Alleen in de eerste helft kan Rietmolen UDI het hoofd bieden: 1-4

Tegen een elftal met een surplus aan kwaliteit beperkt Rietmolen zich voornamelijk tot verdedigen. Toch komt UDI in de eerste helft op voorsprong, maar weet Robbin Dieperink vlak voor de thee uit een spaarzame counter de gelijkmaker aan te tekenen. Binnen het kwartier na rust staat de 1-3 op het bord en is het gedaan. Ondanks wat brutale Rietmolense uitbraken komt het niet meer tot scoren. Iets wat UDI in de slotfase nog wel lukt, eindstand 1-4.

In deze zware reeks met koplopers als tegenstander is het vandaag het Enschedese UDI dat naar Rietmolen afreist. Een ploeg met kampioensaspiraties, dat is duidelijk. Eigenlijk had dat klusje vorig jaar al geklaard moeten zijn. Met nog vijf wedstrijden te gaan vervloog een voorsprong van vijf punten als sneeuw voor de zon, waarna een of ander Beckums vriendenclubje er met de titel vandoor ging. Om er zeker van te zijn dat het dit seizoen wél lukt zijn er nog wat sterren aan de toch al talentvolle spelersgroep toegevoegd, met Tim Pothast en Kevin Spanjaard als meest opvallende namen. Beiden kunnen een imposant lijstje prof- en amateurclubs overleggen. Zo hebben ze zelfs aan de eredivisie mogen ruiken; Pothast aan de zijde van onder anderen Remco Pasveer bij Heracles en heeft Spanjaard nog bij Go Ahead Eagles gebald met ene Quincy Promes. Krankzinnig eigenlijk dat dit soort spelers in de vierde klasse terecht komt en zo tegenover de boertjes uut de Reetmölle komt te staan. Dat geldt vandaag trouwens niet voor Spanjaard, die herstellende is van een blessure. Gelukkig maar, zou ik haast willen zeggen. Bij die boertjes is het lijstje afwezigen groter, liefst zes spelers zijn geblesseerd dan wel anderszins afwezig. Zoals aanvoerder Twan Tenhagen, voor werk afgereisd richting de Oriënt naar het land van de rijzende zon – blijkbaar veel etherpiraten aldaar –, sake, samoerai, kimono’s, sushi, en tot vrij definitief slot kamikaze. Het kan niet op.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 1 december 2019

Op deze eerste dag van de meteorologische winter is het toepasselijk fris, dus de inleidende plichtplegingen op de middenstip worden snel afgehandeld teneinde in beweging te blijven. Scheidsrechter Hoogerwaard is sowieso wat gehaast vandaag, zo’n drie kwartier eerder was hij nog in de Grolsch Veste om zijn cluppie naar een stunt te schreeuwen. Het zou niet zo mogen zijn. Gelukkig kan hij zijn voetbalmiddag vervolgen op het bijna net zo sfeervolle Sportpark De Wieken om te aanschouwen of de blauwwitte hoofdmacht wél tot een stuntje in staat is. We hopen erop, want de punten zijn immers hard nodig. Eerst maar eens zorgen geen goals tegen te krijgen en dan zien of er wat te halen valt. En dus zakken de Rietmolenaren in. UDI heeft moeite om erdoorheen te voetballen en komt slechts tot wat speldenprikjes. Er is een foutje van centrale man Joren Vrielink voor nodig om de 0-1 op het scorebord te brengen. Ook daarna een Enschedese overmacht. Het komt tot wat kleine en iets grotere kansen maar op zich staat het achterin goed bij Rietmolen. Het grootste spektakel in de eerste helft vindt in de slotminuut plaats, als eerst een Enschedese penaltyclaim vakkundig wordt weggewuifd door de arbiter, waarna bal wordt weg geroeid door Frank Geerdink. ‘Lone survivor’ voorin Robbin Dieperink ziet zijn kans schoon als de bal doorgekopt wordt door een UDI-verdediger en hij op de doelman af kan die behoorlijk ver voor zijn doel staat. Robbin rondt het buitenkansje knap af door al vallend de bal over de sluitpost te werken. En zo staat het ineens 1-1, een lekker uitgangspunt voor de tweede helft.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 1 december 2019

Maar daarin loopt Rietmolen al snel achter de feiten aan. UDI zet even de gaskraan open en komt binnen tien minuten, zij het ietwat gelukkig, op 1-2. Rietmolen krijgt de bal niet weg en de Enschedeërs weten hem erin te frommelen. Zonde, de 1-1 lang volhouden en je hebt een kans. Het lot bepaalt anders. Nog vervelender wordt het als niet veel later ook de 1-3 in het netje ligt. Stand-in-linksback Bas Essink wordt uitgespeeld door een van de handige UDI-jongens die de bal op een presenteerblaadje klaarlegt voor Jordi Lever, die zijn tweede van de middag aantekent. Tja, dan is het eigenlijk wel gedaan. Zie er nog maar eens twee of meer te maken tegen zo’n uitgebalanceerd team. Je schiet haast in de lach als even later Dave van der Molen binnen de lijnen wordt gebracht. ‘Want die hadden ze nog op de bank’. Het moet niet gekker worden. Gelukkig heeft Davy het vizier niet scherp staan, want ondanks de nodige kansjes lukt het hem vandaag niet. Bij Rietmolen is er ondertussen ook gewisseld. Martijn Hermelink komt erin voor Bas Essink en even later moet Robbin het veld ruimen voor Jorrick de Lange. Laatstgenoemde staat koud in het veld als hij meteen de grootste Rietmolense kans in de tweede helft krijgt. Uit een corner pakt hij de bal op op rand 16 en ziet zijn van richting veranderde schot tegen de paal gaan. Even daarvoor was het overigens ook al Dennis Vrielink die een eveneens aangeraakt schot nog net door de doelman naast getikt zag worden. Anders was het nog een spannende slotfase geweest, maar helaas. In de extra tijd mag Nanninga de eindstand op het bord zetten op aangeven van Van Der Molen, die zo toch een assistje achter zijn naam krijgt. En zo is het UDI dat de punten mee naar Enschede neemt.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 1 december 2019

De uitslagen op de andere velden zijn de Enschedeërs gunstig gezind en zo komt het op een punt van koploper Markelo. Laat dat nu de volgende tegenstander voor Rietmolen zijn. Een stuntje zat er vandaag niet in, wellicht volgende week. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.