Puntendeling voor Rietmolen en Twenthe Goor na levendig laatste kwart

In dit eerste treffen tussen beide ploegen verloopt de eerste helft gelijk opgaand en doelpuntloos. Na rust komt er wat meer leven in de brouwerij resulterend in enkele kansen, waarvan de grootste voor de gasten, die dan ook op een 0-1 voorsprong komen. Rietmolen gaat op zoek naar de gelijkmaker die in de vorm van een door Twan Tenhagen verzilverde strafschop op het scorebord komt. Ondanks dat beide ploegen in de slotfase op zoek gaan naar de overwinning, blijft het bij een remise.

Foto’s:

De heren van Rietmolen 1 krijgen vandaag een herkansing voor de valse start van vorige week. Te gast is VV Twenthe uit Goor dat vorig seizoen directe degradatie uit de derde klasse niet kon afwenden. Voorafgaand wordt in de bestuurskamer door de aanwezigen hard gegraven in het soms weerbarstige geheugen naar een eerder treffen tussen beide clubs, zonder resultaat. Hoogstwaarschijnlijk is er tussen de hoofdmachten nog nooit een krachtmeting geweest, op een verdwaald bekerpotje na wellicht. Dat is ook niet zo gek. Nog geen tien jaar geleden kwam Twenthe Goor zelfs nog uit in de tweede klasse. We spreken dan over seizoen 2010-2011, toen het Rietmolense vlaggenschip nog uitkwam op een inmiddels opgeheven, maar onvolprezen zesde niveau. Tijden veranderen. Grote clubs van weleer zakken af in de rangen van het amateurvoetbal en de kleinere dorpsclubjes maken de omgekeerde beweging. Een trend die al tijden geleden is ingezet en nog steeds voortduurt. En niet alleen in de grote stad klaarblijkelijk. Interessant dus om te zien hoe beide ploegen zich tijdens deze première tot elkaar zullen verhouden.

Koen Waanders is vandaag niet bij déze, maar een andere première aanwezig en wordt centraal achterin vervangen door Frank Geerdink. Gelukkig zijn de afgelopen week drie man uit de ziekenboeg ontslagen en kan hoofdcoach Frank Bruins weer beschikken over Joren Vrielink, Rick ter Braak en Harm Vogt, die meteen een basisplaats toebedeeld krijgt.

Vanaf de aftrap wordt duidelijk dat de Goorse doelman er vandaag z’n eigen showtje van wil maken en komt te pas en te onpas het doelgebied uit vliegen, al in de zevende minuut leidend tot een dubieus moment. Hij wordt op snelheid afgetroefd door Rietmolenspits Sander te Rietmole en besluit laatstgenoemde dan maar naar beneden te trekken. “Is dat geen penalty, arbiter Floors?”, vraagt de goegemeente zich af. Erbuiten, beslist hij. “Dan toch zeker een kaart?”, maar ook dat wordt niet gehonoreerd. Vreemd. De daaropvolgende vrije schop van Robbin Dieperink wordt al grabbelend gekeerd door de hoofdpersoon van de openingsfase. Daarna ebt het spektakel snel weg. Beide ploegen tasten af en weten nauwelijks kansen te creëren. Een afgeslagen bal uit een corner is voor een Goorse middenvelder teken om het eens van afstand te proberen, maar zijn boogbal belandt boven op de lat. Even later weer een kansje voor Twenthe als een fout in de Rietmolense opbouw een schietkans inleidt, maar niet afgestraft wordt. Teneinde wat pit in de wedstrijd te krijgen, besluit aanvoerder Twan Tenhagen tot agractie over te gaan door een vleugelaanvaller het natte kunstgras van dichtbij te laten bekijken. Geel voor hem, even later gevolgd door een eenzelfde prent voor Twenthe na dito schending van de spelregels. De grootste kans in de eerste helft is voor VV Twenthe en komt in de 37e minuut op naam van Jeffrey Asbroek die goed doorkomt op links maar zijn inzet in de verre hoek goed gepakt ziet worden door doelman Hartgerink.

Ook na rust gaat het lang gelijk op. Beide ploegen hebben moeite hun aanvalsspel op touw te zetten en goed uitgespeelde kansen zijn dan ook schaars. Twenthe blijft echter de meest dreigende ploeg, maar kan slechts uit omschakelingsmomenten gevaar stichten. Na een uurtje heeft Harm de knolletjes op en wordt vervangen door Joren. De wissel brengt nieuwe energie en leidt een goede fase voor Rietmolen in. Eerst is er een kans voor Sander die de wederom op avontuur gaande doelman omspeelt, maar geen medespeler voor het doel vindt. Daarna zorgen twee hoekschoppen voor gevaar, waarbij de eerste laag op rand zestien door miscommunicatie niet op doel wordt geschoten, en de tweede een goede kopkans voor Joren oplevert, maar slechts half geraakt wordt. Ondanks Rietmolens aandringen valt de openingstreffer aan de andere kant. Twenthes beste man Asbroek duikt achter de Rietmolendefensie op en verschalkt Jeroen: 0-1. Teken voor Bruins om het achterin een-op-een te zetten en back Bas Essink te wisselen voor spits Rick ter Braak, die na lang blessureleed weer z’n eerste minuutjes kan meepikken. Het navenante opportunisme werpt zijn vruchten af. Frank Geerdink besluit het eens van afstand te proberen en ziet doelman Zweers het schot slechts ten halve keren, waarna Sander ertussen opduikt maar door diezelfde Zweers andermaal naar de grond wordt gewerkt, penalty! Nu wel. Een kolfje naar de hand van Twan die de doelman de verkeerde hoek in stuurt: 1-1. In de slotfase gaan beide ploegen op zoek naar de driepunter. Er komen nog wat beste kansen, waaronder voor invaller Rick die zijn rentree had kunnen opluisteren met de winnende treffer maar voorlangs schiet. Gescoord wordt er echter niet meer.

En zo is het eerste puntje voor Rietmolen een feit. Op naar de eerste overwinning, te beginnen volgende week in Buurse!