocht, maar een ouderwetse, typisch Nederlandse kwakkelwinter. Gekwakkel dat de nare eigenschap heeft het landelijke amateurvoetbal in de war te schoppen, zoals de afgelopen weken tentoon gespreid. Het is alweer bijna een maand geleden dat Rietmolen zijn laatste competitieduel afwerkte, maar rustig werd het allerminst op en rond de velden van de dorpsclub. Er was de nasleep van het ridicule duel tegen Aramea; geen actie vanuit de KNVB, behalve dan dat arbiter Cimen zijn fluit noodgedwongen aan de wilgen kon hangen, want hij werd geschorst voor het leven. Het puntverlies en de kaartenlast blijven desalniettemin staan, wat in het laatste geval leidt tot de schorsing van Rick ter Braak vandaag. Zuur voor hem en voor het team. Daarnaast was er een beschamend oefenduel tegen wat Goorse lieden dat Wesley Meulenkamp een zware enkelblessure opleverde, een trainer die zichzelf met een hamer voor de kop sloeg en de primeur van de Jean le Tieb Hup Blauw 1-pubquiz. Dat werd een unaniem, belachelijk groot succes.

Maar goed, wat geweest is, is geweest. Over naar vandaag. De afwezigen nopen trainer Kevin Vos tot het meenemen van twee jeugdspelers, onder wie Bas Essink. Gaat de 17-jarige vandaag zijn debuut maken voor Rietmolen 1 in een wedstrijd om “het echie”? Ook op de bank zit derde-elftaldoelman Thom Lansink, die sinds lange tijd weer eens bij het eerste mag aansluiten, ook al kost het hem enige moeite zich in het reservekeeperstenue te wurmen.

Door de toenmalige droogteperiode werd het uitduel in Rietmolen afgewerkt, met als gevolg dat de thuiswedstrijd vandaag in Beckum is. Droog is het ook vandaag. Een heerlijk voorjaarszonnetje trekt veel publiek naar sportpark De Kruud’nhof. Dat ziet gelijk in de eerste minuut al een opvallend moment als een TVO-verdediger de bal met zijn knie naar zijn doelman speelt, die hem vervolgens oppakt. “Terugspeelbal!”, roept de complete Rietmolense offensieve linie. Meteen is er discussie of een terugspeelbal met de knie al dan niet mag. Scheids zegt van wel, dus dan is het zo. Een paar minuten later roeren de blauwwitte aanvallers zich wederom, als een bal in de zestienmeter wordt beroerd door een Beckumse arm. Opnieuw wuift arbiter Hoek de protesten weg en laat doorspelen. Ook aan de andere kant is er even later consternatie. Een Beckums doelpunt wordt resoluut afgevlagd voor buitenspel, tot onvrede van eenieder die Beckum een warm hart toedraagt. Men twijfelt openlijk aan de correctheid van het vlagsignaal. Een opwindend eerste kwartier dus, maar het vervolg is met name rommelig te noemen. Het hobbelige veld staat goed voetbal in de weg, iets waar Rietmolen het normaal gesproken van moet hebben. TVO beschikt over meer fysieke kracht wat in een licht veldoverwicht tot uiting komt. De grootste TVO-kans is er tien minuten voor rust als Aaron van Laar een voorzet van links voor een leeg doel ernaast weet te werken. De openingstreffer valt alsnog enkele minuten later als Cyriel Temmink profiteert van balverlies in de Rietmolense verdediging en zomaar door mag lopen richting doelman Hartgerink en hem in de korte hoek verschalkt: 1-0. Een bevrijdende treffer voor de witzwarten, hetgeen treffend begeleid wordt door de instant classic Liberté van Parla et Pardoux, waar blijft de tijd…

Het povere aanvalsspel doet Vos in de rust besluiten Robbin Dieperink in de kleedkamer achter te laten en de fysiek sterkere Joren Vrielink in te brengen. Toch verandert er niet veel aan het spelbeeld; TVO houdt veldoverwicht en Rietmolen is met name aanvallend onmachtig. De Beckumers zetten aan en worden gevaarlijk als Jorn Groothuis een bal van links rakelings over kopt. Hij zet de misser al snel recht door even later na een aanval over rechts beheerst binnen te schuiven. De 2-0 doet Rietmolen beseffen dat er weinig in het vat zit vandaag. Toch krijgt het vlak daarna nog een grote kans als Joren van korte afstand kan schieten, maar stuit op de Beckumer sluitpost. Ook al hebben we nog ruim een half uur te spelen, blijkt het toch al een van de laatste wapenfeiten te zijn. De wedstrijd kabbelt voort en lijkt als een nachtkaars uit te gaan. Vos past een dubbele wissel toe in een poging het potje vlot te trekken. Daan Schuurmans komt erin voor Niels te Lintelo en Harm Vogt vervangt Karsten ter Braak. Bas zal dus nog even moeten wachten op zijn debuut, zijn tijd komt nog wel. Wat ondertussen trouwens ongelooflijk begint te irriteren, zijn de voortdurende vertragingstactieken van de Beckumse spelers en staf. Men ligt continu te rollebollen als ware zwaar gewond, neemt inworpen als door verdovende middelen bedwelmd en vervangende ballen zijn ineens ‘weg’. Niet nodig, heren. Gewoon voetballen. De nachtkaars vlamt nog één keer op als Harm Vogt een goede schietkans krijgt, maar zijn inzet geblokt ziet worden door een TVO-er.

En dus eindigt het duel in een 2-0 nederlaag. Rietmolen bivakkeert mede daardoor op de voorlaatste plaats, maar er zijn nog wat potjes in te halen. Geen probleem dus, accepteren en vooruit kijken. Komende zondag wacht namelijk de rode-lantaarndrager Rekken. Winst is een must. Het betekent aansluiting naar boven en afstand naar de degradatieplaats. Komt allen naar sportpark de Wieken voor deze spannende pot, onze jongens kunnen alle steun gebruiken!