Valse herstart voor Rietmolen met thuisnederlaag tegen VIOS Beltrum

Een duidelijke 2-5 einduitslag is het teleurstellende resultaat van deze eerste wedstrijd na een lange corona-onderbreking, waarbij meteen ook weer publiek toegestaan is. Dat ziet een enerverende en doelpuntrijke eerste helft die met 2-3 in het voordeel van de bezoekers uit Beltrum eindigt, waarbij beide Rietmolense treffers door Karsten ter Braak op het scorebord zijn gezet. Na rust mag de net ingevallen Wesley Meulenkamp al binnen vijf minuten vertrekken na twee gele prenten en zien de Rietmolenaren hun hoop op de tweede seizoenzege vervliegen, waarna VIOS nog tweemaal het net weet te vinden.

De amateursport blijft weinig bespaard met weer een lange onderbreking in al het derde voetbalseizoen op rij dat grotendeels door corona beïnvloed wordt. Maar het einde van de pandemie lijkt in zicht en zeg eens eerlijk, wat heeft u in die tijd nu eigenlijk het meest gemist? Toch niet de decadentie van een restaurant? Toch niet die ouwe rommel in een museum? Toch niet het tijd verkwistende aapjeskijken op het terras? Nee, wat heeft u écht gemist? Het Jean le Tieb wedstrijdverslag natuurlijk! Dat ene momentje in de week van contemplatie en bezinning. Een literair hoostandje, vaak bloedserieus maar soms met een kwinkslag. Geef toe, u heeft het gemist. Maar hij is er weer! Koen Waanders heeft zijn rustmomentje op het kleinste kamertje weer terug, terwijl hij er ondertussen een grote jongen uit duwt. Bennie Dwars kan weer een kwartiertje eerder naar de fysiotherapeut om in de wachtkamer het geschrevene aandachtig tot zich te nemen. Uiteindelijk zijn het dit soort kleine dingen waar het om draait, niet waar?

Heeft u verder nog wat gemist? Nou ja, het is maar hoe u het bekijkt. De spelers uit de Rietmolense selectie hielden er in ieder geval hun eigen methodes op na om de lockdowns door te komen. De meesten hielden het bij bier drinken, anderen bij een winterslaap en weer anderen begonnen zich spontaan voort te planten. Doelman Jeroen Hartgerink bijvoorbeeld is vorige week trotse vader geworden en ook bij veteraan Patriek Piepers wordt weldra de eerste nakomeling geworpen. Hopen dat het goed bevalt. Logisch trouwens dat de heren zich met opvolging zijn gaan bezighouden, want beiden zijn de laatste jaren meer geblesseerd dan wat anders en beiden mogen vandaag bij het tweede hun minuten maken om wedstrijdritme op te doen.

Ook gezinsuitbreiding bij de hoofdcoach van de tegenstander van vandaag Kevin Vos, zoals u weet oud-trainer van Rietmolen. Het noopt hem tot het nemen van een tussenjaar, of wat tegenwoordig in goed Nederlands een ‘sabbatical’ is gaan heten. Als laatste kunstje zou hij VIOS dolgraag naar de derde klasse loodsen en hij is goed op weg met een – op verliespunten – tweede plaats in de competitie. De Rietmolenaren staan er wat minder rooskleurig voor; met slechts een overwinning en vijf punten bivakkeert men bij de onderste vijf. Bij de blauwwitten is Wouter te Rietmole vandaag geveld door Omikronnetje, maar zien we de terugkeer van verloren zoon Justin Bomers die na een stage in Denemarken meteen weer een basisplaats heeft bemachtigd. Zijn laatste competitie-optreden zullen de Beltrummers zich nog goed kunnen heugen want het was diezelfde Justin Bomers die met een geweldige drop volley in de kruising iedereen het nakijken liet in een verder overigens vrij kansloos verloren duel.

Bij deze hervatting is gelukkig ook meteen weer publiek toegestaan en het is goed te zien dat dat ook in groten getale is komen opdraven. Zij zien in de openingsfase een optisch overwicht voor de gasten, zonder dat men echt gevaarlijk kan worden en, zoals dat dan vaak gaat, de openingstreffer aan de andere kant. Een ingooi van Frank ‘de katapult’ Geerdink komt via via voor de voeten van Karsten ter Braak die strak via binnenkant paal doel treft. Het Beltrumse antwoord laat echter niet lang op zich wachten als Tom Walterbos na een counter middels een heerlijke balcontrole in twee instanties doelman Niels Bouwman weet te verschalken. Nog geen tien minuten later is het wederom raak als, wederom uit een counter, Ian Groot Zevert het net vindt. 1-2 lijkt de ruststand te gaan worden, ware het niet dat met nog een minuut op de klok Karsten de bal uit een zelf genomen corner terug krijgt en vuurt. Via VIOS-spits Jurgen Wiegerinck ploft de bal in het net. Wiegerinck besluit dat het maar beter is om die zeperd direct zelf recht te breien. Het is letterlijk aftrap, ingooi, doelpunt. Binnen twintig seconden volleert-ie hem onhoudbaar achter Niels. Ongelooflijk zuur en met deze vervelende domper zoeken de blauwwitten de kleedkamers op.

Rietmolencoach André Oosten besluit in de rust Bas Essink te brengen voor Koen Waanders en Wesley Meulenkamp voor ‘zwager’ Mees Geerdink. Een beslissing die hij heel snel zal betreuren, want Wesley staat amper in het veld als hij al twee keer geel te pakken heeft en weer mag inrukken. Niet handig en niet de eerste keer dit seizoen. Het zijn twee duidelijke overtredingen waar in beide gevallen overigens gestuntel van zijn teamgenoten aan vooraf gaat en Wesley reddend moet optreden. Maar goed, zeker de eerste charge was onnodig en hij doet dus zijn team te kort. Enige Rietmolense aspiraties op een resultaat kunnen de ijskast in, hoewel men tegen koploper Markelo heeft laten zien ook met tien man een veldoverwicht te kunnen creëren en zeker recht had op een punt. Dat heeft het vandaag niet. VIOS buit de overtalsituatie uit door in de 58e minuut uit een corner vollerend doel te treffen en niet veel later uit een ragfijne combinatie door de as de 2-5 eindstand op het scorebord te zetten. Daarna bloedt de wedstrijd langzaamaan dood; bij de thuisploeg is het gif eruit en de Beltrummers kunnen gas terug nemen.

En zo is de herstart een valse te noemen en kunnen de blauwwitten zich opmaken voor wederom een zware pot, Delden uit komende zondag. Houd er rekening mee dat die wedstrijd niet om 14u maar om 14:30u begint.