Rietmolen speelt met 1-1 gelijk bij stug Bredevoort

Eén punt zit er vanmiddag in het vat voor Rietmolen en dus loopt het voor het eerst sinds lange tijd weer eens puntverlies op. De Bredevoorters weten na Neede en Meddo ook de koploper op 1-1 te houden. De eindstand staat al bij rust op het scorebord. Bredevoort blijkt op eigen knollentuin een stugge ploeg die zich de tweede helft beperkt tot het verdedigen van het punt door middel van anti-voetbal en getreuzel.

Vandaag reist Rietmolen met vol vertrouwen af naar Bredevoort, wetende dat de thuiswedstrijd relatief eenvoudig met 6-2 gewonnen werd. Toen was het verzet snel gebroken nadat het binnen twintig minuten al 3-0 stond voor de thuisploeg, maar we hebben gezien dat Bredevoort in de tweede helft toch aardig meekwam, geregeld gevaarlijk werd en nog twee keer wist te scoren. Vandaag staat een compleet andere wedstrijd te wachten op een slecht veld tegen een tegenstander die de afgelopen weken de andere twee topdrieploegen al vier punten afsnoepte. Bij Rietmolen een nagenoeg fitte selectie; alleen Karsten is nog net niet speelfit, maar sluit naar verwachting deze week weer aan bij de groep. Wederom een basisplaats dus voor Wouter te Rietmole op tien, evenals Koen Waanders centraal achterin die Joren Vrielink naar de bank verwijst.

Als om half twee scheidsrechter Kilian Bos er nog niet is, wordt men toch wat zenuwachtig en als na wat rondbellen blijkt dat hij ook niet gaat komen, moet er in allerijl een vervangende leidsman worden opgetrommeld. Dat lukt in de persoon van Frans Heister, die uit Doetinchem moet komen. De start van de wedstrijd wordt aldus met een uur uitgesteld.

Net na drieën kan Rietmolen, vandaag in het witte uittenue spelend, dan eindelijk toch de wedstrijd aftrappen, waarna het Bredevoort al snel gevaarlijk ziet worden via een kopbal uit een vrije trap. Rietmolen merkt al snel dat het op dit door konijnen aangetast veld de bal niet snel rond kan laten gaan en probeert wat vaker door de lucht elkaar te bereiken. Zo ook Frank Geerdink die in de vijfde minuut met zijn befaamde ingooi, een halve corner eigenlijk, de bal in de Bredevoortse vijfmeter krijgt alwaar Robbin Dieperink knap voor zijn man komt en geweldig in de verre hoek de 0-1 raak schiet. Perfect uitgevoerd door beide heren, dit soort ballen zijn haast niet te verdedigen. Dan volgt een halfuurtje met weinig kansen, beide teams hebben moeite met het veld en echt goede combinaties zijn dan ook niet waarneembaar. Het laatste kwartier toch wel wat actie van beide kanten. Bredevoort houdt het compact achterin maar weet vanuit de omschakeling soms gevaarlijk te worden, zoals uit een voorzet van rechts die net aan de spits voorbij gaat. Aan Rietmolense zijde is het Sander te Rietmole die uit een rebound gevaarlijk is, maar teruggefloten wordt wegens buitenspel. Vlak voor rust valt dan de 1-1 als aanvoerder Twan Tenhagen verdedigend ingrijpt maar per ongeluk een Bredevoorter vindt die in de ruimte op links Rutger Hoefman aanspeelt die gecontroleerd binnen kan schuiven.

Controle en rust is wat in de pauze, onder genot van een heerlijk bekertje kwast, door trainer Kevin Vos gepredikt wordt. De Bredevoortse aftrap is illustratief voor de instelling waarmee de blauwwitten de tweede helft ingaan. Vanaf de middenstip een lange peer naar doelman Jeroen Hartgerink. “Jullie de bal, wij houden het dicht”, zullen ze denken. Rietmolen krijgt een paar kleine kansen via Robbin en Harm maar echt gevaarlijk wordt het niet. Bredevoort beperkt zich tot verdedigen, waarbij de nummer 12 met nogal wat overtredingen het voortouw neemt, en hanteert louter de lange bal. De enige die nog enigszins blijk geeft van voetballend vermogen is de nummer tien, Rik Tankink. Hij heeft vanuit omschakelingsmomenten een paar mooie passes in huis waarmee hij moeiteloos de voorwaartsen bereikt. Zijn ploegmaats houden zich ondertussen meer bezig met het vertragen van het spel door eindeloos getreuzel bij inworpen en vrij trappen. Rietmolen laat zich hierdoor niet van de wijs brengen en probeert in de laatste fase met nog meer pressie vooruit de overwinning binnen te halen. Joren valt prima in op linksbuiten en weet met een prima voorzet bijna Sander te bereiken. Even later is Sander weer dichtbij na een bal van een andere invaller, Patriek Piepers. De Bredevoortse trainer wordt de spanning wat te veel en pleegt een zenuwplasje bij de cornervlag, wellicht in een poging de konijnenplaag te verdrijven. Al met al is Rietmolen vandaag onmachtig in de laatste fase en blijft de stand tot het einde 1-1.

Het is een resultaat waar Rietmolen eigenlijk niet tevreden mee kan zijn. Het is het eerste puntverlies sinds 19 november, toen met 2-0 verloren werd bij Neede. Toch is het gat met de nummer twee Meddo nog steeds een comfortabele zes punten.

En dus rest niets anders dan vooruit kijken, en wat een vooruitzicht is het! Volgende week staat de wedstrijd van het jaar op het programma, Neede thuis. Het wordt een wedstrijd om wraak te nemen, om de eer en om de knikkers, want in de strijd om het kampioenschap kan een verwoestende dreun worden uitgedeeld aan de zwartwitten uit het Vlearmoesdorp. Het belooft een geweldige wedstrijd te worden met sfeeracties beiderzijds, veel publiek en veel gezelligheid op en om sportpark De Wieken. Zaterdag 31 maart, aftrap 18:00u.