Rietmolen wint met 0-3 bij onmachtig Hoeve Vooruit

Rietmolen is de gehele partij de bovenliggende ploeg. Hoeve besluit met de kont in eigen zestien te gaan hangen en probeert de pot dicht te houden. Dat lukt niet, want na een 0-2 ruststand wordt het 0-3 voor de blauwwitten. Concurrent Neede loopt averij op en ziet het gat groeien tot negen punten.

Waar in vroeger tijden rond de wedstrijden tegen buurman Hoeve altijd een derbysfeer hing, is dat de laatste tijd een stuk minder geworden. Vorig seizoen waren er nog twee verhitte potjes tegen de oranjezwarten met respectievelijk een 3-0 thuisverlies en 2-2 gelijkspel uit. Maar dit seizoen kan Hoeve geen potten breken. De mededegradant uit de vierde klasse B is erg wisselvallig en loopt al vanaf speelronde één achter de feiten aan. Ook in de wedstrijd in Rietmolen kon het geen potten breken en kreeg met 6-1 aan de broek. Nee, het is duidelijk, Hoeve gaat dit jaar niet meedoen om de prijzen. De prijs die het met afstand wél gaat winnen is die voor lelijkste logo van de competitie. Eenieder die regelmatig aan het Hoevese sportpark voorbij rijdt vraagt zich telkenmale af waarom er toch een grote ‘M’ middenin het embleem prijkt. Alleen diegene die er met de neus bovenop gaat staan ontwaart een samenvoeging van de letters ‘H’ en ‘V’ voor respectievelijk ‘Hoeve’ en ‘Vooruit’. Het 85-jarig jubileum dat de club dit jaar viert biedt een prima gelegenheid om tot herontwerp over te gaan, want dat verdient deze mooie club. Overigens maakt het vandaag geen aanspraak op de titel ‘Vooruit’ want de ploeg loopt de gehele wedstrijd achteruit, Hoeve Achteruit dus voor de gelegenheid. Maar daarover later meer.

Rietmolen is vorige week ietwat gehavend uit de met 2-3 gewonnen oefenwedstrijd tegen vierdeklasser Bentelo gekomen. Buitenspeler Karsten ter Braak is daar geblesseerd geraakt en wordt op links vervangen door Sander te Rietmole die op zijn beurt op tien plaatsmaakt voor Patriek Piepers. Patriek is weer volledig hersteld van een bovenbeenblessure, maar loopt sindsdien rond met een permanente bobbel in de broek. U kunt zich bij hem melden voor tekst en uitleg. Van Hoeve Achteruit is bekend dat het ook de nodige personele problemen heeft en beroep moet doen op een aantal jeugdspelers.

Tot zover de inleidende beschietingen. Over de wedstrijd zelf hoeven we minder lang uit te wijden. De personele problemen nopen Hoeve Achteruit-trainer Luuk Horstink tot een verdedigende tactiek met vijf verdedigers. Vanaf minuut één loopt het elftal achteruit in een poging de ruimtes tot een minimum te beperken. Rietmolen probeert erdoor te komen maar het is lastig. Het is een kwestie van rustig blijven. Hij valt vanzelf wel een keer, want Rietmolen weet dat het, ook zonder Karsten, voorin een surplus aan kwaliteit heeft. De eerste fase verloopt aldus zonder noemenswaardige kansen. Rietmolen blijft pressie houden en Hoeve Achteruit loert op de omschakeling waaruit het toch nog twee keer gevaarlijk kan worden, maar de jeugdige aanvallers missen overtuiging in de afronding. De trainer van Hoeve Achteruit is ondertussen drukker met randzaken dan met wat er op het veld gebeurt, en maakt kennis met de jongste telg van het geslacht Vos die voor het eerst van haar leven een potje voetbal ziet. Abominabel voetbal, dat wel. Na een halfuur spelen is er weer een moment van ademnood voor centrale verdediger Joren Vrielink zoals hij dat wel vaker heeft gehad. Dit keer is het van dusdanige aard dat hij gewisseld wordt voor Koen Waanders, die die rol prima zal vervullen. Niet veel later valt dan toch de verdiende 0-1 als Robbin Dieperink op de vijfmeter de bal prompt voor de voeten krijgt na een voorzet van Frank Geerdink en kan afronden. Dan lijkt het verzet gebroken, Koen krijgt kort daarna uit een corner een goede kans op de 0-2 maar hij kopt bij de tweede paal naast. In de laatste minuut van de eerste helft valt de tweede alsnog als Sander heel erg knap de bal in de verre hoek kopt na prima doorkomen van Niels te Lintelo over rechts, die overigens een puike wedstrijd speelt vandaag.

Het tweede bedrijf eenzelfde spelbeeld. Hoeve Achteruit krijgt geen enkele kans meer, op een corner na. Aan de andere kant krijgt spits Harm Waanders al snel een levensgrote kopkans waarmee hij de wedstrijd op slot kan gooien, maar hij raakt de paal. Geodesie toont aan dat de aarde op dat moment net een slagje draaide, dat moet meegespeeld hebben. Even later mist hij weer een kopkans. Na 75 minuten valt Rick ter Braak in voor Patriek Piepers die komende week zijn laatste week als gemeenteraadslid in zal gaan en met wie over zijn ervaringen van de afgelopen vier jaar een mooi interview is verschenen in een plaatselijk weekblad dat zeer de moeite van het lezen waard is. Terug naar de wedstrijd, het duurt tot de 82e minuut voordat Harm alsnog trefzeker is. Een schot van Niels wordt ten halve gekeerd en Harm kan vanuit de rebound afronden: 0-3.

Wederom een prima resultaat voor de blauwwitten die zien dat medetitelkandidaat Neede punten laat liggen in Bredevoort en zo op negen punten achterstand komt. Meddo, dat wel zijn wedstrijd wint, vormt nu het grootste gevaar en staat op drie punten met een wedstrijd meer gespeeld. Volgende week is het Super Sunday in Rietmolen als maar liefst vijf elftallen thuis spelen. Voor het eerste staat de lastige wedstrijd tegen EGVV op het programma. EGVV heeft een goede vorm te pakken en zal een harde noot te kraken zijn, al kan het geen beroep doen op zijn aanvoerder die een schorsing zal moeten uitzitten. Nadien een wedstrijdverslag op afstand vanaf de pistes van Zell am See.

Sportieve groet en veel plezier volgende week,