Gelijkspel bij seizoensouverture tegen EMOS

Rietmolen kan bij zijn rentree in de vierde klasse tevreden zijn met het 1-1 eindresultaat tegen een tegenstander van wie verwacht mag worden dat het op zijn minst in de top-vijf eindigt. Tegen de gasten uit Enschede kan Rietmolen in de eerste helft aardig meekomen. Het weet via Frank Geerdink zelfs een voorsprong te nemen. Na rust is het echter EMOS dat het betere van het spel heeft en de meeste kansen noteert, maar slechts een keer het net weet te vinden.

Na een gedegen voorbereiding, waarbij vooral in de bekercompetitie met goed spel klinkende resultaten werden neergezet, vangt vandaag een nieuw seizoen aan waarin klassenbehoud vooreerst het doel is. Men beseft terdege dat dit een heel ander seizoen gaat worden dan vorig jaar. Het toen behaalde kampioenschap betekent een terugkeer in de vierde klasse B, die twee seizoenen terug – met het schaamrood op de kaken – via de achterdeur verlaten werd. Slechts vijf schamele puntjes werden er toen bij elkaar gesprokkeld.

Rietmolen weet in deze openingswedstrijd een pittige tegenstander tegenover zich. Hoewel ‘Eendracht Maakt Ons Sterk’ er een bescheiden ‘linkerrijtje’-doelstelling op na houdt, leert de geschiedenis dat het toch gewoon een vaste topvijfklant in de vierde klasse is. Op een seizoen na, werd er de afgelopen zeven jaar een plek in de topvier bemachtigd. Alleen in de eerder gememoreerde jaargang viel het er net buiten met een zesde plaats. Misschien dat het aantal vertrokken spelers noopt dit keer wat voorzichter uit de hoek te komen. Voor Rietmolen is de herinnering aan de meest recente thuiswedstrijd tegen EMOS een pijnlijke; de blauwwitten werden met 1-7 afgedroogd op het tweede veld, dat als toevluchtsoord diende nadat het hoofdveld tijdelijk in de ban werd gedaan vanwege de bekende kunstgrasperikelen. Men is dus gebrand op revanche en kan dat doen met een topfitte selectie; trainer Kevin Vos heeft de beschikking heeft over liefst vier wisselspelers en de concurrentie onderling is groot. Maar voordat er afgetrapt kan worden zijn er eerst nog wat officiële plichtplegingen te voltrekken. De spelersgroep is namelijk in geheel nieuwe tenues gestoken en voorzien van modieuze Gucci-sporttasjes. Maar die haute couture is o zo duur, en dus zijn daar de heren sponsors om feestelijk het tenue aan aanvoerder Twan Tenhagen te overhandigen als symbool voor de beschikbaar gestelde liquide middelen. Aan liquide middelen overigens geen gebrek vanmiddag, want de regen komt met bakken uit de lucht.

Als scheidsrechter Nieuwenhuizen het duel even later in gang blaast, tasten beide ploegen elkander eerst wat af. Er is een licht overwicht voor EMOS dat over veel voetballend vermogen beschikt, met name in de as en voorin. Het krijgt in de vijfde minuut dan ook al een eerste kans, maar het schot gaat over. Na een kwartier spelen krijgt Rietmolen een tegenslag te verwerken als Wesley Meulenkamp met een bovenbeenblessure het strijdtoneel moet verlaten. Als verdedigende middenvelder heeft hij een belangrijke rol in de defensieve plannen van Vos, die nu met een andere oplossing moet komen. Hij verkiest Joren Vrielink in te brengen op rechtsback en Frank Geerdink door te schuiven naar de as. Rietmolen raakt echter niet van de wijs en weet via Rick en Karsten ter Braak ook wat speldenprikjes uit te delen. Toch oogt EMOS wat sterker en krijgt het in een tijdsbestek van vijf minuten drie grote kansen waarbij zowel over als naast wordt geschoten, en doelman Jeroen Hartgerink een keer reddend moet optreden. Even later is EMOS’ eendracht echter even ver te zoeken als Karsten ter Braak met een splijtende steekpass de verdediging openrijt en generatiegenoot Frank Geerdink in de gelegenheid stelt alleen op de keeper af te gaan. Frank scoort niet vaak maar dat is er niet aan af te zien; uiterst beheerst tikt hij de bal langs de sluitpost en zet zo de 1-0 ruststand op het bord. EMOS-trainer Clemens Zwijnenberg – oud-speler van onder meer FC Twente en Feyenoord – ziet het met lede ogen aan en verschuilt zich nog dieper onder zijn Rietmolenblauwe paraplu.

Geplaatst door VV Rietmolen op Maandag 24 september 2018

In de eerste fase van de tweede helft zijn er wat kansjes over en weer maar veel heeft het niet om het lijf. Als na tien minuten Frank een flinke knal tegen zijn scheenbeen te verwerken krijgt en ook moet afhaken, zit Kevin met zijn handen in het haar. Hij ziet zich genoodzaakt om aanvallende middenvelder Patriek Piepers op de wederom vrijgekomen verdedigende post in te brengen. Ook nu raken de blauwwitten niet van slag en blijven hun kansjes krijgen. Bij een hoekschop wordt de kopsterke Koen Waanders naar beneden getrokken, maar hij ziet de overtreding niet bestraft met een penalty. In het laatste halfuur wordt EMOS steeds sterker en ziet dat beloond worden met de gelijkmaker. Bij een lange bal wordt EMOS’ linkerflank teveel vrijheid gegund en ondanks oeverloos waarschuwen vanaf de kant duikt nummer tien Bergers ineens achter de Rietmolense verdediging op en weet de bal slim over uitkomende doelman Hartgerink te tikken. Ook daarna kan Rietmolen maar mondjesmaat onder de Enschedese druk uit voetballen. De deels geïmproviseerde blauwwitte defensie verdedigt met hand en tand om het gelijkspel veilig te stellen. De EMOS-spelers weten elkaar beter te vinden en daardoor meermaals gevaarlijk te worden. Jeroen moet verscheidene keren reddend optreden en doet dat met verve. Een puntendeling is aldus het gevolg, een resultaat waar Rietmolen gezien het wedstrijdbeeld tevreden mee mag zijn. De kop is eraf.

Volgende week wacht TVO. Die wedstrijd stond aanvankelijk als uitwedstrijd gepland, maar zal in Rietmolen afgewerkt worden in verband met de belabberde staat van de Beckumse velden. Ook de aanvangstijd is anders: 14:15u.

Sportieve groet en tot dan!

Geplaatst door VV Rietmolen op Maandag 24 september 2018