Rietmolen stelt teleur en speelt thuis gelijk tegen Erix

In deze belangrijke wedstrijd in de strijd om handhaving kan Rietmolen nauwelijks overtuigen. Vooral de tweede helft is zeer pover te noemen. Het krijgt enkele grote kansen, maar weet maar moeilijk tot scoren te komen. Toch komen de blauwwitten na een 1-0 ruststand op een 2-1 voorsprong. Doelpuntenmakers zijn Niels te Lintelo en Twan Tenhagen (penalty). Het eveneens zeer povere Erix blijft door werkvoetbal in de wedstrijd en weet in de slotfase de gelijkmaker te produceren. Rietmolen schiet weinig op met het punt en beleeft zo een middag om snel te vergeten.

Na de goede 0-2 uitoverwinning vorige week bij Rekken wacht vandaag wederom een laagvlieger, Erix uit Lievelde. Wie zich afvraagt waar de naam ‘Erix’ voor staat, staat niet alleen. Dat doen wij namelijk ook. Volgens de eigen website zou ‘Erix’ uit het Grieks stammen en ‘onoverwinnelijk’ betekenen. Jean le Tieb zou Jean le Tieb niet zijn als we dat niet even zouden controleren. Factchecking is in deze tijd van fake news en misleiding namelijk van het grootst mogelijke belang. Dus proberen we Google, dat weet alles, en wat blijkt? Op een weinig zeggend Asterix & Obelix-personage na, is ‘Erix’ onvindbaar. Niks Griekse oorsprong, niks onoverwinnelijk. En dat blijkt ook in de praktijk; Erix heeft dit seizoen nog maar drie overwinningen kunnen noteren en vijf puntendelingen, de rest ging verloren. De ploeg staat met veertien punten op een elfde plaats, die aan het eind van de rit nacompetitie zou betekenen. Rietmolen staat er beter voor, maar weet dat het nog niet helemaal zeker is van directe handhaving. En dus is het belangrijk dat er vandaag gewonnen wordt van deze directe concurrent in die strijd.

Rietmolen kan vandaag niet over de volledige selectie beschikken. Centrale verdediger Dennis Vrielink is geschorst, Daan Schuurmans neemt zijn basisplaats over. Mooi voor hem, daar hij bij Erix een paar goede bekenden tegenover zich weet. Verder ontbreken Rick ter Braak en Patriek Piepers door blessures. Laatstgenoemde is weer op de weg terug, maar heeft nog moeite met pronatie en supinatie van de onderarm.

Rietmolen komt op deze frisse zondagmiddag voortvarend uit de startblokken en moet in de vierde minuut al op voorsprong komen. Wesley Meulenkamp zet Sander te Rietmole alleen voor de keeper, maar die faalt oog in oog met de Lieveldse sluitpost. Even later weer een kans, nu voor Karsten ter Braak. Wederom is Wesley aangever, maar ook Karsten mist. Rietmolen vergeet zichzelf in deze sterke openingsfase te belonen. Van Erix tot dan toe nog geen vuurwerk, tót de achtste minuut, als een vuurpijl van Rick ten Have over het vangnet achter Jeroen Hartgerink in de wei belandt. Het is het eerste ‘gevaar’ van de, vandaag in oranje aantredende, gasten uit Lievelde, maar zeker niet het laatste. Rietmolen kan het veldoverwicht niet vasthouden en ziet de bezoekers steeds vaker tot in de eigen zestien komen, met in de 21e minuut de grootste kans tot gevolg. Een voorzet van links belandt bij spits Gotink voor de voeten, die helemaal vrij staat. Zijn inzet is echter te slap om Jeroen te verschalken. Vlak voor rust is Rietmolen weer gevaarlijk als Sander wederom een-op-een met de keeper komt, maar wederom mist. Sander heeft het vizier niet scherp vandaag. Niels te Lintelo daarentegen wel, wát een schitterend doelpunt maakt hij in de slotminuut van de eerste helft! Hij wordt aangespeeld door Karsten, zet een directe tegenstander op het verkeerde been en schiet van 20 meter strak in de rechter bovenhoek: 1-0.

De eerste fase na rust is spectaculair te noemen. De in de rust aan Erix-zijde ingevallen junior Juup te Woerd is direct belangrijk voor zijn ploeg met een afgemeten voorzet op spits Gotink, die nu wel scherp is en de gelijkmaker binnen tikt. Rietmolen slaat snel terug als Sander te Rietmole wordt aangetikt in de vijandelijke zestien en een penalty krijgt. Voor aanvoerder Twan Tenhagen gesneden koek en hij schiet gedecideerd vanaf de stip de 2-1 binnen. Sander krijgt even later de kans de marge te verdubbelen. Hij komt weer vrij voor de keeper na een goede voorzet van Twan maar zoals gezegd is het niet zijn dag. Dat geldt overigens voor meerdere Rietmolenaren. Waar het vaak in eigen huis een tegenstander de wil op kan leggen – we herinneren ons bijvoorbeeld de fantastische zege op De Tubanters – heeft het vandaag moeite de bal in de ploeg te houden en het tempo hoog te houden. Zo laat het de tegenstander in leven en komt het te veel in de duels. De technische staf tracht halverwege de tweede helft nieuw elan in de ploeg te brengen door een jeugdige dubbele wissel toe te passen. A-junioren Bas Essink en Harm Vogt komen erin voor Daan Schuurmans en Robbin Dieperink. Het haalt allemaal weinig uit. Erix reageert met eveneens een dubbele wissel en geeft, zolang de marge een blijft, niet op. Het blijft hard werken en krijgt ook al wel wat mogelijkheden zo links en rechts. In de slotminuten krijgt het waar het misschien wel recht op heeft. Rick ten Have kan over links doorstomen en schiet met zijn linker richting tweede paal. De bal stuit net buiten bereik van Jeroen via de binnenkant van de paal binnen: 2-2. Rietmolen kan er niks meer aan veranderen en zo is een puntendeling onvermijdelijk.

En dus blijkt Erix vandaag zowaar tóch onoverwinnelijk. De kans op revanche laat echter niet lang op zich wachten, want over twee weken staat de return in Lievelde op het programma. Eerst nog een uitstapje naar EMOS aanstaande zaterdag. En een uitstapje wordt het, er is zelfs een Reetmollebus geregeld om de selectie en fans naar het zonnige Enschede te vervoeren.

Jean le Tie
b