Opnieuw forse nederlaag voor Rietmolen, nu in Beltrum: 5-0

Foto’s wedstrijd.

In dit weerzien met de trainers van de afgelopen twee seizoenen, gaat Rietmolen hard onderuit. VIOS heeft in de eerste helft een veldoverwicht en komt dientengevolge na een halfuur spelen op 1-0. Rietmolen kan er weinig tegenover stellen, maar krijgt vlak voor rust toch nog twee mogelijkheden. Na rust verdubbelt VIOS snel de marge. Aanvallende wissels aan Rietmolenzijde hebben vervolgens een averechts effect en VIOS bouwt door middel van effectieve counters de voorsprong uit naar een comfortabele 5-0 zege.

Een lekker potje vanmiddag waar van beide kanten al enige tijd naar werd uitgezien: de reünie met de oefenmeesters van de afgelopen twee succesvolle seizoenen, Kevin Vos en Ruud Denekamp. De heren hebben afgelopen zomer de overstap gemaakt naar VIOS Beltrum, waarbij ze op moment van tekenen nog de stille hoop hadden dit seizoen in de derde klasse actief te zijn. VIOS moest echter, in tegenstelling tot wat de naam ‘Vooruit Is Ons Streven’ beoogt, een stapje áchteruit doen, waarna de KNVB zo schappelijk is geweest om beide ploegen in dezelfde vierde klasse in te delen. Kevin en Ruud kennende, wordt er bij VIOS gewerkt aan een aanvallend 4-3-3 vanuit goed positiespel waarin altijd de voetballende oplossing wordt gezocht. En laat ze dat nou net níet gewend zijn in Beltrum. Met touwtrekken en survival als Beltrums sportieve hoogtepunten, is het eerste voetbalelftal ook altijd erg fysiek en op werklust ingesteld geweest. De gedwongen omschakeling is uiteraard niet van vandaag op morgen te realiseren en dat is te zien aan de resultaten, die zijn nog wat wisselvallig. Maar geef het trainersduo de tijd en dan komen de resultaten vanzelf, is onze ervaring.

Bij Rietmolen vandaag weer de nodige personele problematiek. Naast Dennis en Karsten, moet ook de geschorste aanvoerder Twan Tenhagen vanaf de kant toekijken. Bas Essink vervangt hem op linksback en Sander te Rietmole draagt als vice-captain de band. Ook bij VIOS ontbreekt de aanvoerder, Bob Groot Kormelink is geblesseerd. Gelukkig voor Vos is spits Wiegerinck terug van lijfelijk leed maar aangezien zijn partner op punt staat van werpen, kan hij elk moment opgeroepen worden voor papadienst. Toch staat-ie in het rood-geel-zwart aan de aftrap. Vos heeft zich recentelijk nog laten ontvallen dat blauwwit de mooiste kleurencombinatie in het voetbal is, waarvan akte. En inderdaad Kev, dat rood-geel-zwart is ook net niks, hè?

Afijn, de wedstrijd dan maar. In de beginfase tasten beide ploegen wat af met slechts enkele speldenprikjes tot gevolg. Later krijgt VIOS iets meer grip en ook wat grotere mogelijkheden, écht gevaarlijk is het echter nog niet. Dat wil zeggen, tót de 29e minuut, als VIOS een opening vindt en na wat Rietmolens defensief dwalen de 1-0 op het scorebord zet. Ook daarna licht overwicht voor de Beltrummers maar op slag van rust zijn het toch de blauwwitten die twee goede mogelijkheden krijgen. Eerst is het Wouter te Rietmole die vanaf rand zestien net naast schiet en vervolgens Robbin Dieperink die doorkomt op links, naar binnen trekt en vuurt. Ook zijn schot gaat net naast. Ruststand aldus 1-0.

Als de spelers weer uit de kleedkamers gerinkeld zijn, komt VIOS meteen een stuk gevaarlijker voor de dag met al snel een levensgrote kans voor Wiegerinck die een lage kopbal bij de tweede paal tegen datzelfde aluminium ziet gaan. Het blijkt de opmaat te zijn naar de 2-0, waarbij Wiegerinck doeltreffender te werk gaat na een goede teruggetrokken bal van buitenspeler Helmers. De arbiter van dienst raakt ondertussen het spoor meer en meer bijster en begint met gele kaarten te strooien, vier stuks in een mum van tijd voor Rietmolen en VIOS krijgt er een voor tijdrekken, niet nodig ref. Ook blijkt hij niet op de hoogte van de laatste spelregelwijzigingen, zoals wat te doen bij het aanspelen van een scheidsrechter. Spel stilleggen en bal teruggeven aan balbezithebbende ploeg, is het bevel uit Zeist, dat hij klaarblijkelijk negeert. Ach ja, Rietmolen moet ook vooral naar zichzelf kijken, best is het allemaal niet vandaag. Wisselen dan maar. Patriek Piepers erin voor Niels te Lintelo en even later betreden spits Rick ter Braak en O19-aanvaller Jorrick de Lange het veld voor respectievelijk Wouter te Rietmole en Harm Vogt. De gehoopte aanvallende impulsen blijven uit en hebben zowaar een averechts effect. Achterin ligt het meermaals helemaal open en VIOS countert er lustig op los, in de 78e minuut resulterend in de 3-0 van Walterbos. Het doelpunt is fnuikend voor de Rietmolense moraal, waarna in de laatste tien minuten ook nog de 4 en 5-0 vallen. Het gemak waarmee gescoord wordt is stuitend en doet pijn aan de ogen. Ook het feit dat Rietmolen zelf aanvallend onmachtig is baart zorgen.

Nou ja, iets om deze week maar eens goed te evalueren. Eerst even de gezellige kantine in die door de Beltrumse tweede garnituur is omgetoverd tot Ajax-fanclub met een verdwaald Feyenoordvlaggetje en in de hoek staat een molentje gedecoreerd met riet, wát origineel. We zien de godenzonen nog voor rust Feyenoord volledig oprollen en dus zeggen we met een knipoog gedag tegen volbloed Feyenoordfans Kevin en Ruud die we terugzien op Super Sunday in Rietmolen op 8 maart 2020, zet het vast in uw agenda. Volgende week thuis tegen mede-een-na-laatsteplaatsbezetter BSC Unisson. Winst is essentieel!