Rietmolen reikt Victoria parachutekoordje aan

“Parachutekoordje?”, hoor ik u denken. Inderdaad, een parachutekoordje, om de vrije val te stoppen waarin Victoria ’28 de laatste tijd beland is. De 3-1 zege van de Enschedeërs is de eerste in, op een dag na, precies een jaar. Rietmolen weet vroeg in het duel nog op voorsprong te komen, maar ervaren rot Boy Kamphuis krult uit een vrije trap nog voor rust de 1-1 binnen. Nadat aanvoerder Twan Tenhagen in de tweede helft tegen een tweede gele, en dus rode kaart aanloopt, is het Victoria dat kan uitlopen naar een 3-1 overwinning.

De eerste overwinning sinds 21 oktober 2018 voor Victoria ‘28. Een jaar lang niks winnen, zelfs geen beker- of oefenpotje, het is wat. Alles onderdeel van de hierboven genoemde vrije val waarvan terminal velocity al lang geleden bereikt is. De cijfers zijn ontluisterend: Twee opeenvolgende degradaties (seizoen 2017-2018 nog tweedeklasser), vorig jaar vier schamele puntjes in de derde klasse, en ook nu, na vier duels in de vierde klasse, bezet men weer de laatste plaats. Toch is de beoogde manier om de negatieve spiraal te doorbreken een bewonderenswaardige; met eigen jeugd weer rustig bouwen aan een elftal van formaat. Zodoende staan er vandaag louter van oorsprong Victorianen op het wedstrijdformulier. Hulde!

Bekend terrein vanmiddag als Rietmolen 1 Sportpark Wesselerbrink Zuid opdraait, want kijk eens wie we daar hebben! Onze vrienden van Aramea. Wat een feest. Gelukkig dit keer echter niet bij de familie Cimen op de thee, maar we nemen het linker poortje naar het terrein van de groenwitte buurman alwaar een nagenoeg hagelnieuw kunstgrasveld voor de spelers klaarligt. Trainer Frank Bruins past één wijziging toe in het elftal dat vorige week de eerste competitiezege behaalde. Wesley Meulenkamp start in de plaats van Patriek Piepers, wiens vingerbreuk toch niet voldoende hersteld bleek. Wel inzetbaar is aanvoerder Twan Tenhagen; deze week nog in de gelederen van de Farmers Defense Force tijdens les 1 van de snelcursus ‘Hoe help ik het Malieveld naar de filistijnen’, maar vanmiddag gewoon weer als linksback beschikbaar voor de Rietmolen Defense Force.

Een overleden Victoriaans erelid wordt herdacht met een minuut stilte, waarna de wedstrijd flitsend van start gaat. Al in de vijfde minuut is het Robbin Dieperink die, bij een strakke voorzet van Frank Geerdink, heel alert is bij de tweede paal om zijn eerste competitietreffer knap via binnenkant paal aan te tekenen. Hoe flitsend de openingsfase, hoe flets het vervolg. Beide ploegen proberen het wel, maar zijn amper in staat gevaarlijk te worden. De aanhoudende lichte regen lijkt een deken van gezapigheid over het duel te leggen. Pas in de achttiende minuut is het Victoria dat voor het eerst gevaarlijk wordt. Een schot van links kan door Jeroen Hartgerink gekeerd, maar niet klemvast gepakt worden. Bij het duel om de afvallende bal gaat Twan iets te voortvarend te werk en moet dat bekopen met een gele kaart en een vrije trap tegen op een gevaarlijke positie. Voor Boy Kamphuis, met jarenlange ervaring in de top van het regionale amateurvoetbal, is dit gesneden koek en dat etaleert hij door met links de bal onhoudbaar in de verre hoek te krullen: 1-1. De treffer betekent meteen ook de ruststand, want in het restant van de eerste helft gebeurt er weinig meer.

De tweede helft verloopt gelukkig wat levendiger met een eerste kansje voor Rietmolen als Rick ter Braak kan inschieten na goed doorkomen van Robbin over de linkerflank, maar de poging mist kracht. Even later ook een Victoriaanse kans als wederom Kamphuis kan schieten uit een corner en zijn inzet nog bijna binnengetikt ziet worden door een medespeler. Vervolgens is het Sander te Rietmole, die na een ingooi knap wegdraait bij zijn tegenstander, en een poging mag wagen maar eveneens naast schiet. Bij Robbin Dieperink lijkt inmiddels het tankje leeg en hij wordt aldus vervangen door collega-vleugelaanvaller Harm Vogt. Niet veel later is er dan tegenspoed voor de blauwwitte brigade. Twan krijgt een wat overdreven gele prent na een partijtje vrij worstelen, waarbij de arbiter van dienst eerst niet door lijkt te hebben dat de captain al in de boeken stond, maar net op tijd tot inkeer komt en Twan de rode kaart toont. Hij verlaat teleurgesteld de RDF. Zaak om nu de linies gesloten te houden om tenminste het gelijkspel over de streep te trekken, maar dat doel is van korte duur. Nog geen minuut later is het middenvelder Nuis die een afvallende bal hard in de touwen ramt: 2-1. Toch geeft Rietmolen niet op. Twee vrije trappen van Niels, even later gewisseld voor Daan Schuurmans, stichten het nodige gevaar maar leiden niet tot de gelijkmaker. Ook vleugelaanvaller Wouter te Rietmole, ternauwernood opgekalefaterd na een bijna-doodervaring door het verorberen van een beschimmeld boterhammetje vlak voor de wedstrijd, kan geen potten meer breken en wordt vervangen door Bas Essink. Maar ook de wissels bieden geen soelaas. Bij de tegenstander wel, invaller Bennink weet in de 84e minuut via de 3-1 de genadeklap aan Rietmolen toe te brengen.

En zo is er een zure nederlaag te verhapstukken voor de mannen van trainer Frank Bruins. Tot overmaat van ramp moet men volgende week aanvoerder Twan Tenhagen missen in het mooie en belangrijke affiche tegen Vios Beltrum. Het duel heeft een speciaal tintje omdat het bij Rietmolen vertrokken trainersduo Vos/Denekamp nu bij de Beltrummers aan het roer staat. Laat ons dat varkentje maar even wassen.