Rietmolen 1 deinst niet terug voor een crisisje meer of minder

Ja, beste mensen, hier had natuurlijk de inleiding moeten staan van het verslag van de ongelooflijke kraker uit bij SP Neede die Rietmolen op heldhaftige wijze in de slotseconden naar zich toe zou hebben getrokken, maar het liep even anders. Geen voetbal, geen krakers. De competitie afgebroken en Rietmolen blijft ‘gewoon’ in de vierde klasse. Geen crisis in Rietmolen, natuurlijk niet. Inmiddels staat het vizier allang weer op seizoen 20/21. Hier uiteengezet een klein terugblikje, maar u bent natuurlijk vooral benieuwd naar wat er in het vooruitzicht ligt.

Een week na de eigen Super Sonntag begin maart stond Rietmolen voor de herculische opdracht om Neede uit, tijdens hun Super Sunday, op te rollen, ware het niet dat op de donderdag ervoor Rutte zijn eigen herculische opdracht voor het voetlicht bracht en het land in een zogenaamde ‘intelligente lockdown’ gooide. Wat dat nou precies betekent is nooit helemaal duidelijk geworden. Wat wel duidelijk werd is dat er voorlopig niet gevoetbald werd. Nee, de mensen moesten zich bezighouden met belangrijker zaken. Het inslaan van WC-papier bijvoorbeeld. En rijst. Waarom in godsnaam rijst, beste mensen? Als er iets saai voedsel is, dan is het wel rijst. Vulling zonder smaak. ‘Omdat dat lekker lang houdbaar is, Jean!’, hoor ik u zeggen. Nou, ik gooi gewoon wat biefstukjes, lamskoteletjes en reeruggetjes in de vriezer, hoor. Ook lekker lang houdbaar. Nee, u houdt het bij WC-papier en rijst. Lots of it. ‘Niet hamsteren alstublieft’, werd ons nog zo op het hart gedrukt door de premier, maar nee, u doet er niks op uit en volgt toch weer het aloude adagium ‘ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke’. En wat zijn we solidair. Samen tegen Corona m’n reet, komt dat WC-papier toch nog van pas.

Rietmolen kende in de nazomer van 2019 een moeizame seizoenstart. Veel wedstrijden gingen verloren, met als absoluut dieptepunt de 7-0 oorwassing in en tegen Buurse. Crisis in Rietmolen? Neu, in Rietmolen is het niet snel crisis, ook nu niet trouwens. Gewoon rustig blijven, hard trainen en dan komen de punten vanzelf een keer. Dat gebeurde ook. Op het moment van afgelasting van de Needse Super Sunday, had Rietmolen voorzichtig de weg naar boven weer gevonden. In de laatste wedstrijd voor de winterstop werd in een cruciaal duel buurman Hoeve Vooruit na een zinderende slotfase opzij gezet en thuis tegen Buurse betekende de overwinning zowel een revanche als een ticket weg van de laatste plaats, die rechtstreekse degradatie zou betekenen. De laatste wedstrijd van seizoen 2019-20 zou de 2-5 nederlaag tegen Vios Beltrum blijken te zijn, iets wat we toen nog helemaal niet konden bevroeden natuurlijk.

Inmiddels zijn de Corona-kaarten wat beter geschud en ziet het er allemaal een stuk rooskleuriger uit. Een woord van dank gaat uit naar Femke Halsema voor het inrichten van een proeftuintje op De Dam in Amsterdam. Laait het virus weer op als we onder het mom van ‘een demonstratie’ een massa volk op een plein samenbrengen? Zo was de gedachte waarschijnlijk. Bleek niet het geval en zo kon Rutte met een gerust hart de teugels weer wat meer laten vieren.

Rietmolen 1 was inmiddels alweer enkele weken in anderhalvemetertraining, die overigens nergens goed voor is, behalve dat je goed leert vrijlopen misschien. Nou ja, nergens goed voor, het gaf trainer Frank Bruins in ieder geval de gelegenheid een heel contingent jeugdspelers aan te laten sluiten om eens te peilen of er nog wat talent in de Rietmolense pijplijn zit, en dat blijkt zo te zijn. De jongens ballen probleemloos mee en zullen, als de tijd daar is, wellicht een plaatsje in de selectie bemachtigen. Goed om te zien. Ook weer op het trainingsveld te bewonderen is vleugelaanvaller annex dribbelkoning Karsten ter Braak, die na een voorstekruisbandreconstructie in januari hard op weg is om begin komend seizoen weer zijn eerste minuten te kunnen maken. En dat is een welkome aanvulling van de selectie. Er zijn namelijk ook wat spelers die, zij het noodgedwongen vroegtijdig, afscheid nemen. Zoals bijvoorbeeld Robbin Dieperink, die Rietmolen 1 verruilt voor  het nieuw op te richten Neede 8, maar plechtig beloofd heeft ooit terug te keren. En Daan Schuurmans, a.k.a. De Bolle uut Grolle, die na twee seizoenen Rietmolens blauwwit terugkeert naar Groenlo en daar diezelfde kleuren van Grol zal aantrekken. Zal even wennen zijn voor deze Grolse Boysman in hart en nieren. We nemen ook afscheid van Rick ter Braak en Joren Vrielink, die een treetje lager gaan en bij het tweede hun voetballende bijdrage zullen leveren. Ook assistent-trainer Richard Klomp zien we volgend seizoen niet meer terug. Hij gaat de uitdaging aan bij de tweede garnituur van SP Lochem. Alle bovengenoemde heren bedankt voor de mooie tijd bij Rietmolen 1 en veel succes bij jullie nieuwe uitdaging!

Ondertussen kijken we reikhalzend uit naar een datum die met rasse schreden dichterbij komt, namelijk 10 juli aanstaande. De datum waarop de KNVB de klasse-indeling voor komend seizoen bekend zal maken. Daarvoor heb ik slechts een advies aan de bondslieden: hou deze klasse zoals ie is! UDI heeft promotie verkregen en zal eruit gaan, van onderen komt Rekken erbij met hetzelfde verdict. Hou de rest gelijk en je hebt een werkelijk fantastische klasse. Duimen maar.

En dan is het afwachten en uitkijken naar de competitiestart in september. De vraag is in hoeverre de beperkende maatregelen dan nog van invloed  zijn. We hopen dat we gewoon kunnen spelen voor publiek. Gezien de huidige versoepelingen ziet dat er goed uit. Rustig afwachten is het devies.