Efficiënt eerste halfuur bezorgt Rietmolen de winst tegen Rood Zwart

De blauwwitten weten ook hun tweede bekerwedstrijd te winnen door Rood Zwart in eigen huis met 2-4 te verslaan. Binnen het halfuur staat het al 0-3 door doelpunten van Robbin Dieperink en Patriek Piepers. Hoewel de Deldenaren zich terug knokken tot 2-3, gooit Robbin Dieperink uit een late counter het duel op slot.  Een hattrick voor hem, drie punten voor Rietmolen. Volgende week volstaat een gelijkspel uit bij Hengelo om de knock-outfase van het bekertoernooi te bereiken.

Na de eenvoudige overwinning op Lochuizen van vorige week reist Rietmolen 1 met een goed gevoel af naar sportcomplex ‘De Scheetheuvel’. Een werkelijk schitterend complex. Recent volledig herbouwd met alle benodigde voorzieningen inclusief een dakterras met uitzicht over het hoofdveld, dat hier uit het natuurlijke materiaal cellulose vervaardigd is. Een maai- en kalkbeurtje had niet misstaan, maar buiten dat ligt het er prima bij.

Zoals al de gehele voorbereiding moet hoofdcoach Bruins het vandaag weer doen met een gehavende selectie. Joren, Karsten en Rick zijn geblesseerd, die laatste twee langdurig, en Wesley heeft Kroemedag, wat dat dan ook moge zijn. Iets met fietsen in een felgekleurd hesje. Toch kan Bruins een representatief elftal op de been brengen en is er zelfs ruimte om wat te experimenteren met de basisformatie, het is immers een verkapt oefenpotje.

Op verzoek van de Deldenaren gaat de wedstrijd een uurtje vroeger van start in verband met de plaatselijke schuttersfeesten die op een steenworp afstand plaatshebben. Juist dat uurtje lijkt de heren op te breken want men is allesbehalve wakker in de openingsfase – ongetwijfeld spelen diezelfde schuttersfeesten een rol – en Rietmolen profiteert onmiddellijk. Al in de derde minuut is het spits Robbin Dieperink die de bal langs de doelman werkt na gepruts in de roodzwarte opbouw. Daarna een gelijk opgaande fase waarin ook de gastheren een kansje noteren en waarin Rietmolen loert op de foutjes van de tegenstander.  Dat foutje komt er in de 22e minuut als net de fanfare van de schutterij voorbij komt. Geschutterd wordt er namelijk ook wederom in de Deldense defensieve linies als men verrast wordt door een inworpje van Frank Geerdink die kan worden doorgekopt door Wouter te Rietmole en binnengetikt door alweer Robbin Dieperink: 0-2. Een heerlijke start die niet veel later nog beter wordt. Een afvallende bal wordt joekelshard in de touwen gerost door verdedigende middenvelder en veteraan Patriek Piepers, als in zijn beste jaren. Zonder heel veel kansen te creëren staat Rietmolen zomaar met 0-3 voor, dat noemen we efficiëntie! Ondertussen wordt de grasmat opgefrist door een lekker buitje dat ook de Deldenaren lijkt te doen ontwaken. In de 38e minuut is het namelijk aanvoerder Linderman die een bal van rechts met zijn linker geplaatst in de verre hoek tot doelpunt promoveert. Op slag van rust is er dan nog een levensgrote kans voor Rietmolen. Niels te Lintelo ziet zijn schot met links al in de kruising verdwijnen, als doelman Linderman er nog net zijn vingers tegenaan krijgt en erger kan voorkomen. Ruststand aldus 1-3.

Waar voor rust Rood Zwart niet helemaal wakker leek, is het nu Rietmolen dat wat slaperig uit de kleedkamer lijkt te komen. Een keer knipperen met de ogen en er staat 2-3 op het scorebord. In figuurlijke zin dan want het scorebord staat om onduidelijke redenen uit. Als een mes door de boter snijden de roodzwarten door de Rietmolense defensie. En dan wordt het toch ineens weer spannend. Rood Zwart krijgt nieuwe moed en blijft in de daaropvolgende fase aandringen. In de rust is er wat vers bloed in de ploeg gekomen en dat blijkt te helpen. Hoewel vers bloed, het is met name de oude garde die erbij is gekomen. Maar met resultaat. Na een kwartier in de tweede helft is er de grootste kans op de gelijkmaker als een voorzet van rechts net naast getikt wordt. Voor de Rietmolense technische staf teken te gaan wisselen. Dennis Vrielink vervangt Patriek Piepers en Bas Essink komt erin voor Daan Schuurmans. Het brengt nieuwe energie in de ploeg want hoewel Rood Zwart dreigend blijft, worden de Rietmolense tegenaanvallen steeds gevaarlijker. Een kwartier voor tijd een levensgrote kans voor Sander te Rietmole uit zo’n tegenaanval, maar zijn schot is te veel in het midden van het doel en is zo een makkelijke prooi voor de doelman. Nog in dezelfde minuut is het aan de andere kant spannend als een Deldense aanvaller over het been gaat bij Bas Essink in de Rietmolense zestienmeter. De scheidsrechter wuift het voorval gedecideerd weg. Niet veel later weer een kans voor Sander alvorens Robbin met zijn derde van de middag het duel definitief in het slot gooit na een goede rush van invaller Dennis Vrielink.

Het betekent de genadeklap voor de roodzwarten die niet veel later teleurgesteld de feesttent in kunnen. Rietmolen kan met opgeheven hoofd huiswaarts keren, wetende dat een gelijkspel bij Hengelo volstaat om de volgende ronde van de beker te bereiken. Afspraak volgende week om twee uur op sportpark De Waarbeek. Eerst winnen, dan een rondje in de Hully Gully.