Rietmolen walst met 7-0 over Klein Dochteren heen

Ook Klein Dochteren wordt simpel aan de blauwwitte zegeketting geregen. Het wordt een afstraffing voor de witzwarten waarbij de eindstand al na 47 minuten op het scorebord staat. Veel verschillende spelers komen tot scoren en er zitten een paar bijzondere doelpunten tussen. Zo maken zowel Wesley Meulenkamp als Frank Geerdink hun eerste doelpunt voor Rietmolen 1.

Vandaag staat wederom een thuiswedstrijd tegen een laagvlieger op het programma, Klein Dochteren dit keer. Bij de witzwarten uit het Lochemse buurtschap gaat het dit seizoen niet zo best en dat is nog eufemistisch uitgedrukt. De ploeg staat puntloos laatste en heeft in negen duels al evenveel tegentreffers geïncasseerd als Rietmolen er voor heeft, 41 stuks. De club kan vandaag amper een elftal op de been brengen, getuige het feit dat zowel de hoofdtrainer als grensrechter als wisselspeler op het wedstrijdformulier staan. Bij Rietmolen zijn er geen personele problemen; de vaste basiself staat in het veld en op de bank sluiten tweede-elftalspelers Brian Renskers en Wouter Lansink weer eens aan.

Op deze vriendelijke zondagmiddag begint Rietmolen net zoals de afgelopen weken, het wordt zo onderhand eentonig. De tegenstander wordt vol onder druk gezet en teruggedrongen op eigen helft. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste kansen zich voordoen, eerst is Harm Waanders dichtbij en even later schiet Niels te Lintelo net naast. Als in de elfde minuut een Klein Dochterense voorwaartse met een ogenschijnlijk flinke knieblessure het veld moet verlaten, moet al beroep gedaan worden op de enige bankzitter van de witzwarten. Rietmolen gaat daarna vrolijk verder waar het gebleven was en weet, na eerst nog een schietkans van Karsten, via Robbin Dieperink uit een klutssituatie de 1-0 op het scorebord te brengen. Twee minuten later, we hebben het over de 19e minuut, weet de vaak opkomende linksback en aanvoerder Twan Tenhagen met zijn venijnige linker de verre hoek te vinden, 2-0. Even later is het de beurt aan die andere back, Frank Geerdink, om met een goede wreeftrap de 3-0 aan te tekenen, en daarmee zijn eerste voor het eerste elftal te maken. Met zijn 18 jaar een mooie prestatie. Klein Dochteren komt er niet aan te pas en beperkt zich tot het hanteren van de lange bal. Toch weet het een kansje te creëren als doelman Jeroen Hartgerink zich buiten zijn zestien begeeft om zo’n lange bal weg te werken. Als de bal rond de middellijn wordt opgepikt door een Dochterense speler is het doel leeg, maar de inzet is niet doeltreffend. De Rietmolense trits aan goals wordt vervolgens voortgezet door Wesley Meulenkamp als hij na een goede aanval over links op zo’n 25 meter van de goal de bal controleert, even meeneemt en heel bekeken over de net iets te ver voor zijn goal staande doelman stift: 4-0. Wesley kennen we vooral van het betere stofzuigwerk als verdedigende middenvelder, maar toont hier dat hij ook best wat gevoel in die pootjes heeft. Voor hem overigens ook zijn eerste in Rietmolen 1 sinds zijn komst afgelopen zomer van HSC ‘21. Enkele toeschouwers geloven het ondertussen allemaal wel en vermoeien trainer Kevin Vos met vragen of hij al weet of het een jongetje of een meisje wordt. U begrijpt, de Vos wordt papa. Op dit moment heeft hij echter even wat anders aan zijn hoofd, want op het veld is het te doen als Robbin Dieperink verwoestend hard uithaalt en de 5-0 ruststand op het bord zet. De doelman weet niet wat hem overkomt.

In de rust merkt de Klein Dochterense grensrechter – turend in het roergebied van zijn kopje thee – op dat Rietmolen alleen nog maar van afstand gescoord heeft en nog weinig uitgespeelde kansen heeft gehad. Hij wordt op z’n wenken bediend als vanaf de aftrap een prima aanval over meerdere schijven in de zestien voor de voeten van Sander belandt die simpel de 6-0 kan binnenschuiven. U vraagt, wij draaien. 47e minuut, corner van rechts die door Karsten prima voor gelepeld wordt en door Joren Vrielink ingeknikt kan worden, maar hij raakt de lat. Het blijkt een assist op zichzelf want hij kan de afgeketste bal alsnog binnenknikken: 7-0. Sinds hij sinds dit seizoen als verdediger door het leven gaat ziet hij de goal van de tegenstander niet meer zo vaak van dichtbij, maar hij is het scoren niet verleerd. Ondertussen wordt het telraam erbij gepakt, het lijkt een megascore te gaan worden. Klein Dochteren wordt bij tijd en wijle, om met Van Der Gijp te spreken, hélemaal kleurenblind getikt. In het restant blijft Rietmolen het doel onder vuur nemen, het aantal doelkansen is haast niet meer bij te houden. Spits Harm Waanders, die vanwege zijn goede spel een doelpunt verdient, stuit keer op keer op de keeper of heeft anderszins pech. Het lukt hem vandaag niet om te scoren, maar heeft wel een groot aandeel in doelpunten van anderen. Datzelfde geldt voor Karsten en ook dat is goud waard. Zoals de rivier de Ruhr door de drukte van het Ruhrgebied slingert, slingert hij keer op keer door de drukte van witzwarte verdedigers in een poging ze het leven zuur te maken. Ook centrale verdediger Dennis Vrielink stoomt nog een paar keer op in de hoop een unicum te bewerkstelligen om de gehele achterhoede te laten scoren. Ook hem lukt het niet. Klein Dochteren blijft vechten om er niet nog meer om de oren te krijgen, een instelling die te prijzen valt. Wonderwel slaagt het er ook nog in, er wordt namelijk niet meer gescoord.

Deze overwinning brengt Rietmolen halverwege de competitie. De ploeg staat er goed voor en is in vorm. Zaak om dit mee te nemen naar volgende week voor de inhaalwedstrijd tegen GSV ’63. Overigens is ten tijde van schrijven van dit stuk bekend geworden dat Kevin trotse vader is geworden van een prachtige dochter. Kevin, gefeliciteerd!

Sportieve groet en tot volgende week,