Titel voor Rietmolen binnen handbereik na 0-1 zege op GSV ’63

Tegen een uiterst verdedigend GSV heeft Rietmolen moeite om gevaarlijk te worden. Toch komt men voor rust tot scoren via Robbin Dieperink. Na rust daalt het niveau drastisch en is de thuisclub in de slotfase nog een paar keer dicht bij de gelijkmaker. Gelukkig voor Rietmolen wordt er niet meer gescoord en gaan de punten in de tas mee naar huis. De ploeg heeft de titel voor het grijpen; aanstaande zondag heeft het in eigen huis tegen DEO genoeg aan een punt om geschiedenis te schrijven.

Dit uitduel in Geesteren stond al tweemaal eerder op de kalender dit seizoen maar ging beide malen niet door vanwege weersomstandigheden. Nu dan alsnog, zo aan het einde van het seizoen. Een beetje vreemd is het wel dat er nu in de slotfase pas voor het eerst tegen deze tegenstander gespeeld wordt. Het thuisduel staat voor de laatste speelronde op het programma.
Trainer Kevin Vos voelt zich vandaag genoodzaakt wat te schuiven in de basisopstelling. Zowel spits Harm Waanders als middenvelder Niels te Lintelo hebben lichte klachten en beginnen uit voorzorg op de bank. Rick ter Braak ziet zijn goede invalbeurten van de laatste weken in de punt van de aanval beloond met een basisplaats. Het gat op het middenveld wordt opgevuld door aanvoerder Twan Tenhagen. Joren Vrielink verhuist naar linksback en maakt zo centraal in de verdediging plaats voor Koen Waanders. Van GSV is bekend dat het de tol moet betalen voor het loodzware dubbele programma van de laatste weken. De spoeling is zodanig dun dat zelfs spelers uit het derde elftal moeten worden opgetrommeld. Een geluid dat bij meerdere clubs te horen is, een duidelijk signaal aan de KNVB om daar wat aan te doen in de toekomst. Voor Rietmolen is het vanavond overigens pas de eerste doordeweekse speelronde en heeft dus veel minder last van dergelijke problemen.
De wedstrijd wordt op het tweede veld gespeeld vanwege ontbreken van veldverlichting op het hoofdveld. Het is bekend dat GSV de velden met een ale-injecteur bewerkt om ze in topconditie houden. Aan de zijkanten ligt het er goed bij maar middenop is het toch erg hobbelig en hard. Niet bepaald het biljartlaken dat ons beloofd werd. Maar ja, je hebt geen keus en dus wordt op deze warme avond om klokslag acht uur het startsein gegeven door scheidsrechter Sprukkelhorst uit het naburige Gelselaar. Vanaf het begin zijn de intenties van de oranjewitten duidelijk; met z’n allen achteruit en de pot dichthouden. Het positioneert zich in een soort van 6-4-0 handbalopstelling waarbij de voorste linie nog niet eens tot aan de middencirkel komt. Een typisch gevalletje van ‘de bus parkeren’. Dit gaat geen aantrekkelijke, open wedstrijd worden voor het publiek, dat is duidelijk. Rietmolen moet het maar opvatten als een compliment dat tegenstanders zich al zo gaan aanpassen om het blauwwitte aanvalsspel te ontregelen. En dus is het breien geblazen voor de heren spelers in de hoop dat er ergens een gaatje valt. Tegen alle verhoudingen in is het echter GSV dat het eerst gevaarlijk wordt. Uit een verdwaalde cornerbal kan er vrij ingekopt worden na een dekkingsfout in de Rietmolense defensie, maar de bal gaat over. Daarna is het louter nog Rietmolen dat de bal heeft. Het is vaak dicht bij een goal na vrije trappen, corners en Sander te Rietmole die met een mazzeltje een-op-een op de keeper komt maar daartegenaan schiet. Na een halfuur krijgen de blauwwitten loon naar werken als Sander van rechts een voorzet laag voor geeft. Robbin Dieperink komt knap voor zijn man en rond goed af: 0-1. Dit is tevens de ruststand.
In de pauze komt Wouter te Rietmole erin voor Dennis Vrielink, die rust krijgt. Het breien gaat na rust onverminderd voort; men heeft er inmiddels zo ongeveer een coltrui van. Toch slaagt Rietmolen er niet meer in dicht bij het Geesterense doel te komen. Het zijn wat afstandsschoten en corners die nog enigszins gevaar stichten maar het houdt niet over. Als in de slotfase de meikevers de spelers om de oren vliegen is het zowaar GSV dat nog wat druk zet en prompt gevaarlijk wordt. Uit een vrije trap weet een Geesterense aanvaller met een hakje het doel te bestoken en verrast bijna doelman Jeroen Hartgerink in de korte hoek. De scheidsrechter trekt maar lukraak wat tijd bij want hij kan naar eigen zeggen z’n klokje niet meer zien. Het is in die lange blessuretijd dat GSV het dichtstbij een doelpunt is als wederom een vrije trap levensgevaarlijk laag voor het doel komt. Er hoeft maar een oranjewitte voet tegenaan gezet te worden en het is raak, maar dat gebeurt niet.
En dus is er weer een 0-1 overwinning voor Rietmolen in een lastige uitwedstrijd, zoals er wel meer gespeeld zijn dit seizoen (EGVV uit, Lochuizen uit). En daar zit meteen het grote verschil met de directe concurrenten dit seizoen. Waar zij in dit soort potjes punten laten liggen, is het Rietmolen dat de overwinning bijna altijd over de streep weet te trekken. Mede hierdoor staan de kerkdorpelingen nu 12 punten voor op nummer twee Meddo en met nog 4 wedstrijden te gaan heeft men aanstaande zondag thuis tegen DEO dus genoeg aan een punt om het kampioenschap binnen te slepen. Zelfs bij een verliespartij is het nog mogelijk, maar dan moet Meddo punten laten liggen bij nummer vier Neede. Maar men moet het gewoon in stijl afmaken, winnen dus. Want, om met Erik ten Hag (met plakbaardje) te spreken: “It ain’t over t-t-till it’s over”.

Sportieve groet en tot zondag, we rekenen op uw massale komst!