In Enschede legt Rietmolen de thuisploeg een helft lang het vuur na aan de schenen. Het heeft zelfs de betere kansen, maar tot scoren komt het niet. Verse derdeklasser UDI weet op zijn beurt een stuk efficiënter om te springen met de geboden opportuniteiten en staat aldus bij rust met 2-0 voor. Na de pauze heeft de breedte van de Enschedese selectie zijn weerslag op het spel. Ingebrachte wissels krikken het toch al hoge niveau verder omhoog en Rietmolen krijgt het moeilijker en moeilijker. Toch incasseert men nog slechts een tegentreffer en kan op basis van de eerste helft Sportpark Wesselerbrink Midden met opgeheven hoofd verlaten.

De eerste officiële wedstrijd van het seizoen ’20-’21 en meteen een zware dobber, UDI uit. De wedstrijd die als voorlaatste speelronde gepland stond in het ‘what could have been’-seizoen dat zo abrupt eindigde. UDI zag zijn kans op het kampioenschap vervliegen, maar erger nog zag het de voorziene verkassing naar de derde klasse op losse schroeven komen te staan. Gelukkig voor hen deed de KNVB niet al te moeilijk en besloot de aanvraag tot promotie te honoreren. Een seizoen eerder ging dit potje wél door en die herinneren we ons nog vanwege de schitterende vrije trap in de slotminuut van Karsten ter Braak die zo de kruising in vloog, de 2-2 betekende en zo UDI twee punten afhandig maakte. Drie keer raden hoeveel punten de Enschedeërs dat jaar uiteindelijk te kort kwamen voor het kampioenschap. Juist, twee.

Karsten zelf traint overigens weer volop mee na zo’n acht maanden revalideren na zijn zware knieoperatie begin dit jaar. Voorspoedig herstel dus en hopelijk zien we hem snel weer in wedstrijdtenue. De rest van de selectie staat er ook goed voor, hoewel de aantallen wat dun zijn. Jeroen Hartgerink staat vandaag uit voorzorg aan de kant met een schouderkwetsuur en idem Patriek Piepers met een onwillige knie. Good old Thom Lansink vervangt Jeroen onder de lat, wie had gedacht dat hij op 38-jarige leeftijd nog zijn opwachting zou maken? Om de gemiddelde leeftijd wat normalere proporties aan te laten nemen, is er weer een blik O19-junioren opengetrokken die gewillig op de bank hun kans op wedstrijdminuten in 1 afwachten. Qua fitheid van de spelers heeft trainer Frank Bruins niks te klagen, de lange trainingsperiode in de zomer heeft zijn vruchten afgeworpen. Daarnaast is zo’n beetje de halve selectie op hoogtestage geweest in de Franse Alpen om menig colletje met gemak op te poeven, hoewel men vooral achter de kuiten van ondergetekende heeft aangefietst.

Rietmolen start het Enschedese bekerdrieluik – de komende weken wachten Phenix en Victoria thuis ­– voortvarend en weet UDI goed onder druk te krijgen. UDI wordt daardoor erg zorgvuldig in de opbouw en al heel snel is er al een grote kans voor Sander te Rietmole die voorlangs schuift. Even later na weer een balverovering probeert nummer 10 Justin Bomers, vorig seizoen nog speler van 2, het eens met een boogbal van afstand als hij de doelman te ver voor zijn goal ziet staan. Zijn inzet gaat helaas naast. Goed te zien dat de blauwwitten niet onder de indruk zijn van het surplus aan kwaliteit tegenover zich en met goede agressie het de tegenstander lastig maken. Het wordt daardoor een leuk schouwspel waarbij er over en weer wat kansjes te noteren vallen. Er komt nog wat meer pit in het spel als linksbuiten Harm Vogt in een akkefietje belandt met de rechtsback van UDI die enkele seconden later het onderonsje met een harde tackle in zijn voordeel tracht te beslechten, maar dat met geel moet bekopen. Waarbij Rietmolen de geboden kansen niet weet uit te drukken op het scorebord, doet UDI dat wel. De 1-0 valt uit een corner, die van rechts opnieuw wordt ingebracht en door Chris Bonzet kan worden binnen gekopt, waarna even later na een fout in de Rietmolense opbouw en wat ongelukkig uitkomen van Thom, rechtsbuiten Schipholt de 2-0 ruststand op het bord zet.

In de tweede helft wordt er door de Enschedeërs uit een ander vaatje getapt. Er zijn wat positiewisselingen en ingebrachte wissels voegen louter kwaliteit toe. Toch krijgt Rietmolen in de beginfase nog een grote kans. Justin weet Sander in de zestien aan te spelen die met een perfecte aanname de bal klaarlegt voor zijn linker maar daarbij recht op doelman Schonewille vuurt. Even later valt de 3-0 als een verkeerde terugspeelbal in de Rietmolense defensie onderschept wordt en feilloos hard wordt binnen geschoten. Teken voor Bruins om te gaan wisselen. Koen Waanders eraf voor troonopvolger Bas Essink en even later verlaten ook Justin Bomers en Wouter te Rietmole het veld. Junioren Job Vogt en Jorrick de Lange zijn hun vervanger. Ook zij kunnen niet voorkomen dat UDI sterker en sterker wordt, de beste kansen zijn voor de roodwitten en het lukt Rietmolen steeds minder goed om de tegenstander onder druk te krijgen. Dan gaat ook vermoeidheid een rol spelen en wordt het spel steeds slordiger. Iets dat overigens ook voor de scheidsrechter geldt. Enkele warrige beslissingen leiden steevast tot consternatie aan de zijlijn. De eindfase komt in zicht, invaller Job Vogt probeert het nog eens van afstand alvorens hij grote broer Harm gewisseld ziet worden voor Mees Geerdink. Slotakkoord is voor Dennis Vrielink die uit een vrije trap de verdiende eretreffer op het bord zal willen zetten, maar ook hem lukt het niet het net te vinden.

Een 3-0 nederlaag als seizoensopener klinkt niet al te best, maar men zal op basis van de eerste helft toch tevreden huiswaarts keren, alwaar volgende week wederom een Enschedese tegenstander wacht, te weten EVV Phenix. Eens zien of het scoren dan beter lukt.