Rietmolen stelt na rust orde op zaken en wint met tien man bij Klein Dochteren: 1-4

Na een zeer matige eerste helft (0-0) herpakken de blauwwitten zich na rust en winnen zo verdiend met 1-4 hoewel men de gehele tweede helft met tien man staat. Door een gelijkspel bij Delden-Neede (2-2) gaat Rietmolen nu alleen aan kop in de vijfde klasse B.

Rietmolen start de wedstrijd op een hobbelig veld met dezelfde basiself als de afgelopen wedstrijden. De Dochterense terreinmeester heeft zich blijkbaar verkeken op het groeizame weer van de afgelopen week, want er had nog wel een snit vanaf gekund. Voor de ogen van zeer weinig toeschouwers, het overgrote deel uit Rietmolen, begint blauwwit voortvarend en creëert via Dennis Vrielink meteen twee kansen. Helaas krijgt het goede begin geen vervolg als de ploeg steeds minder de voetballende oplossing vindt. Écht grote kansen krijgt het ook niet meer, op een kopkans van Robbin Dieperink na. Klein Dochteren daarentegen is aan de andere kant minstens zo gevaarlijk uit tegenaanvallen, vaak ingeleid door een lange bal. De 0-0 ruststand is teleurstellend; er was gehoopt op een vroege voorsprong tegen een minder geachte tegenstander.

In de rust wordt Patriek Piepers ingebracht om voor meer snelheid en dynamiek op het middenveld te zorgen, iets waar het de eerste helft duidelijk aan ontbrak. Het nieuwe tactische plan kan echter meteen na rust alweer de prullenbak in als Wesley Meulenkamp in de 46e minuut zijn tweede gele kaart pakt en mag vertrekken. Met een harde tackle zorgt hij ervoor dat Rietmolen de hele tweede helft in ondertal is. Uit de daaropvolgende vrije trap volgt direct de grootste kans van de wedstrijd tot dan toe. De Dochterense spits ziet zijn inzet oog in oog met de keeper tegen de kruising belanden; Rietmolen kruipt door het oog van de naald. Toch laat het zich niet van de wijs brengen, blijft geconcentreerd spelen en probeert de groter wordende ruimtes te benutten. Dat lukt in de 54e minuut als Patriek na terugleggen van Sander te Rietmole haarfijn de verre hoek weet te vinden: 0-1. Het luidt een fase in waarin Rietmolen de bovenliggende ploeg is ondanks de manmindersituatie. Vijf minuten later is het namelijk wederom Patriek die gevaarlijk is en zijn prima schot ziet afketsen op de paal. Hij zet in dit eerste kwartier na rust zijn stempel op de wedstrijd, want een minuut later wint hij een kopduel op het middenveld waarmee hij Harm Waanders richting de 0-2 stuurt. Door de ontstane overtalsituatie heeft de balvaste spits zowel links als rechts afspeelmogelijkheden maar verkiest de bal over de uitkomende keeper te lobben, schitterende goal! Niet veel later blijkt maar weer eens dat je nooit je verdedigende taken uit het oog moet verliezen. Rechtsback Rik Koppelman is zijn directe tegenstander heel even kwijt en krijgt direct de rekening gepresenteerd: 1-2. De spanning op de bank bij Rietmolen neemt toe; is men in staat de voorsprong vast te houden? Op het veld lijkt van spanning geen sprake. De ploeg laat aanvallende intenties prevaleren boven verdedigende en is erop uit Klein Dochteren de genadeslag toe te brengen. Dat lukt in de 72e minuut, als Karsten ter Braak in de zestien een voorzet van Robbin Dieperink piekfijn controleert, twee man uitspeelt en uiterst beheerst in de verre hoek raak schiet: 1-3. Ook daarna gaat het louter voorwaarts, in de 80e minuut resulterend in de 1-4 van Sander te Rietmole die uit de draai de verre hoek weet te vinden vanaf randje zestien. Hiermee komt een einde aan een uitzonderlijke tweede helft die vooral voor de genderneutrale toeschouwer aantrekkelijk moet zijn geweest, hoewel we dat niet kunnen verifiëren vanwege de gebrekkige geslachtsregistratie aan de poort. Ondanks de zeer matige eerste helft en de rode kaart voor Wesley zijn er een aantal positieve zaken mee te nemen naar volgende week. Als eerste de zeer sterke invalbeurt van Patriek die met zijn doelpunt en assist Rietmolen op het goede spoor zette. Daarnaast is ook het scorende vermogen van deze ploeg te prijzen, vier goals maken met tien man is geen sinecure. Noemenswaardig daarbij is Sander te Rietmole, die in drie wedstrijden al evenveel gescoord heeft als het hele vorige seizoen.

Volgende week de thuiswedstrijd tegen nummer drie SV Delden. Gezien de uitslagen van die ploeg lijkt dat de eerste echte test te gaan worden voor de blauwwitten.