Rietmolen pakt in extremis dikverdiende 1-0 zege in topper tegen Meddo

Na een gelijkopgaande eerste helft (0-0) is Rietmolen in het tweede bedrijf de bovenliggende partij en wint deze zespuntenwedstrijd verdiend met 1-0. Invaller Wouter te Rietmole wordt matchwinner met een prachtige goal in de laatste minuut van de reguliere speeltijd. De blauwwitten slaan daardoor een belangrijke slag op de ranglijst en staan nu drie punten los.

Na de afgelasting vorige week bij DEO staat vandaag de topper tegen SC Meddo op het programma. Gezien de stand krijgt deze wedstrijd met recht dat predicaat. Beide teams staan bovenaan met negentien punten, al heeft Rietmolen een wedstrijd minder gespeeld. Een verassend goede seizoenstart dus voor Meddo, dat de laatste jaren toch vooral als middenmoter door het leven ging. Toch is het traditiegetrouw een lastige tegenstander voor Rietmolen; Meddo staat bekend als een stugge ploeg die goed vanuit de organisatie speelt. Het waterballet vorige week in Dijkhoek stelde de technische staf en een afvaardiging van de selectie in de gelegenheid af te reizen naar het Winterswijkse buurtschap om de wedstrijd van de groenwitten tegen Neede te bekijken. Meddo won welverdiend met 2-0 en bleek te beschikken over een degelijke verdediging en een bloedsnelle aanvaller die de wedstrijd al veel eerder had moeten beslissen. Rietmolen wist dus wat het te wachten stond en aan Rietmolentrainer Kevin Vos, die deze week heeft bijgetekend en dus ook volgend seizoen voor deze groep staat, de taak hier een goed tactisch plan tegenover te zetten. Eerste uitdaging daarin is het vervangen van spits Harm Waanders die geblesseerd moet toekijken. Op zijn plek speelt topscorer Sander te Rietmole, die in Jesse Kersten bij de groenwitten zijn medekoploper in het topscorersklassement van 5B treft. Beide staan op acht doelpunten.

Bij regenachtig weer begint de wedstrijd goed; beide ploegen proberen te voetballen en trachten druk te zetten op de helft van de tegenstander. Het leidt tot een paar kansjes over en weer. Aan Rietmolense zijde is er een schietkans voor Karsten ter Braak, maar hij heeft zijn vizier wat te hoog afgesteld. Ook Robbin Dieperink is dicht bij een doelpunt als hij vanaf rechts een voorzet ontvangt. Zijn eerste aanname is helaas niet goed en in tweede instantie is de hoek te moeilijk om nog doeltreffend uit te halen. Ook Meddo laat zich niet onbetuigd en creëert via hun nummer tien een goede schietkans na knap wegdraaien bij zijn directe tegenstander. De krachtsverhoudingen zijn in deze eerste helft gelijk en men gaat dan ook rusten met de brilstand.

De tweede helft begint Rietmolen messcherp, het is meteen duidelijk dat men een tandje bijschakelt. In de eerste vijf minuten na rust noteert Sander al twee kansen als hij eerst vanuit een corner en later na een voorzet van Karsten de score kan openen, maar dat nalaat. In de 52e minuut is het dan alsnog raak als Sander over rechts doorkomt en de bal prima breed legt op de inlopende Karsten die de bal in de korte hoek binnenschiet. De goal wordt al lang en breed gevierd als blijkt dat de grensrechter pardoes de vlag in de lucht heeft gestoken. De scheidsrechter, die de goal al had toegekend, treedt in overleg, neemt het vlagsignaal over en keurt de goal af, ongelooflijk. Ook uit de beelden van de wedstrijdanalyse blijkt dat het zeker geen buitenspel is. Waarom er dan toch gevlagd is blijft onduidelijk. Waarschijnlijk is men bevangen door de cryptocurrencyhype of afgeleid door kledingwinkelmuziek. Kan gebeuren. Rietmolen accepteert, zonder al te veel amok te maken maar wel met enige tegenzin, deze beslissing en richt zich weer volledig op de wedstrijd. Ook in het restant blijft rietmolen de betere ploeg, is overal op het veld sterker en blijft zoeken naar de openingstreffer. De ploeg lijkt door de gebeurtenissen extra getergd en gaat onverdroten voort. Het blijft ook kansjes creëren zoals een vrije trap van Karsten die rakelings voorlangs gaat en een kopbal van aanvoerder Twan Tenhagen die te hoog mikt. Rietmolen weet natuurlijk dat, als het zelf niet scoort, de tegenstander altijd een kans gaat krijgen. En die kans komt er in de 79e minuut als een Meddose aanvaller een-op-een op keeper Jeroen Hartgerink de hoek voor het uitzoeken heeft. Het is echter niet voor het eerst dit seizoen dat de doelman bij de pinken is en een beslissende redding in huis heeft, waarbij ook de paal nog een handje helpt. Ondertussen zijn bij Rietmolen Rick ter Braak en tweede-elftalspelers Brian Renskers en Wouter te Rietmole ingevallen. Zij verzwakken het team allerminst in de laatste fase die inmiddels is aangebroken. In de 89e minuut krijgen de blauwwitten dan toch waar het recht op heeft. Het is weer Sander te Rietmole die op rechts doorkomt en een prima voorzet in huis heeft waarmee hij zijn inlopende broer Wouter vindt die de bal perfect over de keeper in de verre hoek lepelt: 1-0, eindelijk. De voorsprong is dik verdiend en de blijdschap enorm. In de laatste fase houdt Rietmolen stand en weet de drie punten binnen te slepen. Een mooie pot voetbal met een even zo mooi resultaat. Delden wint ook en blijft zo in het spoor, zij het op drie punten achterstand. Neede lijkt even af te haken na een thuisnederlaag tegen DEO.

Volgende week naar Geesteren voor de wedstrijd tegen GSV. Hopelijk weet de plaatselijke landbouwwerktugenvereniging het veld in goede staat te houden en kan er gewoon gevoetbald worden.

Sportieve groet en tot dan, Jean le Tieb