Interview met nieuwkomer Daan Schuurmans

De oplettende toeschouwer van de drukbezochte trainingen van hoofdtrainer Kevin Vos heeft het al gezien; een nieuw gezicht bij de selectie van vv Rietmolen. Zijn naam: Daan Schuurmans. ‘Daan Schuurmans?’, hoor ik u denken, ‘dat is toch die over het paard getilde B-acteur met dat blotebillengezicht?’. Ja dat klopt, maar dit is een andere Daan Schuurmans gelukkig. Uut Grolle welteverstaan. Een kennismaking.

Daan, welkom bij vv Rietmolen. Kun je jezelf eens kort voorstellen?

Ja, Daan Schuurmans dus uit Groenlo, 20 jaar en ik studeer momenteel Civiele Techniek aan het Saxion in Enschede. Ik heb een vriendin, Lotte uit Lichtenvoorde. Eigenlijk kom ik uit een nest van handballers; mijn beide ouders hebben gehandbald en mijn zus speelt in het eerste van HV Grol. Mijn broertje is wél voetballer, bij Grol. Verder ben ik actief bij de jongerencarnavalsvereniging De Tönnekes van CV De Knunnekes, alwaar ik tijdens de vorige carnavalscampagne jonkheer, oftewel jongerenprins, was.

Wat is je voorgeschiedenis? Bij welke teams heb je gespeeld en op welk niveau?

Ik ben een jongen van de Grolse Boys, heb vanaf de F-jes de hele jeugd doorlopen tot aan de B1. Op mijn 15e heb ik mijn debuut gemaakt in het eerste elftal en een jaar later, bij gebrek aan een A-elftal, kwam ik daar permanent te spelen. Het jaar daarvoor werd de ploeg kansloos laatste in de 3e klasse zaterdag en heeft vanaf dat moment altijd in de 4e zaterdagklasse gebivakkeerd. Hoewel het doel telkens was om om periodes mee te strijden, kwam dat er eigenlijk nooit van. Meestal eindigden we onderin de middenmoot. Overigens vond ik het zaterdagvoetbal heerlijk; je hoeft ’s avonds geen rekening te houden met een wedstrijd de volgende dag, dus meestal was het vanuit de kantine linea recta het uitgaansleven in. Het klokje rond van vijf tot vijf was geen uitzondering. Over niveau gesproken.

En hoe ben je bij deze prachtclub verzeild geraakt?

Bij Grolse Boys ging het langzaamaan bergafwaarts. Bovendien staat er een fusie met Grol op de rol en daar heb ik geen trek in. Toch wil ik graag op niveau blijven voetballen en ik kende Kevin Vos omdat ik in de B-jeugd enkele proeftrainingen bij hem heb gevolgd in zijn tijd bij Grol. Ik had toen de mogelijkheid om daarheen te gaan, maar ik had meer binding met Grolse Boys dus heb ik dat niet gedaan. Toch is het contact met Kevin gebleven en zodoende kwam van het een het ander. Na een gesprek te hebben gehad met de staf van het eerste en later met het bestuur, voelde het van beide kanten goed. Dat heeft mij doen besluiten de overstap te maken. Rietmolen voelt als een warme, familiaire club zoals ik gewend ben bij de Boys.

Je traint nu al een paar weken mee met de groep. Wat zijn je eerste ervaringen? Hoe bevalt de club en de mensen?

Ik ben heel goed ontvangen, iedereen is in voor een praatje. Ik heb de donderdagavond van de Zomerfeesten Rietmolen mogen meemaken en daar ook al een boel contacten opgedaan. Verder ligt het niveau op de trainingen hoger dan bij Grolse Boys, zowel technisch/tactisch als conditioneel. Ook de accommodatie is super; de kantine, kleedkamers en verzorgingsruimte zien er allemaal pico bello uit.

Wat is je favoriete positie? En waar wordt je meestal neergezet?

Vaak probeerde de trainer mij in het begin van het seizoen uit op zo’n beetje alle posities op het middenveld en achterin, maar vaak kwam ik uiteindelijk toch centraal achterin terecht. Mijn lengte helpt niet echt mee op die positie maar al met al lijk ik daar het beste te renderen. En het is eigenlijk ook wel mijn favoriete positie. Ik heb in het eerste van de Boys me die positie echt eigen gemaakt.

Hoe schat je de kansen in van Rietmolen 1 in de vierde klasse? Kan men meekomen of wordt het weer zo’n worsteling als twee seizoenen terug?

Dat is natuurlijk moeilijk voor mij te beoordelen, aangezien ik het zondagvoetbal niet zo goed ken. Alhoewel, ik ken Erix een beetje en dat is één van de tegenstanders dit seizoen. Een paar maten van mij spelen daar. Rietmolen doet daar zeker niet voor onder, dus ik denk dat we zeker mooi mee moeten kunnen draaien.

Gezien die connecties bij Erix, wordt dat dé wedstrijd van het jaar voor jou persoonlijk?

Jazeker, ik heb daar kameraden in het eerste én tweede voetballen. Dat wordt dus wel een speciale wedstrijd. Die lui hadden overigens wel graag gezien dat ik ook daar kwam spelen, maar dat liep even anders.

Wat is je het meest opgevallen deze eerste weken?

Nou, in de eerste plaats is het een hele leuke groep. Wat ik vooral mooi vind om te zien is dat de club één geheel is; de selectie verheft zich niet boven de rest en is net zo onderdeel van de club als ieder ander. Iedereen doet immers net zo hard z’n best.

Dan tot slot gaan we je, net als de trainer vorig jaar, nog even aan een testje onderwerpen: de bijnamenquiz! De enige manier om erachter te komen in hoeverre jij al daadwerkelijk geïntegreerd bent in de club.

Wat is de bijnaam van de aanvoerder van het eerste elftal?
Hij heet Twan Tenhagen, maar zjin bijnaam? Eunk? Heunk? Zoiets…?

Hövink, oftewel Heunk. Correct.

En van de doelman?

Haggie! Al heb ik geen idee hoe hij echt heet, haha.

Jeroen Hartgerink. Correct.

En heb je zelf eigenlijk een bijnaam?

Bij de Boys noemden ze me altijd ‘Daantje’; en ‘Schuur’ of ‘Schuurtje’ voor vrienden. ‘Kollewee’ is trouwens de familienaam en mijn broertje noemt me altijd ‘Naad’. Nouja, kies maar.

Tot zover het interview met Daan Schuurmans. We heten hem van harte welkom bij de club en wensen hem veel succes op de Rietmolense velden. Het eerste elftal zit op dit moment middenin de voorbereiding op het nieuwe seizoen in de vierde klasse B. De eerste competitiewedstrijd zal plaatshebben op 23 september om 14u thuis tegen EMOS uit Enschede. Meteen een serieuze krachtmeting dus.