Rietmolen boekt verplichte 2-1 overwinning op FC Aramea

In een wedstrijd waarin vooral wraakgevoelens van de heenwedstrijd overheersen, staat de eindstand al bij rust op het scorebord. Mooie doelpunten van Robbin Dieperink en Sander te Rietmole brengen de ploeg van trainer Kevin Vos op een comfortabele 2-0 voorsprong, maar vanaf de aftrap ziet Aramea kans de te ver voor zijn goal staande Jeroen Hartgerink te verschalken middels een schitterende wreeftrap. Waar de tweede helft van de uitwedstrijd met een heus klapstuk eindigde, gaat hij vandaag als een nachtkaars uit. Door de overwinning bivakkeert Rietmolen netjes in de middenmoot.

‘Verplichte overwinning?’ hoor ik u denken. Jazeker, Rietmolen is het aan zichzelf verplicht deze wedstrijd vanmiddag gewoon te winnen. Waar het na de uitwedstrijd louter ging over de familierelaties tussen speler en scheidsrechter, met een discutabele penalty als lont in het kruitvat, werd voorbij gegaan aan het feit dat Rietmolen die wedstrijd zelf al veel eerder had moeten beslissen. De blauwwitten moeten vandaag laten zien dat ze beter zijn dan de Arameeërs, die naar de een na laatste plaats zijn afgezakt. Ook daarom is een zege verplicht om niet zelf weer richting die regionen af te zakken.

Vos kan vandaag beschikken over een nagenoeg fitte selectie. Wesley Meulenkamp is hersteld van een enkelblessure, en dus kan de vertrouwde basiself de wei in. Dacht Vos, totdat spits Rick ter Braak na een wat te copieuze nachtrust zich verslapen blijkt te hebben. Rick mag, zodra hij de slaap uit zijn ogen heeft gewreven, plaatsnemen op de bank. Zijn basisplaats wordt ingenomen door Robbin Dieperink, die vanmorgen al een uur met het tweede heeft meegespeeld en met een doelpunt en assist belangrijk was voor de overwinning. Bij Aramea zijn de personele problemen groter. De twee rode kaarten van vorige week hebben hun uitwerking in de vorm van schorsingen, tel daar een hele trits geblesseerden bij op en u begrijpt dat de nood hoog is. Zo hoog zelfs dat hoofdtrainer Arnold Marshall zichzelf als reservespeler op het wedstrijdformulier heeft gezet.

De eerste helft begint voor Rietmolen voortvarend zonder dat er grote kansen genoteerd worden. Aramea-trainer Marshall wijt het povere spel van zijn team aan de – in zijn ogen – strandbal, waar vandaag tegenaan getrapt wordt. Dit is een officiële KeukenKampioenDivisie-bal, meneer Marshall. Zou hij moeten weten, daar hij zelf nog op dat niveau geacteerd heeft voor Heracles begin jaren negentig. Ach ja, lang geleden. Na tien minuten wedstrijd de eerste echte kans voor Rietmolen. Sander te Rietmole kopt op Karsten ter Braak die recht op de doelman schiet. Even later een zelfde combinatie die uit de rebound bij Wouter te Rietmole voor de voeten belandt, maar ook hij mist. Kansen genoeg dus maar het duurt ruim een halfuur voordat Rietmolen het overwicht op het scorebord tot uitdrukking brengt. Mee opgekomen back Twan Tenhagen levert een afgemeten voorzet af bij Sander te Rietmole die middels een slim wippertje afrondt, 1-0. Nog geen vijf minuten later is het weer raak. Wederom is het een opgekomen verdediger, Dennis Vrielink in dit geval, die gevaar sticht. Hij ziet op links Robbin Dieperink vrij staan, die controleert de bal met de borst, legt hem klaar voor z’n rechter en haalt verwoestend uit in de verre hoek. 2-0, het is zijn dag. En Rietmolen op rozen, maar niet voor lang. Bij de aftrap namelijk zien de technisch begaafde Arameeërs Rietmolendoelman Hartgerink te ver voor zijn doel staan. Een tikkie terug en een strakke wreeftrap zijn voldoende om hem te verrassen. De tegentreffer komt als donderslag bij heldere hemel want de gasten hebben tot dan toe geen gevaar kunnen stichten.

Een heldere hemel is het ook na rust, en als de wind dan ook wat gaat liggen kunnen we toch wel van kaiserwetter spreken. De eerste fase na rust is weer voor de thuisploeg met kansen voor Robbin en Niels te Lintelo. Zelfs rashoutenklaas Twan Tenhagen probeert het met een sierlijke omhaal, dat wordt niet wat. Toch komt ook Aramea af en toe gevaarlijk door; het weet de ruimte die weggegeven wordt af en toe te benutten. Met name nummer 5 Destici en nummer 11 Cosut kunnen meermaals gevaarlijk worden. Na een uur spelen heeft Robbin Dieperink het op, begrijpelijk. Rick mag dan toch nog even meedoen. De wedstrijd kabbelt ondertussen voort, er zijn nog wat kansen voor Rietmolen, maar echt spectaculair wordt het nooit meer. Daan Schuurmans komt erin voor Sander te Rietmole en ook bij Aramea wordt er gewisseld. En ja hoor, trainer Marshall komt hoogstpersoonlijk zijn manschappen bijstaan. Het voetbaltalent is duidelijk aanwezig, maar de bewegingen niet meer zo soepel. Ook hij kan het elftal niet vlot trekken en zo eindigt de wedstrijd wat gezapig. Geen probleem, overwinning binnen, dan maar saai en zakelijk.

En daarmee handhaaft Rietmolen zich prima in de middenmoot. Volgende week komt koploper UDI op bezoek. En ook dan is weer een resultaat mogelijk. Uit was er een 2-2 gelijkspel en we weten inmiddels dat de blauwwitten goed kunnen presteren tegen teams die zelf ook graag vooruit willen voetballen. We gaan het zien!