Verdienstelijk resultaat uit bij Holten in eerste bekerwedstrijd

De eerste wedstrijd om het ‘eggie’ eindigt voor Rietmolen in een 1-1 gelijkspel. Na een kansrijke eerste helft staat wonder boven wonder de brilstand nog op het scorebord te prijken. De tweede helft wordt er beiderzijds beter verdedigd en slinkt derhalve het aantal mogelijkheden. Toch is het Rietmolen dat via nieuwbakken spits Rick ter Braak op voorsprong komt. Niet veel later is een gelikte Holtense aanval te machtig voor doelman Jeroen Hartgerink, die eerder op de middag nog een strafschop keerde.

Rietmolen 1 staat aan de vooravond van een terugkeer in de vierde klasse van het amateurvoetbal, waaruit het twee seizoenen geleden nog kansloos degradeerde. Het seizoen dat volgde was er een om niet gauw te vergeten met een eerste kampioenschap in twintig jaar. En dus mag de ploeg een stapje hogerop nogmaals zijn geluk beproeven. Handhaving zal het doel zijn. Trainer Kevin Vos beschikt dit seizoen over een nagenoeg ongewijzigde selectie. Spits Harm Waanders heeft een stapje terug gedaan en komt nu uit voor het tweede. Daarentegen is er uit het Groenlose een nieuwkomer aan komen waaien in de vorm van Daan Schuurmans. Daan heeft afgelopen zomer het rood-wit-blauw van Grolse Boys verruild voor het blauwwit van Rietmolen. Voor de rest is de groep intact gebleven.

De voorbereiding op het nieuwe seizoen is alweer enkele weken onderweg en de eerste oefenwedstrijden zijn afgewerkt met wisselende resultaten. Een krachtmeting met Bon Boys 2 eindigde in een 2-2 gelijkspel en een week later een terechte 1-4 nederlaag tegen Grol 2, de ploeg die Vos onder zijn hoede had voor hij hoofdtrainer werd bij Rietmolen. Het werd dus een ietwat pijnlijk weerzien voor hem.

De omstandigheden vandaag in Holten zijn prima. Het is zomers warm op het prachtige Sportpark Meermanskamp, idyllisch gelegen tegen de flanken van de Holterberg. Hoewel men de beschikking heeft over een funkelnagelneu kunstgrasveld, wordt er vandaag gewoon op de natuurlijke sprieten van het hoofdveld gespeeld, dat er ondanks de droge zomer redelijk bijligt. Als de scheidsrechter van dienst klokslag twee uur op zijn fluitje blaast, is het Holten dat druk probeert te zetten op de Rietmolense defensie. Het heeft in de openingsfase een licht overwicht maar daarna krijgt Rietmolen meer en meer vat op de Sallanders. Er zijn wat kansjes over en weer; centrale verdediger Koen Waanders probeert met een afgemeten voorzet Sander te Rietmole te vinden maar die krijgt zijn hoofd net niet tegen de bal. Aan de andere kant is het even later de compleet vrijstaande Holtense rechtsbuiten die de bal over de uitkomende Jeroen Hartgerink lepelt, maar het speltuig over het doel ziet stuiteren. Na twaalf minuten noteert Rietmolen zijn grootste kans van de eerste helft. Als Holten tracht op te bouwen, zetten de Rietmolense aanvallers goed druk waarna een slordige inspeelpass van de doelman een prooi is voor Wouter te Rietmole. Wouter heeft hem voor het inschieten maar ziet tot zijn ontsteltenis zijn inzet naast gaan. Ook de Holtenaren laten zich niet onbetuigd en creëren een paar grote kansen. Doelman Jeroen Hartgerink moet regelmatig reddend optreden waarbij hij op een zeker moment lelijk in botsing komt met een doorgebroken aanvaller. Een pijnlijk dik scheenbeen is het gevolg. Aan de andere kant blijft ook Rietmolen kansen krijgen. Buitenspeler Karsten ter Braak is dichtbij, maar zijn schot van rand zestien ketst af op de paal. Zijn broer Rick, die de spitspositie over heeft genomen van Harm Waanders, krijgt ook schietkansen waarbij hij hem een keer op zeker had moeten breed leggen op broerlief. Kansen genoeg dus, maar na 45 minuten staat er desalniettemin nog steeds een 0-0 stand op het scorebord.

Na rust proberen beide ploegen de aanvalsdrang van de ander wat te temperen door met meer controle te spelen. Dat lukt, er worden lang niet meer zoveel kansen gecreëerd als in het eerste bedrijf. Er staat bijna een uur op de klok als het dan toch fout lijkt te gaan voor Rietmolen. Een lichte duwfout van Koen in de eigen zestien wordt bestraft met een penalty. De Holtense nemer weet waarschijnlijk echter niet dat hij tegenover een echte penaltykiller staat; Jeroen pakt er meer dan dat hij er doorlaat. Zo herinneren we ons allemaal nog de met verve gestopte elfmeter uit bij Lochuizen vorig seizoen die een driepunter veiligstelde. De penalty vandaag pakt hij op nagenoeg dezelfde wijze; met overtuiging uit de rechterhoek. De beloning komt nog geen vijf minuten later als Rick uit de rebound een schot van Sander tot doelpunt promoveert. Beide gebeurtenissen leiden bij enkele Holtenaren tot de nodige frustratie die door een van hen botgevierd wordt op Frank Geerdink, door veel te laat onbesuisd in te komen en hem een nare trap te bezorgen. Hij krijgt daarvoor slechts een gele kaart; met een rode rand dan toch zeker? Nou ja, Sander klaagt ondertussen steen en been bij de arbiter, zodanig dat hij zelf ook een prent gepresenteerd krijgt. Intussen heeft Kevin de eerste wissels toegepast; Patriek Piepers lost Wouter af en Joren Vrielink ruimt het veld voor Daan Schuurmans, die daarmee debuteert in Rietmolen 1. Ook Karsten wordt gewisseld. Voor hem in de plaats komt Robbin Dieperink. Als het laatste kwartier aanbreekt zet Holten aan om nog wat te forceren. Het resulteert in een paar kansen en uiteindelijk in de gelijkmaker. Een prima aanval over links wordt bij de tweede paal terug gekopt en prima afgerond; een verdiende gelijkmaker. Daarna nog wat kansjes over en weer, waarvan Patriek de grootste noteert, maar gescoord wordt er niet meer. Eindstand 1-1.

Een resultaat waar Rietmolen uiteindelijk tevreden mee mag zijn. Bij vlagen werd er goed gespeeld tegen een club die beschikt over meer dan drie keer zoveel leden en de ambitie uitspreekt om in de top-drie van 4G te eindigen. Een uitslag met perspectief zoals dat dan heet. Volgende week thuis tegen derdeklasser Witkampers uit Laren.

Sportieve groet en tot dan!