Rietmolen delft onderspit tegen geslepen UDI

Na het goede resultaat in de vorige wedstrijd tegen FC Aramea, mocht Rietmolen tegen mede koploper UDI zowaar even hopen op een kleine stunt voor eigen publiek. De tegenstander uit Enschede liet de blauwe brigade van trainer Kevin Vos en assistent Ruud Denekamp lang in de waan dat er wat te halen viel. In de laatste 20 minuten maakte de ploeg van oefenmeester Oosten echter snel een einde aan de Rietmolen illusies.

Eerst even terug naar november vorig jaar. Toen vond de uitwedstrijd plaats en dat was een uitermate boeiend duel. Dat lag overigens niet aan de uitstraling van het Twentse sportpark waar de gevoelstemperatuur die dag niet boven het vriespunt uitkwam. Zoals gezegd was de wedstrijd wel de moeite waard en wist Rietmolen op de valreep heel knap een puntje mee te nemen naar de Achterhoek. Omdat het een open en sportieve wedstrijd was bood dit enig perspectief voor de wedstrijd van vanmiddag.

Na een koude en grijze start van de dag breekt rond de middag de zon door en deze zorgt ervoor dat het toch nog aangenaam wordt ondanks dat een stevig briesje zich laat gelden op sportpark de Wieken, daarover later meer.
Patriek Piepers en Koen Waanders zijn afwezig en dat betekent dat het jonge duo Joren Vrielink en Daan Schuurmans in de defensie van de partij zijn.

Rietmolen laat in de beginfase 2 gezichten zien. Aanvallend worden er wat speldenprikjes uitgedeeld, maar wat zorgen baart is het nonchalante uitverdedigen in de achterste linie. Dit zorgt bij trainer Vos in deze fase duidelijk voor hoofdbrekens. Toch zijn er zeker ook kansen voor de thuisploeg. In de 12e minuut krijgt Karsten ter Braak een 100% kans om de 1-0 op het bord te schieten, maar weet hij deze uitgelezen mogelijkheid niet om te zetten in een doelpunt. UDI lijkt wakker geschud en beseft zich dat er vandaag gewonnen moet worden om de titelaspiraties overeind te kunnen houden. Vorige week werd er immers kansloos verloren tegen TVO en incasseerde het daarbij nog een domme rode kaart op de koop toe. Vandaag is er met het mooie voorjaarsweer echter weinig meer te merken van een hoge testosteronspiegel en wil men vooral proberen om Rietmolen voetballend over de knie te leggen. En eerlijk is eerlijk: dat lukt bij vlagen heel aardig. Vooral over de rechterkant weet UDI regelmatig gevaar te stichten. Na ruim een kwartier krijgen de Enschedeërs 2 goede kansen om de wedstrijd open te breken. Trainer Vos ziet dat er wat moet gebeuren en laat Robbin Dieperink warmlopen. Hij vervangt Rick ter Braak en Wouter te Rietmole wordt naar de punt gedirigeerd. De wissel lijkt effect te hebben. Na ruim een half uur zet Karsten Sander te Rietmole vrij voor de keeper, maar ook hij mist vandaag de scherpte om het trouwe thuispubliek een plezier te doen. Kort erna belandt Frank Geerdink, met enige hulp uit Enschede, ongelukkig tegen een reclamebord. Gelukkig kan hij de strijd hervatten, blijft de schade beperkt en kunnen we weer genieten van zijn specialiteit: enorm ver ingooien. In de slotfase van de 2e helft neemt UDI het initiatief weer over, voert de druk op, komt heel dicht bij de 1-0, maar gelukkig is daar altijd Jeroen Hartgerink nog die redding biedt.

Na de rust gaat UDI op dezelfde voet verder en is direct al weer gevaarlijk. In de 47ste minuut doorsnijdt men de defensie van Rietmolen door het hart, maar wederom vormt keeper Hartgerink een schier onneembare vesting. Rietmolen herpakt zich en er ontstaan zowaar weer mogelijkheden. De sfeer wordt wat grimmiger en UDI is niet te beroerd aan de handrem te trekken voordat het echt gevaarlijk kan worden. Na ruim 20 minuten wordt Karsten via een vrije trap vrij voor goal gezet, maar hij weet zich met deze weelde geen raad. Even later proberen Dennis Vrielink en Sander te Rietmole keeper Schonewille te verschalken, maar die wordt niet warm of koud van het lobje. Hetzelfde kan gezegd worden van de scheidsrechter van vandaag, de heer Ten Heggeler. Ondanks de stemverheffingen op en rondom het veld fluit hij stoïcijns zijn wedstrijd. En zo hoort het natuurlijk ook. In de 70ste minuut gaat het dan toch mis. Een lange pass van UDI via de rechterkant wordt door Joren verkeerd getaxeerd waarna spits Lever zich dit buitenkansje niet laat ontsnappen: 1 – 0. Er komt weer een wissel aan: Daan Schuurmans ruimt het veld voor invaller Bas Essink die ondanks de slechte uitslag een uitstekende indruk achterlaat. Rietmolen probeert vervolgens nog wel de gelijkmaker te forceren, maar het echte geloof lijkt verdwenen. UDI ruikt bloed en neemt het doel van Rietmolen opnieuw onder vuur waar Jeroen ternauwernood redding kan bieden. Trainer Vos schakelt en brengt Richard Nales voor Joren Vrielink. Het spel wordt wat rommelig en de puf bij Rietmolen lijkt er wel uit. Vlak voor tijd besluit Dave van der Molen namens UDI het maar eens van afstand te proberen. De wind is nog steeds straf en geeft de bal net genoeg snelheid mee om achter keeper Hartgerink in het doel te belanden. Daarmee is ook meteen duidelijk dat de wedstrijd erop zit. Daar doet de bijna eretreffer van het trio Meulenkamp-Ter Braak-Tenhagen niets aan af.

Conclusie: Rietmolen was zeker niet kansloos vandaag, maar verzuimde om de mogelijkheden die er waren te benutten om UDI echt uit te dagen. UDI profiteerde vervolgens efficiënt van het onnodige balverlies aan Rietmolense kant en kon in slotfase van de 2e helft toch nog vrij eenvoudig de wedstrijd naar zich toetrekken. Waar UDI naar boven kan blijven kijken, zal Rietmolen zich moeten opladen om lijfsbehoud veilig te stellen. Op papier lijkt de volgende wedstrijd tegen laagvlieger Rekken een goede mogelijkheid om de draad weer op te pakken, maar iedereen weet dat er in deze fase weinig cadeautjes meer worden weggegeven.

Wérnér le Ferink