Rietmolen wint derby tegen Lochuizen ruim met 4-0

Eindelijk is het dan zover. Een wedstrijd waar in Rietmolen al lang naar uitgekeken werd staat op het programma; de burenruzie met Lochuizen. Speciaal voor de gelegenheid wordt de wedstrijd al op de zaterdagnamiddag gespeeld om zo extra publiek te trekken en aansluitend een mooie feestavond te kunnen organiseren.

Op deze natte zaterdag zijn de supportersverenigingen van beide clubs al vroeg in de weer om het sportpark van de nodige sfeer te voorzien. Zowel The Reds als Hup Blauw pakken flink uit met spandoeken, vuurwerk en harde muziek. Met name de spelersopkomst mag er zijn als er een roodblauw rookgordijn wordt opgetrokken waar menig PSV-supporter jaloers op zou zijn. Dit tekent de animositeit tussen beide clubs, maar natuurlijk wel met een knipoog en vriendschappelijke ondertoon.

Nadat de rook is opgetrokken kan de wedstrijd beginnen, waarbij Rietmolen met dezelfde elf start als vorige week tegen Haarlo. Rietmolen probeert vanaf de start met hoog tempo druk te zetten maar is daarbij vaak slordig en durft te weinig vooruit te spelen. Wellicht dat spanning een rol speelt. Grootste kans in de eerste fase is er voor Twan Tenhagen die vanuit een voorzet van rechts de bal over kopt. Lochuizen is er met name op uit om het tempo eruit te halen, getuige het getreuzel bij spelhervattingen en ellenlange blessurebehandelingen. Toch creëert het ook zo zijn kansjes via hun snelle, beweeglijke spits die er een paar keer gevaarlijk doorheen komt. Bij een van die doorbraken komt hij in botsing met keeper Jeroen Hartgerink, waarop Lochuizen moord en brand schreeuwt om een penalty en rode kaart. De scheidsrechter besluit dat het niets is en geeft een achterbal. Niet veel later is het Rietmolen dat dan toch op voorsprong komt. Een vrije trap van Karsten belandt rond het vijfmetergebied en in de daaropvolgende scrimmage weet Sander te Rietmole de bal de goede richting te geven: 1-0, dat tevens de ruststand is.

De tweede helft begint met een presentje voor de hoofdtrainer van Rietmolen Kevin Vos. Bij de bank van de thuisploeg verschijnt een pizzabezorgster met een pizzaatje voor de coach. Het blijkt een dolletje te zijn van supportersvereniging The Reds die uiteindelijk netjes komt afrekenen. Op het veld is het Rietmolen dat het heft in handen neemt en de vleugelmoeren strakker aandraait. In de 51ste minuut is er een mooie opening van centrale verdediger Joren op rechtsbuiten Robbin Dieperink die met een geplaatst schot met links de verre hoek vindt. Dit doelpunt geeft de blauwwitten het vertrouwen dat het nodig heeft voor de rest van de wedstrijd. Als niet veel later de aanvoerder van de roodwitten Ruben Schuurman het veld geblesseerd moet verlaten is het verzet eigenlijk wel gebroken. Rietmolen weet meer en meer kansen te creëren en Lochuizen komt er eigenlijk niet meer uit. De 3-0 valt in de 76ste minuut als Karsten vanaf de rechterkant met een hard schot de verre hoek weet te vinden. Ondertussen lijkt Lochuizer nummer twee niet te laat te willen komen op de afterparty en gaat met enkele vileine acties op zoek naar de rode kaart. Tot zijn ongenoegen laat de leidsman hem staan en moet hij zodoende de wedstrijd uitspelen. De laatste minuten gaan in en het publiek verlangt al naar de kantine als er nog een keer gescoord wordt. Een voorzet van Patriek Piepers wordt weggewerkt maar de afvallende bal is een prooi voor Sander te Rietmole die niet twijfelt en via binnenkant paal hard binnenschiet: eindstand 4-0. Al met een al een leuke derby met een ruime overwinning voor de blauwwitten, hoewel het even duurde voordat men de schroom van zich af gooide en vrijuit ging spelen. De kantine was nadien goed gevuld en spelers en fans van beide clubs maakten er een gezellig samenzijn van. Volgende week uit naar Klein Dochteren.