Rietmolen is op deze mooie septemberdag een maatje te groot voor de gasten uit Enschede. Het heeft de gehele wedstrijd veldoverwicht maar heeft moeite dat op het scorebord uit te drukken. Nota bene verdedigende middenvelder Wesley Meulenkamp moet voordoen hoe het moet en tekent na een knappe solo de 1-0 aan. Enige problematische moment voor rust is een penalty tegen, die door ervaren penaltykiller Thom Lansink vakkundig onschadelijk wordt gemaakt, waarna een eigen doelpunt in de tweede helft de 2-0 eindstand betekent.

Deze tweede bekerwedstrijd is de eerste van een drieluik thuiswedstrijden dat de blauwwitten de komende tijd te wachten staat. Hoewel blauwwitten, de scheidsrechter van dienst vindt het blauw van het roodblauwe Phenix te overheersend en omdat de Enschedese gasten niet over een uittenue beschikken, worden de Rietmolenaren verordonneerd in het wit te spelen. Geen probleem, gelikter kunnen de boys er niet bij lopen naar wij dachten.

EVV Phenix dus de tegenstander van vandaag, vijfdeklasser met twijfelachtig blazoen, hoewel we vernemen dat staf en bestuur er alles aan doet om de naam weer beter voor het voetlicht te krijgen en dat valt te prijzen uiteraard. Op papier zou deze tegenstander geen groot obstakel moeten vormen voor de thuisploeg die vorige week een goede indruk achterliet in het duel met UDI. De geblesseerde afwezigen destijds zijn er ook vandaag nog niet bij en dus neemt Thom Lansink weer plaats onder de lat en kruipen er enkele junioren naast oudgediende Koen Waanders op de bank.

De openingsfase van de wedstrijd is er een van aftasten. Phenix probeert erg compact te spelen en vanuit de omschakeling gevaarlijk te worden. Dat lukt ze niet erg goed. Het zijn de heren in het wit die de overhand hebben en langzaamaan kansjes creëren. Justin Bomers krijgt een schietkans met z’n linker en Sander te Rietmole wordt even later door Dennis Vrielink op doelpuntenjacht gestuurd, maar ook hij mist. Het is zeker niet Dennis’ enige wapenfeit; hij strooit met heerlijke passes alsof het niks is. Toch is het niet een heerlijke pass, maar een grote fout in de Phenix-opbouw die de openingstreffer inleidt. Nummer 6 Wesley Meulenkamp is heel alert op een matige inspeelpass door de as van het veld, die hij zo kan oppikken en hij besluit door te stomen. Hij dendert de zestien in, passeert twee man alsof ze er niet staan en verschalkt doelman De Vos in de korte hoek. Knap staaltje aanvalsdrift van deze mannetjesputter van beroep. Phenix kan er weinig tegenover zetten en grijpt na de achterstand terug op wat vervelende overtredinkjes die men een gele kaart oplevert. Toch weten ze uit een omschakelmoment gevaarlijk door te breken waarbij, na miscommunicatie achterin, Thom aan de noodrem moet trekken om een roodblauwe aanvaller een kans te ontnemen. Penalty. Vanzelfsprekend. De Phenix-bank schreeuwt intussen moord en brand om een rode kaart. Ik zou de heren willen adviseren op zeer korte termijn een spelregelcursus bij de KNVB te volgen. Rood is hier namelijk, na afschaffing van ‘triple punishment’, niet op zijn plaats. Graag verwijs ik de heren naar het verslag van de wedstrijd Rietmolen – BSC Unisson dd 3-11-2019 waar na een dergelijke kwestie de nieuwe regel tot in de puntjes uitgelegd wordt. Geel was hier trouwens wel op zijn plaats geweest, maar ook dat houdt de arbiter op zak. Strafschop dus enige wat rest. En hoewel wat aan de oude kant en misschien wat te zwaar, dat is aan Thom Lansink wel toevertrouwd. Tot twee keer toe pakt hij de inzet katachtig en behoedt daarmee de thuisploeg voor een tegentreffer. Het rapaille op de Rietmolense bank viert het gebeurde met de nodige krachttermen, wat terug te zien is in de #HéScheids-rubriek op de site van de Tubantia waarnaar ik u graag verwijs. Hier de link:

Na de thee verandert er weinig aan het spelbeeld en al heel snel verdubbelen de kerkdorpelingen de voorsprong, als een afgemeten voorzet van aanvoerder Twan Tenhagen door een Phenix-verdediger in eigen doel wordt gelopen, naar het lijkt zelfs door de benen van zijn eigen doelman. Kan het pijnlijker? Lijkt ons niet. De 2-0 levert meteen een moment van verslapping op bij de thuisploeg als vlak daarna Phenix-speler Bennie Moes 1 op 1 doorkomt op Thom, die zijn doel goed verkleint en zo de matige inzet kan stoppen. Scherp blijven boys! Gelukkig blijft het voorlopig bij dat ene moment. Bas Essink wordt intussen gewisseld voor jeugdspeler Sten ter Haar die centraal achterin plaatsneemt en niet veel later een knalhard afstandsschot van Wesley via de hand van de keeper op de lat ziet verdwijnen. Het blijkt Wesleys laatste wapenfeit daar hij even later volledig verkeerd terechtkomt en zijn elleboog vervelend verzwikt. Hij wordt vervangen door Job Vogt. Justin Bomers probeert het eens van afstand en ziet zijn inzet net naast de kruising suizen. Vlak daarna probeert-ie het nog eens, maar treft ook dit keer geen doel. Ondertussen is ook laatste wissel Koen Waanders voor Harm Vogt in het veld gekomen, wat Sten ‘Tjeunk’ ter Haar een razendsnelle transformatie heeft doen ondergaan van centrale verdediger naar flanerende linksbuiten. Iets wat hij ook blijkt te kunnen als hij even later een puike een-twee opzet met Frank Geerdink, die echter over wat minder aanvallersgenen beschikt en over schiet. Een laatste vrije trap van Phenix verandert niets aan de stand en zo eindigt het met Rietmolen twee, Phenix niks.

Volgende week ontvangen we wederom een Enschedese ploeg op Sportpark De Wieken, als Victoria ’28 op bezoek komt. We zien ernaar uit.