Rietmolen kampioen van de 5e klasse B!

Rietmolen bekroont een ongekend seizoen met de eerste plaats in de competitie en bijbehorende promotie naar de 4e klasse. Ook in de kampioenswedstrijd is het een klasse beter dan de tegenstander, zoals eigenlijk al het gehele jaar. Vandaag wordt DEO met 3-1 opzij gezet, al is Rietmolen dank verschuldigd aan DEO-verdediger Luc Wentink die tweemaal eigen doel treft. De enige treffer van eigen makelij komt van de voet van Harm Waanders die zo het lot van een geweldig jaar bezegelt met de titel.

We schrijven het seizoen ‘97/’98, precies 20 jaar geleden, toen Rietmolen voor het laatst kampioen werd. Toen beschikte men over een heerlijke lichting met spelers als Rob Spikker en Gerwin ter Braack. Zo’n lichting is er nu weer. Een mooie mix van jong en oud, en allerlei verschillende typen spelers. De overgekomen A-spelers Karsten ter Braak en Frank Geerdink voegen kwaliteit toe, evenals Wesley Meulenkamp die na een jarenlang verblijf bij HSC’21 weer terug is op het oude nest. Hoofdtrainer Kevin Vos, die afgelopen zomer overkwam van Grol 2 en zijn eerste seizoen als hoofdcoach doormaakt, valt wat dat betreft met zijn neus in de boter. Met zijn zeer aanvallende spelwijze en nieuwe manier van verdedigen wordt elke tegenstander ongelooflijk onder druk gezet, wordt er veel gescoord en weinig geïncasseerd. Vandaag is het zaak de kroon op het werk te zetten. Iedereen is fit en dus stuurt Vos de elf het veld in die dit seizoen het vaakst de basis vormden en in de belangrijke duels altijd thuis gaven, afgezien van Neede uit misschien. Een pluim is ook op zijn plaats aan de medische staf, die het aantal blessures tot een minimum weet te beperken met zijn proactieve instelling gericht op preventie.
Supportersclub Hup Blauw pakt voor de laatste maal dit seizoen uit met een heel scala aan vuurwerk en een spandoek dat leest: “Beter dan Hoeve, Lochuizen en SP Nee. Rietmolen, op naar 4C!”. Voor Hup Blauw was het vaak hard werken rond de derby’s om weer sfeeracties van formaat neer te zetten, maar dat lukte telkens met verve, hulde! Ook de jeugdafdeling doet weer een duit in het zakje. Geen spandoeken dit keer, maar een erehaag met blauwwitte vlaggen tijdens de spelersopkomst.
Met de 4-1 overwinning van vorige week op hetzelfde DEO nog vers in het geheugen weet blauwwit exact waar de sterktes en zwaktes van deze tegenstander liggen. Zwaktes zijn er vooral achterin en dus begint Rietmolen weer met veel druk vooruit met al binnen vijf minuten een eerste kans voor Sander te Rietmole. Sterktes zijn er eigenlijk maar twee: Spitsen Graaskamp en Tackenkamp. Laatstgenoemde krijgt ook al snel een mogelijkheid na een foutje van Joren Vrielink. Het vervolg van de eerste helft is voor Rietmolen met velerlei schietkansen en –kansjes. De grootste kans is in de 32e minuut als Harm uit een corner over kopt. Het blijkt het aperitief voor de openingstreffer een minuut later, als een strakke voorzet van Karsten van links door nummer drie Luc Wentink achter zijn eigen doelman wordt gewerkt: 1-0. Een pijnlijk moment voor Wentink. Een pijnlijk moment is er even later ook voor Sander als hij bij een vervelende botsing op zijn oogkas wordt geraakt. Sander heeft veel pijn en schreeuwt nog net niet om zijn moeder. Het is vandaag Moederdag, maar dat staat duidelijk op het tweede plan zoals ook assistent-trainer Ruud Denekamp zijn moeder te kennen geeft: “Als je me wil zien, moet je maar naar het voetbal komen kijken”. Inderdaad, prioriteiten stellen, daar gaat het om.
Prioriteit in de tweede helft is scoren, de wedstrijd op slot gooien en het kampioensfeest vieren. Dat laatste lijkt ook Luc Wentink niet te willen mislopen als hij al na twee minuten in de tweede helft de bal in eigen doel kopt na een schietkans van Sander. Een kolderiek maar voor Wentink vervelend moment, die zijn frustraties botviert op de doelpaal. 2-0 immers, tweemaal eigen doelpunt Wentink. In de 61e minuut kan Mark Tackenkamp nog wat terugdoen uit een penalty na een lichte overtreding van Frank Geerdink in eigen zestien: 2-1. De overwinning komt echter niet meer in gevaar, Rietmolen is gewoon beter. Het creëert legio kansen waarvan er nog één in het net verdwijnt. Een mooi solo van Karsten binnendoor bij de linksback van de Dijkhoekers eindigt bij Harm voor de voeten die netjes linksonder de 3-1 binnen schiet. Voor de Rietmolense fans het sein om het vuurwerk alvast te ontsteken. Als de scheidsrechter even later voor het einde fluit, barst het feest los met gehos op het veld en een ode aan het publiek dat dat verdient, het hele seizoen al. De spelersvrouwen komen zoenen en rozen brengen en de eerste pilsjes worden gedopt. Vervolgens is er een medaille-uitreiking door KNVB-representant Klaas Jansen waarbij voorzitter Tim ten Beitel iedereen een voor een naar voren roept met een treffende omschrijving. Nog een paar kiekjes voor het plakboek en dan gaat het feest verder in de kleedkamer, op de platte kar door het dorp, en bij Fons en José Kuppers aan de schnitzels. Supportersvereniging Neede-Noord wordt bedankt voor de kratjes beugels, die gretig aftrek vinden. Bij terugkomst in de kantine is zanger Petro net vertrokken, maar dat mag de pret niet drukken. Aan de ketchupchipstafel wordt door de heren spelers gezang ingezet onder het genot van een kaiserbroodje. Sander is inmiddels getooid met een snelle planga om zijn blauw-zwart-rood geworden oogkas te maskeren. Daarna nog op de fiets naar de Hoevese Zomerfeesten om daar de feestdag af te sluiten. Aan de foto’s te zien was het ook daar nog gezellig.
A.s. donderdag 17-5 een inhaalduel bij SV Delden, de enige ploeg waartegen de blauwwitten thuis punten hebben verspeeld. Tijd voor revanche dus!

Groeten van de kampioen en tot donderdag,
Jean Pion