Rietmolen verliest spannende strijd met 1-3 van Eibergen

Niet al te best voetbal, maar spanning en strijd die veel goedmaken. Dat is in het kort de samenvatting van deze Berkellandse derby waarbij Rietmolen wederom aan het kortste eind trekt. Een grote verdedigende fout zorgt al binnen enkele minuten voor een 0-1 achterstand en tevens ruststand. Na de pauze weten de gasten op 0-2 te komen, waarna Koen Waanders met de 1-2 de spanning terug in de wedstrijd kopt. Toch is het Eibergen dat er met de punten vandoor gaat nadat het vlak voor tijd de 1-3 eindstand op het scorebord zet.

Ja, Rietmolen staat laatste. Dat weten we inmiddels wel. Maar hoe vaak de door scorebordjournalistiek ingegeven buitenwereld ook mort in de zin van ‘handhaving wordt lastig’, leert een blik op de ranglijst dat de vork in werkelijkheid toch wat anders in de steel zit. Zo staat de tegenstander van vandaag, FC Eibergen, drie plaatsen hoger maar is het gat ook slechts drie punten. Een overwinning vandaag zou dus niet alleen het verlaten van de laatste plaats betekenen, maar ook meteen een grote stap richting de veilige kant van de degradatiestreep. De heenwedstrijd is inmiddels alweer ver in het geheugen weggedrukt. Niet alleen vanwege het feit dat het de seizoensopener was, maar ook omdat men in die wedstrijd tamelijk roemloos met 4-1 onderuit ging. Een van de betere Eibergse spelers van toen, Guus Slaats, ontbreekt vandaag in de selectie van coach Leppink, die nog meer personele problemen kent.

De Rietmolense ziekenboeg is vandaag gelukkig wat minder gevuld dan vorige week, maar helemaal op zijn lauweren rusten kan trainer Bruins nog niet. De twee Rietmolense skitalenten Joren Vrielink en Wouter te Rietmole moeten, haast letterlijk, nog op de blaren zitten en zijn vandaag nog niet inzetbaar. Dat geldt niet voor Sander te Rietmole, die zijn plekje in de spits weer inneemt en Rick ter Braak naar de bank verwijst. Naast Rick neemt Patriek Piepers plaats, zijnde hersteld van een enkelblessure, alsmede Jorrick de Lange, die de bank van het eerste elftal inmiddels beter kent dan die van zijn eigen elftal, de O-19.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 2 februari 2020

Ondanks het gebrek aan historie van deze wedstrijd, heeft het duel toch een hoog derbygehalte, zoals ook blijkt uit de aanwezigheid van de Tubantia en de toch behoorlijk grote publieke opkomst, ondanks het miezerige weer. Dat laatste zorgt echter wel voor een heerlijk bespeelbare kunstgrasmat waarop beide ploegen enthousiast van start dartelen na het beginsignaal van debuterend scheidsrechter Bos. Al heel snel is er een Rietmolens kansje als Robbin Dieperink van dichtbij in gelegenheid wordt gesteld af te ronden, maar het doelman Pierik niet lastig kan maken. Aan de andere kant is het wel meteen raak. Van origine rechtsback Frank Geerdink vergeet eventjes les 1 van verdedigen: ‘nooit door de as uitverdedigen wanneer onder druk’, en hij levert hem zo in bij Eibergse aanvaller Harbers die koel en zuiver de 0-1 binnen schiet. Derde minuut en men kijkt alweer tegen een achterstand aan. De rest van de eerste helft kenmerkt zich door veel strijd en pit, waarbij het publiek zich niet ongemoeid laat. Er is een vroege gele kaart voor Wesley Meulenkamp, een grote kans halverwege voor Eibergen die naast gekopt wordt en een vermeende penalty voor Rietmolen na hands in de zestien dat niet als dusdanig wordt beoordeeld. Rietmolense kansen zijn er ook via Daan Schuurmans en Twan Tenhagen maar beiden weten de goed keepende Eibergse goalie niet te passeren. Nee, het hoogstandje van de eerste helft speelt zich toch langs de lijn af. Het is niemand minder dan Frank Bruins himself die een hoge uitbal ‘no look’ met zijn hak controleert. Applaus.

In het tweede bedrijf is het eerste doelgevaar voor Eibergen, waarbij doelman Jeroen Hartgerink redding moet bieden bij de eerste paal en een corner moet toestaan. Ondanks dat Rietmolen vervolgens druk probeert uit te oefenen op de Eibergse helft, zijn het de gasten die de marge verdubbelen. Een schot van de zijkant kan door Jeroen slechts ten halve gekeerd worden, waarna opnieuw Harbers de 0-2 voor het binnen tikken heeft. Toch wordt de Rietmolense werklust even later beloond. Bij een afgemeten hoekschop van Niels te Lintelo is het Koen ‘Christiano’ Waanders die hoog boven de rest uittorent en onberispelijk de aansluitingstreffer tegen de touwen kopt! Met nog een halfuur te spelen kan het nog alle kanten op. Het spel niet zo best, maar spannend is het des te meer. Bruins probeert een en ander te forceren door verdediger Bas Essink te vervangen door spits Jorrick en defensieve middenvelder Daan te wisselen voor de meer aanvallend ingestelde Patriek. Het leidt tot meer druk vooruit, maar echte grote kansen weten de blauwwitten niet te creëren. Dat lukt wel met Eibergse hulp, als een bal bijna in eigen doel verlengd wordt. Na nog meer offensieve impulsen in de persoon van Rick die Niels aflost, is het Eibergen dat weet te profiteren van de grote ruimtes die achterin vallen. Aanvaller Bas ten Hagen velt het vonnis door een uitbraak met de 1-3 te bekronen. Een laatste kopbal uit een corner van opnieuw Koen Waanders die tegen de paal verdwijnt, en een schot van Dennis Vrielink dat over gaat, zijn de laatste wapenfeiten van deze nieuwe Rietmolense deceptie.

Nee mensen, een schande is het niet, verliezen van FC Eibergen. Een factortje vijf groter dan vv Rietmolen schat ik zo, vergeet dat niet. Dat is er op het veld overigens niet aan af te zien, maar afijn. Rustig blijven, draconische maatregelen hebben geen zin. Strijd leveren, beter worden, en dan komen de punten vanzelf. Wellicht volgende week al, als we voor de tweede driepunter tegen Diepenheim gaan!