Rietmolen verslaat Buurse en verlaat laatste plaats

Onder stormachtige omstandigheden houdt Rietmolen er de beste windtactiek op na en verslaat Buurse met 2-0. De eindstand staat al bij rust op het bord na doelpunten van Sander te Rietmole en Joren Vrielink, waarbij bij beide de harde meewind een grote rol speelt. De tweede helft gaat het strategische roer volledig om en gaat de focus met succes op het consolideren van de voorsprong. Buurse weet nauwelijks gevaarlijk te worden en zo is de eerste Rietmolense zege van dit kalenderjaar een feit, maar belangrijker nog is dat men niet langer laatste is.

Zien we vv Buurse op het programma verschijnen, denken we gelijk terug aan het grootste debacle dit seizoen. Een onherkenbaar Rietmolen leed in het grensdorp de grootste nederlaag in tijden door met 7-0 de bietenbrug op te gaan. Geen poot aan de trapper, kastje naar de muur, dat soort termen. Het stelde de Buursenaren in de gelegenheid breeduit met de eclatante zege te koketteren en in de krant zelfs een top-6 doelstelling te deponeren. Maar die kan inmiddels de prullenbak in. Rietmolen hoeft de gasten van vandaag allerminst met knikkende knietjes te ontvangen, want sinds dat duel heeft Buurse nog maar een keer weten te winnen, begin november van BSC Unisson. En dus rest hen niks anders dan naar onderen te kijken, alwaar Hoeve Vooruit en de Rietmolense hoofdmacht bivakkeren.

Hoofdtrainer van de blauwwitten Frank Bruins kan vandaag beschikken over een nagenoeg fitte selectie en een goed bezette bank, waar O19-junior Job Vogt voor het eerst ‘voor het echie’ mag plaatsnemen en mag hopen op zijn competitiedebuut in het eerste elftal. Bij de tegenstander staan de beulen van de heenwedstrijd Mick Koenderink en Jeffrey Bomkamp gewoon in de basiself, waarvan het merendeel gisteravond tot in de late uurtjes heeft doorgetrokken tijdens het plaatselijke carnavalsfestijn. Of dat in Rietmolens voordeel uitpakt valt te betwijfelen, aangezien zeker de helft van het Rietmolense vlaggenschip van het zelfde genot gebruik heeft gemaakt.

De vlaggen van dat schip staan vandaag strak noordoostelijk gericht door de zuidwesterstorm waardoor de blauwwitten dan ook direct de wind in de zeilen hebben nadat de toss bepaalt dat men de eerste helft voor de wind speelt. Hoewel Rietmolen uit de startblokken schiet, is wederom de eerste kans voor de tegenstander. En wat voor een kans. Jeffrey Bomkamp kan de zestien in en op de voor hem kenmerkende wijze keihard uithalen, maar waar zo’n bal er bij het vorige treffen in was gevlogen, is het nu doelman Jeroen Hartgerink die goed redt. De eerste treffer valt niet veel later aan de andere kant als diezelfde Jeroen een terugspeelbal een peer naar voren geeft. Geholpen door de wind, komt-ie voor de voeten van spits Sander te Rietmole terecht die tussen twee man ruimte vindt voor een schotje, waarbij ‘mag ik dat zeggen, dat mag ik zeggen’ zeer zwak verdedigd én gekeept wordt waardoor de bal prompt in het net verdwijnt. 1-0, Zit het eindelijk eens mee.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 16 februari 2020

In het vervolg een beter Rietmolen dat door hoog druk te zetten met de wind in de rug Buurse voornamelijk op de eigen helft houdt. Het waait zo hard dat de bal bij uittrappen nauwelijks stil blijft liggen en er bij vlagen goed Rietmolens voetbal te bespeuren valt, in de letterlijke zin van het woord. Kansen zijn er voor opnieuw Sander, Niels te Lintelo, Robbin Dieperink met het hoofd, Koen Waanders uit een corner, en zelfs Wesley Meulenkamp, die zich zijn laatste schot op goal al niet meer kan heugen. De blauwwitten beseffen dat de marge, met de tegenwind in het vooruitzicht, nog voor rust vergroot moet worden. Vlak voor het rustsignaal lukt dat. Een vrije trap halverwege de vijandelijke helft helemaal aan de zijlijn wordt door Joren dusdanig met z’n linker bij de tweede paal gelepeld dat-ie er, met een beetje hulp van Dennis (niet z’n broer maar die storm), via binnenkant paal in vliegt: 2-0.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 16 februari 2020

We hadden het over een vlaggenschip met wind in de zeilen. Nou, in de tweede helft gaat het over de andere boeg. Tegenhouden is het devies, en loeren op een uitbraak. Het plan wordt goed uitgevoerd en werkt zoals gehoopt. Buurse kan nauwelijks in de buurt van het Rietmolense doel komen. De scheidsrechter van dienst doet zijn uiterste best de spanning terug in de wedstrijd te krijgen door voor werkelijk elk wissewasje te fluiten en Buurse enkele vrije trappen op randje zestien te gunnen, die keer op keer om zeep worden geholpen. Rietmolen gaat wisselen en daar ist-ie dan, debutant Job Vogt! Hij lost Patriek Piepers af en ook Joren wordt bedankt voor bewezen diensten, Daan Schuurmans voor hem erin. Buurse blijft onmachtig acteren. We noteren de 82e minuut, eerste Buurser schot op doel in de tweede helft. Het toont dat de Rietmolense defensieve tactiek werkt. Het heeft zelfs zicht op een derde treffer als Robbin uit een counter alleen door kan op de Buurse-goalie, maar onzorgvuldig is in zijn eerste aanname. Een gele kaart is er nog voor invaller Daan die goed naar Ronaldo-gooier Ekkelenkamp heeft gekeken en vakkundig een Buurse-aanval onschadelijk maakt. Meer gele kaarten volgen als Sander opzichtig treuzelt als hij wordt gewisseld en zijn vervanger Rick ter Braak bij zijn eerste balcontact meer man dan bal raakt. Ach, het zij zo, het is al ruim in blessuretijd en de overwinning is binnen.

En zo is er een mooie en belangrijke zege voor de Rietmolenaren, die ‘en passant’ nog een paar barrières slechten waar men al lang tegenaan hikte. Zo wordt voor het eerst deze competitie ‘de nul’ gehouden en wordt voor het eerst een marge van twee gemaakt en gehouden. Door een ruime nederlaag bij Markelo moet Hoeve Vooruit achteruit en neemt de rode lantaarn over van Rietmolen. Volgende week polonaise en de week daarna een inhaalpotje in en tegen Diepenheim.