Rietmolen winterkampioen na 2-1 thuiszege op Haaksbergen

Rietmolen overtuigt vanaf het eerste moment maar verzuimt snel te scoren. Na een 0-0 ruststand weet het uit te lopen naar een 2-0 voorsprong. Een cadeautje in de laatste minuut laat Haaksbergen nog even dromen van een punt, maar die blijven natuurlijk in Rietmolen. Door deze overwinning mag Rietmolen zich winterkampioen noemen. Echter zijn nog maar tien van de zesentwintig duels gespeeld, mede door de afgelastingen van de laatste tijd, dus van ‘afsluiten van de eerste seizoenshelft’ kan nog geen sprake zijn.

Na wederom een afgelaste wedstrijd vorige week staat vandaag de laatste wedstrijd voor de winterstop op het programma, een mooi potje thuis tegen vv Haaksbergen. Als we de uitslagen erop naslaan, zien we dat Haaksbergen het redelijk goed doet, maar nog wat wisselvallig is. Met name de thuiszege in de openingswedstrijd tegen Meddo springt eruit. Het is bekend dat Haaksbergen zich zo links en rechts versterkt heeft dus de ambitie om bovenin mee te draaien is er zeker.

Het is een alleraardigste zondagmiddag op sportpark De Wieken, een lekker zonnetje verwarmt het publiek ondanks dat de zonkracht natuurlijk minimaal is. Een groter contrast met vorige week is haast niet mogelijk toen de sneeuw met bakken uit de hemel kwam, wat Rietmolen dwong tot een onderling potje gietvloervoetbal. Rietmolen staat met een nagenoeg fitte selectie aan de start; alleen verdedigers Rik Koppelman en Koen Waanders ontbreken door blessures. Trainersduo Vos-Denekamp heeft voorin een tactische aanpassing gedaan waardoor Robbin Dieperink voor het eerst dit seizoen als reserve op het wedstrijdformulier staat.

Vanaf het eerste moment dat scheidsrechter Ten Heggeler op zijn fluit blaast, ziet het publiek een fel Rietmolen dat Haaksbergen de wil oplegt. Het zit direct goed in de wedstrijd, speelt het gewenste spel met veel pressie vooruit op de helft van de groenwitten en creëert ook al de nodige kansen. Na een stief kwartiertje hebben Niels te Lintelo, Harm Waanders en Karsten ter Braak al doelpogingen achter hun naam staan waarbij de accuratesse in de afronding echter nog ontbreekt. Rietmolen verzuimt zichzelf in deze fase te belonen en ziet de tegenstander twee keer kort achter elkaar gevaarlijk worden na slordig balverlies achterin. De blauwwitten laten zich echter niet van de wijs brengen en gaan gewoon door met waar ze gebleven zijn: kansen creëren. In de twintigste minuut is er een prima aanval over rechts waarbij Harm de bal voorgeeft maar de inzet via een groenwitte verdediger op de vermaledijde lat ziet afketsen. Tien minuten later weer een megakans voor Rietmolen als Harm Waanders de bal zomaar in de voeten gespeeld krijgt van een Haaksbergse verdediger. Helaas is de controle matig maar hij weet Patriek Piepers rechts van zich en krijgt de bal daar ook. Patriek heeft de hoek voor het uitkiezen, maar schuift de bal rechts naast de goal. Haaksbergen loopt achter de feiten aan en is overal net een stapje te laat. Vlak voor rust kan het nog een keer gevaarlijk worden uit een vrije trap, maar keeper Jeroen Hartgerink is scherp in de korte hoek. Ruststand 0-0.

In de tweede helft een zo mogelijk nog gretiger Rietmolen dat op zoek gaat naar de openingstreffer. De aanvalsdriften betalen zich in de 53e minuut uit als Haaksbergen duur balverlies lijdt op het middenveld. In de omschakeling weet Niels Karsten te vinden die mooi naar binnen draait en met rechts de korte hoek probeert te vinden. De Haaksbergse doelman krijgt zijn hand niet goed achter de bal en ziet hem in het netje verdwijnen, 1-0. De 2-0 volgt snel daarna middels een aanval uit het boekje waarbij de gehele aanvalslinie en de ‘nummer tien’ betrokken is. Rechtsbuiten Sander opent met een mooie crossbal op Karsten die de inlopende Patriek met een prima steekbal bedient. Patriek omspeelt vervolgens knap de keeper en geeft laag voor, waarna spits Harm de bal bij de tweede paal binnen kan tikken. Ook in het vervolg is Rietmolen de betere ploeg en creëert nog de nodige kansen. De mooiste actie van de middag is van Niels te Lintelo die op Bergkampiaanse wijze zijn directe tegenstander te kakken zet en Sander in scoringspositie brengt. Helaas vergeet die laatste de wedstrijd in het slot te gooien. Inmiddels is het sportpark meer en meer door mist omgeven en wordt het zicht slechter. Zó slecht zelfs dat de hagelnieuwe led-armaturen nog even aan gaan. In de slotfase gaat Haaksbergen wat opportunistischer voetballen in een poging nog wat te forceren, dat lukt deels. In de 90e minuut is het Rietmolen-doelman Jeroen – normaal gesproken zelden op een foutje te betrappen – die de bal zomaar aan een Haaksbergse spits geeft. “Alstublieft, scoort u maar”. En zo geschiedde, middels een mooie stift: 2-1. In blessuretijd nog even alles of niets voor Haaksbergen als men nog een laatste corner krijgt. Zelfs de doelman gaat mee naar voren, als ware het de Champions League-finale, en krijgt zowaar zijn hoofd nog tegen de bal, maar mist alle precisie. Dat betekent het einde van een lekker potje voetbal met een voor Rietmolen bevredigend 2-1 eindresultaat. De overwinning werd door het stelletje gapgajes gevierd middels een Sinterkerst en Nieuw-avond bij een plaatselijk etablissement die de boeken in zal gaan als ‘The roast of Bon Johnny’.

Rietmolen kan terugkijken op een prima eerste deel van het seizoen met een gedegen voorbereiding, goede resultaten in de competitie, getuige een periodetitel, en mag zich terecht ‘winterkampioen’ noemen. Na de winterstop is het zaak om dit een passend vervolg te geven en zo lang mogelijk mee te blijven doen om de prijzen. Eerste afspraak is een uitwedstrijd bij Vosseveld op 28 januari 2018.

Sportieve kerstgroet en tot dan, Jean le Tieb