4-1 overwinning voor Rietmolen in  pittig thuisduel tegen EGVV

EGVV toont zich een waardige top-vijfploeg en maakt het Rietmolen bij tijd en wijlen erg lastig. Pas in de slotfase weten de blauwhemden de zege veilig te stellen en zetten de eindstand op 4-1 na een 2-1 ruststand. Naaste concurrent Meddo verspeelt punten tegen Bredevoort, dat Rietmolen volgende week treft.

Winterse condities vandaag op sportpark De Wieken in Rietmolen alwaar een snijdende oostenwind de gevoelstemperatuur bergafwaarts duwt. Deze dag spelen liefst vijf teams thuis en is aldus omgedoopt tot Super Sunday met bijbehorend randprogramma in de kantine. Helaas kunnen twee van de vijf duels geen doorgang vinden vanwege het weer maar dat mag de pret niet drukken. Rietmolen 5 geeft deze morgen het goede voorbeeld door in het voorprogramma met 10-0 van EGVV 2 te winnen, klasse jongens!

Bij het eerste enkele wijzigingen in de basisopstelling vandaag. Koning van de slalom Karsten ter Braak is nog niet hersteld van een blessure, zijn plek wordt op de linkerflank ingenomen door Sander te Rietmole. Patriek Piepers staat op de lange latten in Zell am See, net als ondergetekende overigens, en wordt op tien vervangen door Wouter te Rietmole uit het tweede. Een dankwoord gaat uit naar assistent-trainer Ruud Denekamp voor het aanleveren van duidelijke aantekeningen van de wedstrijd zodat dit verslag alsnog geschreven kan worden. Van EGVV is het bekend dat het zijn aanvoerder mist door een schorsing na een rode kaart vorige week.

De toss is EGVV gunstig gezind, het mag starten met de wind in de rug. Dat speelt de ploeg in de hand gezien hun opportunistische speelwijze. De groenwitten worden dan ook al meteen na de aftrap gevaarlijk via Jelle Klein Braskamp na een voorzet van links. Niet lang daarna is de eerste de beste kans voor Rietmolen gelijk raak. Robbin Dieperink zet voor vanaf rechts die niet op waarde wordt geschat door de keeper, waarna Sander te Rietmole de score opent: 1-0. Het is al de vijfde competitiewedstrijd op rij waarin Sander het net weet te vinden en hij zit al tijden in de lift voor wat betreft het topscorersklassement van 5B, waarvan hij vandaag de koppositie overneemt van Jeffrey Kroeze. Daarna een fase waarin Rietmolen het aanvallende spel van de tegenstander pareert met geduld, rust en controle, wetende dat er vanzelf meer kansen gaan komen. Dat gebeurt in de 23e minuut als na een voorzet van rechts in de drukte voor het doel spits Harm Waanders naar achteren wordt getrokken, waarna de scheidsrechter van dienst gedecideerd naar de stip wijst. De penalty wordt keurig rechtsonder binnengeschoten door aanvoerder Twan Tenhagen. Rietmolen heeft tot dan toe weinig weggegeven maar na een halfuur spelen krijgt EGVV de aansluitingstreffer in de schoot geworpen als doelman Jeroen Hartgerink pardoes EGVV’er Jelle Klein Braskamp de bal gunt. Die laat het cadeautje niet liggen en rond beheerst af. Het is voor het eerst sinds 17 december Haaksbergen thuis dat Jeroen in competitieverband weer eens moet vissen, toen overigens via een identiek moment. Zijn goede reddingen in de rest van de wedstrijd raken hierdoor ietwat ondergesneeuwd. Rietmolen lijkt een beetje de draad kwijt en ziet EGVV gevaarlijker worden, maar gescoord wordt er voor rust niet meer.

De laatste fase van de eerste helft doet EGVV geloven dat er iets te halen valt en zo wordt de tweede helft dan ook aangevangen door de heren uit Gelselaar. Net als in de eerste helft al in de eerste minuut een levensgrote kans voor Klein Braskamp die door het midden zo door kan lopen maar stuit op Jeroen. Ook aan de overzijde een 100% kans in de beginfase; Robbin knalt met zijn alles-of-niets-schietstijl binnen de vijfmeter hoog over. In het vervolg dwingt EGVV Rietmolen tot het verdedigen van de voorsprong. De lawine aan corners en vrije trappen die de groenwitten krijgen wordt niet verzilverd. De grootste kans is een schot op de paal na een afvallende bal uit een corner. Toch krijgt ook Rietmolen, via Joren Vrielink en Wouter te Rietmole, nog twee goede kansen om de marge naar twee te brengen. Zij missen binnen de vijfmeter. Na een lastige tweede helft is het slotakkoord toch voor de blauwwitten als in de 85e minuut Harm Waanders uit een afvallende bal via de binnenkant van de paal de 3-1 binnenschiet. Vervolgens in de laatste minuut zet Wouter te Rietmole de eindstand op 4-1 na een mooie aanval over rechts.

Wederom een belangrijke overwinning voor Rietmolen in een moeilijke wedstrijd. EGVV toonde zich een waardig tegenstander en kan zich richten op de strijd om de plekken die recht geven op nacompetitie. Rietmolen ziet zijn koppositie opnieuw verstevigd worden. Waar het vorige week Neede was dat punten liet liggen tegen Bredevoort is het nu de beurt aan naaste belager Meddo. Volgende week mag Rietmolen uit tegen de Bredevoorters trachten te voorkomen dat ze met de titel ‘reuzendoder’ gaan prijken.

Nadien is er in een bomvolle kantine tijd voor schnaps en een patatje of pizzapunt. De bezoekers uit Gelselaar delen mee in de gezelligheid en doen nog een gooi naar de prijzen met het Rad van Fortuin, ware het niet dat menigeen naast de pot piste. Het wordt een latertje maar dat deert niet, want gezelligheid kent geen tijd. Aan het aantal lege kratjes te zien is het met recht een Zoeper Sunday te noemen!

Sportieve groet vanuit de Alpen en tot volgende week,