Gehavend Rietmolen lijdt forse nederlaag in en tegen Eibergen

De 4-1 einduitslag betekent een slechte seizoensouverture voor Rietmolen. Het door blessures geteisterde elftal is in de openingsfase nog wel het gevaarlijkst, maar verzuimt de score te openen. Een plotselinge tegentreffer gooit roet in het eten waarna Eibergen voor rust ook nog de 2-0 maakt. Na de pauze dringt Rietmolen aan maar tot scoren komt het niet. Eibergen springt daarentegen uiterst effectief om met enkele buitenkansjes en verdubbelt de voorsprong. Een late treffer van Sander te Rietmole redt de eer. Een ietwat geflatteerde uitslag, maar een valse start is het niettemin.

Per fiets reist de Rietmolense selectie vandaag af voor een mooie burentwist om deze heerlijke competitie mee af te trappen. Het kende een goede voorbereiding met krap verlies van TVO en overwinningen op Lochuizen en Rood Zwart. Een gelijkspel tegen Hengelo tot besluit betekende een ronde verder in de beker. Toch heeft die voorbereiding zijn fysieke tol geëist. Liefst zes spelers moeten de wedstrijd vandaag noodgedwongen vanaf de tribune bekijken. We hebben het dan over, schrijft u even mee, de volgende spelers: Rick ter Braak (kruisbandletsel), Dennis Vrielink -(letsel binnenste knieband), Patriek Piepers (gebroken vinger), Joren Vrielink (enkel), Harm Vogt (enkel) en Karsten ter Braak. Laatstgenoemde is er het ergst aan toe. Een MRI-scan bracht onlangs een afgescheurde voorste kruisband aan het licht, al vorig seizoen opgelopen bij een duel met onder-23. Hem wacht een operatie en bijbehorende revalidatie en zal dit seizoen, hoe spijtig ook, niet in actie komen.

Tot zover het medisch bulletin, over tot de orde van de dag. Eibergen uit dus. Vorig seizoen was dit nog een gezellig zaterdagavondduel dat door de Rietmolenaren met 2-1 gewonnen werd. Van het elftal weten we dat er in personele zin weinig bijgekomen dan wel weggevallen is, maar trainer Leppink zal zijn mannen ongetwijfeld hebben doorontwikkeld naar een hoger niveau. Toch heeft ook hij te maken met enkele blessures, waarvan die van centrale verdediger Te Woerd het meest in het oog springt.

Geen zaterdagavondwedstrijd dit keer en dat komt goed uit want op deze warme nazomerse zondagmiddag is het heerlijk toeven langs de kant voor de vele toeschouwers van deze derby. Voor de spelers is het echter wat minder prettig, boven het kunstgras is het zomaar nog een paar graden warmer. Warm lijkt ook de bal te zijn want hij ketst al in de openingsminuten als een hete aardappel van Sander te Rietmoles schoen als hij oog in oog staat met de Eibergse doelman. Toch toucheert zijn inzet nog de buitenkant van de paal. Het is het eerste wapenfeit in een fase waarin Rietmolen via Twan Tenhagen en nogmaals Sander nog twee goede kansen krijgt, de 0-1 komt echter niet op het bord. De 1-0 wél, in de 21e minuut. Het is eigenlijk de eerste keer dat de thuisploeg gevaarlijk wordt, maar meteen is het raak via een knap schot in de verre hoek door middenvelder Te Raa. Maar ging daar niet een overtreding op Wesley Meulenkamp aan vooraf? We vragen het ons hardop af, maar de arbiter van dienst beslist anders. Na het doelpunt is Rietmolen wat van de leg en is het Eibergen dat wat meer aandringt. Via Rouwmaat krijgt het nog een grote kans, alvorens Rietmolen op zijn beurt via Twan ook een goede poging noteert. Toch is het de thuisploeg die de score verdubbelt. Aanvoerder Smeenk duikt ineens op in de Rietmolendefensie en kan ongedekt afronden: 2-0. Niet conform de verhouding op het veld maar afijn, er is nog een hele helft te spelen.

Daarin laat Eibergen zich terug zakken en laat de bal aan Rietmolen. Dat dringt wel aan, maar heeft moeite echt gevaarlijk te worden. Een als voorzet bedoeld schot van Robbin Dieperink, vanaf de cornervlag zo ongeveer, dat prompt boven op de lat belandt is nog het meest in het oog springend. Na een uurtje verlaat Bas Essink het veld en wordt vervangen door tweede-elftalspeler Brian Renskers. Een kansje van Wouter te Rietmole uit een uittrap van doelman Hartgerink gaat vooraf aan de volgende wissel: Jorrick de Lange voor Niels te Lintelo. Het mag niet baten. Bij een Eibergse uitbraak wordt een voorzet van rechts binnen gelopen door Rouwmaat voor de 3-0. Ai, dat is een wel erg grote marge om nog in amper twintig minuten recht te breien. Toch geven de Rietmolenaren niet op. Een kiezelhard schot van Robbin, zoals alleen hij dat kan, gaat via de vingertoppen van doelman Stokkers tegen de paal. Het is meteen Stokkers’ laatste actie. Met een liesblessure staat hij zijn plekje tussen het aluminium af aan reservekeeper Bulters, die eerder deze dag bij het tweede nog een mooi bokje maakte bij de 0-3 van TVO. Hij zal met niet al te veel vertrouwen onder de lat plaatsnemen. Gelukkig voor hem vergroot zijn ploeg de marge andermaal. Het doelpunt valt wederom uit de omschakeling, ditmaal is het Te Raa die het net vindt: 4-0. Nou, nou, dat is wel heel gortig, laten we er geen hottentottententententoonstelling van maken. Sander lijkt dat te begrijpen en zet in de 83e minuut de eretreffer op het scorebord. De voor buitenspel vlaggende grensrechter wordt daarbij volledig terecht genegeerd door de prima fluitende jonge arbiter Lammers.

Bij die ene treffer blijft het voor Rietmolen en zo kent het een vervelende start van de competitie. Ja, de selectie is gemankeerd, maar daar verschuilt de ploeg zich niet achter. Gelukkig zijn er geen nieuwe blessures aan het reeds extensieve lijstje toegevoegd. Een weekje recupereren en dan thuis tegen Twenthe Goor!