Kersverse kampioen Rietmolen verliest van nummer twee Delden

In de eerste helft een licht overwicht voor Delden dat ook het dichtst bij de openingstreffer is, maar gescoord wordt er niet. Direct na rust gaat het mis voor Rietmolen; 2-0 achter binnen vijf minuten door onder meer een discutabele strafschop. In de slotminuut doet aanvoerder Twan Tenhagen nog wat terug maar daar blijft het bij en zo is de tweede nederlaag van het seizoen een feit.

Opnieuw een doordeweekse speelronde voor Rietmolen, ditmaal tegen SV Delden. Delden staat momenteel op een verdienstelijke tweede plaats in klasse 5B met een punt voorsprong op Meddo. Echter heeft het een duel meer gespeeld dan de groenwitten dus kan het nog ingehaald worden. Waar voorafgaand aan dit seizoen ploegen als Hoeve Vooruit en Neede op deze plaatsen verwacht werden, zijn het verrassend dus Meddo en Delden die strijden om de tweede plaats. Overigens is dat een plek voor de statistieken. Waar het voor hen echt om gaat is de nacompetitie om promotie; dat kan voor beide ploegen al nauwelijks meer misgaan. En dat is een knappe en prestatie die iedereen verrast, zeker ook henzelf. Vergelijkbare jeugdige teams waar de kwaliteit met name voorin zit en wie weet volgend jaar een niveautje hoger, we gaan het zien.
Delden vanavond dus de tegenstander van de blauwwitten. Van de thuiswedstrijd weten we dat het een zeer goede ploeg is; de enige waar thuis punten verspeeld zijn, toen na een 0-2 achterstand Rietmolen zich nog terug knokte naar een 2-2 gelijkspel. Nu bij Rietmolen de druk eraf is na het kampioenschap van afgelopen weekeinde besluit trainer Kevin Vos wat te wisselen in de basisopstelling. Vaste waardes Joren Vrielink, Niels te Lintelo en Harm Waanders nemen plaats op de bank, vanwaar ze zien dat Koen Waanders, Wouter te Rietmole en Rick ter Braak hen vervangen. Niels is er zo van in de war dat hij vergeet zijn wedstrijdshirt mee te nemen en pardoes met het kampioensshirt op de bank zit. Het zij hem vergeven.
Na een relaxte zomeravondvoorbereiding met de toepasselijke deephouse-klanken van Oliver Heldens op de achtergrond siert het de Deldenaren dat ze zich geroepen voelen tot het vormen van een erehaag ter ere van de pas gekroonde kampioen. Voor de aftrap is er ook nog een bloemetje voor aanvoerder Twan Tenhagen en dan kunnen we beginnen. Vanaf de start is duidelijk dat Delden nog ergens voor strijdt. Het is feller op de bal en gaat de duels hard aan. Grote kansen worden in de openingsfase echter nog niet genoteerd. Een eerste Rietmolense kans is er na een kwartier spelen uit een vrije trap aan de zijkant van de zestien. Delden-doelman Otten – beroemd om zijn capriolen in de thuiswedstrijd – komt wat enthousiast zijn zestienmeter uit en beroert de bal met zijn arm. De scheidsrechter van dienst moet over haviksogen beschikken aangezien hij, nog dravende op Rietmolenhelft, de situatie feilloos inschat en een vrije bal toekent. Karsten ter Braaks trap eindigt uiteindelijk bij op Koens voorhoofd maar zijn inzet mist overtuiging. Delden blijft fel in de duels waarvan met name Wouter slachtoffer is. Het is te hopen dat hij zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeringsformulier al heeft ingevuld, met excuses aan de aan hippopotomonstrosesquippedaliofobie lijdende medemens. Delden probeert vervolgens met diepe ballen de flankspelers te bereiken maar het is vaak óf buitenspel óf de passes zijn een prooi voor doelman Jeroen Hartgerink. Ruststand aldus 0-0.
Direct na rust komt zo’n bal wél goed aan en kan een blauwgele voorwaartse alleen door op Jeroen. Jeroen komt vol overtuiging zijn goal uit en gaat voor de bal, heeft de bal, maar ook de man. De scheids staat een en ander wederom vanuit de middencirkel te bekijken. Zijn haviksogen laten hem dit keer in de steek want hij legt de bal op de stip. Dat duurt even want hij moet van ver komen. De bal wordt onhoudbaar binnen gejast door Sven Wold: 1-0. De aanval erna ligt ie alweer in het netje. De Rietmolens achterhoede wordt vakkundig uit elkaar gespeeld, iets wat de blauwwitten dit seizoen zelden overkomt, waarna die andere Wold, Scott, overtuigend via binnenkant paal afrondt: 2-0. Ook daarna weet Delden nog een paar levensgrote kansen te creëren, maar het mist finesse in de afronding. Ook zijn er nog steeds harde charges, door Colin Neuber bijvoorbeeld, wat hem op geel komt te staan. Van enige hoogspanning lijkt toch wel sprake bij de blauwgelen. Niet zo gek ook met een elektriciteitsmast pal naast het hoofdveld. Pas in de laatste fase van de wedstrijd weet Rietmolen Delden nog wat onder druk te zetten. Met Harm erbij in de spits en Niels middenop komen er ook nog wat mogelijkheden voor de blauwwitten. Twee minuten voor tijd is het een voorzet van Niels die door de Deldense doelman gevangen kan worden. Hij rekent echter niet op de mee geslopen aanvoerder van de blauwwitten Twan Tenhagen die de doelman met bal en al het doel in werkt. De arbiter kan, wederom vanuit de middencirkel, prima beoordelen dat de bal precies 43,5 centimeter achter de doellijn belandt en hij kent een doelpunt toe. Dat het tevens hinderen van de keeper in zijn eigen vijfmeter is, laat hem koud. Ook dat een wedstrijd minimaal 90 minuten hoort te duren lijkt hem niet te interesseren daar hij het na precies 89 stuks welletjes vindt en affluit.
Een zure, maar terechte nederlaag voor Rietmolen waar de échte drive en overtuiging er begrijpelijkerwijs af is. Komende zondag de uitwedstrijd naar vv Haaksbergen die al om 12:30u zal aanvangen.

Met sportieve groet en tot dan,