Desastreus eerste halfuur doet Rietmolen de das om: 0-4

In dit belangrijke duel met BSC Unisson, met als inzet aanhaken bij de middenmoot, is het eigenlijk al binnen tien minuten gedaan met Rietmolen. Een vroeg eigen doelpunt van Koen Waanders, gevolgd door een onterechte rode kaart voor Joren Vrielink wegens hands op de doellijn en een rake bijbehorende penalty van Arjan Wissink betekenen een hele snelle 0-2 achterstand. De Boekeloërs doen er nog een schepje bovenop door binnen het eerste halfuur ook de derde en vierde treffer aan te tekenen. Rietmolentrainer Frank Bruins gooit in de rust het roer om en weet de hoofdmacht te behoeden voor meer leed. Een nieuwe klap in het gezicht is het niettemin.

Rietmolen heeft het dit seizoen vooralsnog moeilijk in de vierde klasse. Zelf creëert men te weinig en er worden veel te veel goals geïncasseerd. Gek genoeg zijn het de dorpjes met een B, te weten Beltrum en Buurse, waar de grootste nederlagen werden geleden. En dan komt nu Boekelo op bezoek, dat belooft weinig goeds. Hoofdtrainer van de Boekeloërs is Michel Weiss. Die kennen we nog van drie jaar terug toen hij hier als toenmalig trainer van FC ’t Centrum nota bene zelf de voetbalschoenen weer uit de wilgen moest trekken om het armetierige clubje uit de personele brand te helpen. Vandaag is hij hier als opvolger van René Belt, die hier vorig seizoen nog tegen een 3-1 nederlaag aan liep. Die wedstrijd herinneren we ons nog vanwege de mooie hattrick van Karsten ter Braak, dit seizoen zoals bekend in de lappenmand. Dennis Vrielinks rentree lijkt wel weer aanstaande. Vandaag een helftje ballen met het tweede en wellicht volgende week inzetbaar in dé wedstrijd van het jaar: Neede thuis.

Bruins kan vandaag weer een beroep doen op aanvoerder Twan Tenhagen, vorige week nog geschorst, en dat betekent dat Bas Essink op de bank moet plaatsnemen. Onder heerlijk milde herfstachtige omstandigheden gaat de wedstrijd voor Rietmolen vervolgens dramatisch van start. In de opbouw gaat van alles fout, waardoor Unisson de gelegenheid krijgt de boel onder druk te zetten. Er zijn links en rechts wat overtredingen nodig om de bordeauxrood-donkerblauwgestreepten tot stoppen te dwingen. Een tweede vrije trap tegen op eigen helft wordt in de zestien geslingerd en foutief getaxeerd door centrale verdediger Koen Waanders die pardoes doelman Jeroen Hartgerink kansloos laat. Derde minuut, 0-1 achter, daar gaan we weer. In de tiende minuut is het wederom een verdedigende fout, van Frank Geerdink dit keer, die opnieuw tot grote problemen leidt. De erop volgende Boekelose uitbraak kan eerst nog door Jeroen gepareerd worden, maar vanuit de rebound wordt Joren Vrielink, Rietmolens laatste redmiddel op de doellijn, van dichtbij op zijn arm getroffen. Het heeft veel weg van een ‘Veltmannetje’, geen hand naar de bal maar gewoon ongelukkig aangeschoten. Arbiter Ten Heggeler besluit echter zwaar te straffen door zowel een penalty toe te kennen, als Joren eraf te sturen die daarbij ook nog tegen een schorsing aanloopt. Dat is toch triple punishment, scheids? En dat was toch afgeschaft? We pakken de regelwijzigingen er even bij en inderdaad lezen we: “De belangrijkste wijziging is dat het op onreglementaire wijze ontnemen van een scoringskans nu niet altijd meer een rode kaart oplevert. Alleen bij een opzettelijke handsbal, het vasthouden of duwen van een tegenstander, of een overtreding zonder de intentie de bal te spelen, moet de speler van het veld.” Dit was geen opzettelijk hands, dus een penalty en geel had volstaan. Een scheidsrechterlijke dwaling, dat kan er ook nog wel bij. Maar ja, als je in de hoek zit waar de klappen vallen… De penalty is een klus voor aanvoerder Arjan Wissink, met een rechterpoot als een ploertendoder, maar hij doet het deze keer hènig met een slap schotje in de tegenoverstelde hoek van waar Jeroen zijn geluk beproeft. 0-2, tien man, en nog tachtig minuten te gaan, pff. Binnen het halfuur profiteren de Boekeloërs nog tweemaal van het overtal. Beide keren is het Pim Ratering die doel treft. Bruins’ vrouw en dochter proberen de manschappen nog aan te moedigen, maar die worden daarbij per abuis voor ‘Rietvogels’ uitgemaakt. Niet vloeken, alstublieft! Een en ander leidt tot de nodige hilariteit en zo valt er toch nog wat te lachen.

In de rust grijpt Bruins in. Buitenspelers Harm Vogt en Robbin Dieperink blijven in de kleedkamer achter en worden vervangen door middenvelders Wouter te Rietmole en Patriek Piepers. Het leidt tot een wat saai steekspel zonder écht noemenswaardige gebeurtenissen. ‘Is er in de categorie Randzaken dan nog wat te melden, Jean?’ Jazeker! Patriek wil na zijn dood graag worden opgezet op het kerkplein – gediplomeerd taxidermisten onder u kunnen zich vast bij hem melden om een en ander voor te bespreken – en de spelers van het tweede zouden het sauzenassortiment van de restauratieve voorziening van het sportcomplex graag uitgebreid zien worden met pindasaus, ‘want dat is zo lekker bij een bal gehakt’. Op het veld wordt er ondertussen geen gehakt meer gemaakt van het eerste elftal, dat z’n zaakjes zelfs in ondertal nu wél aardig op orde lijkt te hebben. Lekker compact spelen, laat Unisson de oplossing maar zoeken, en af en toe met z’n allen eruit voor een countertje op z’n tijd. Heerlijk. Voor Patriek is er even geen sprake van opzetten, maar van aanzetten bij een van die counters waarvan hij de laatste pion is, maar met links te slap tracht af te ronden. Toch nog een kansje, maar dat was het dan ook, eindstand 0-4.

De uitslagen op de andere velden zetten het rampscenario nog wat luister bij als blijkt dat Rietmolen naar de laatste plaats op de ranglijst is afgezakt. Het zit ook niet mee, om het zacht uit te drukken. Maar kop op en vooruit kijken! En wat zien we dan op de agenda verschijnen: Neede thuis! Zondag 10 november om 14:00u. Noteer het vast! Een mooier moment om de neerwaartse spiraal te doorbreken is er niet, dacht ik zo.