Rietmolens bekeravontuur ten einde na penalty’s tegen Enter

Een paar dagen na het knappe gelijkspel tegen Neede, noteert Rietmolen weer een remise. In een niet al te hoogstaand bekerduel met SV Enter staat het na negentig minuten gelijk opgaand voetbal 0-0. In de beslissing brengende strafschoppenserie mist alleen Rietmolense middenvelder Niels te Lintelo zijn pingel, waardoor Enter doorbekert. Positieve noot is wel dat Rietmolen voor het eerst sinds april weer eens ‘de nul’ weet te houden.

Kijkend naar de ranglijst van de competitie zou je niet verwachten dat Rietmolen het tot de knock-outfase van de beker heeft geschopt. Samen met nummer een-na-laatst Hoeve Vooruit is het de enige van 4B die dat gelukt is, dat is toch enigszins frappant te noemen. Met de pijn van de zware strijd tegen de Needse buren nog in het lijf, moet Rietmolen op deze donderdagavond dus alweer aan de bak. Op bezoek komt SV Enter, dat we nog kennen van vorig seizoen toen een oefenpotje in de voorbereiding met 1-3 verloren werd. Vertrekkend trainer Rob Roelofs stuurt een groot aantal jeugdspelers het veld in, blijkbaar benieuwd of die procrastinerende snotneusjes nog over enig balgevoel beschikken. Ook bij Rietmolen een snotneusje in de basis. Nou ja, snotneusje… Hij is met zijn 17 jaar dan wel de jongste van het veld vandaag, maar Jorrick de Lange was afgelopen zondag gewoon ‘man of the match’ met z’n gelijkmaker, zoals hij dat ook al was in de laatste bekerpoulewedstrijd, toen hij met een assist en een treffer een groot aandeel had in de groepswinst. Verder in het veld ook de nodige wijzigingen, Neede thuis heeft zijn offers geëist. Onder anderen Sander te Rietmole, Bas Essink en Koen Waanders vandaag aan de kant dan wel op de bank met kleine en minder kleine pijntjes. Aanvoerder Twan Tenhagen krijgt de afstand vanuit de regio Maasstad niet tijdig overbrugd en staat daarom ook niet aan de aftrap. Zijn vervanger op linksback is een oude bekende: Rik Koppelman uit Rietmolen 2. Alweer een tijdje geleden dat hij voor het laatst in de basis van de hoofdmacht stond en mooi dat hij nu redder in nood is.

Op deze kille herfstavond, waarop welgeteld 23 toeschouwers de reis naar sportpark De Wieken hebben gemaakt, gaat de wedstrijd gezapig van start. Beide teams laten elkaar de ruimte om te voetballen, maar echt flitsend is het allemaal niet. Pas na zo’n twintig minuten een eerste kansje als Dennis Vrielink kan koppen uit een corner, maar overtuiging ontbeert. Het leidt een fase in van wat mogelijkheden en kansjes over en weer. Geen van beide ploegen weet echter de trekker over te halen. Er zijn wat vrije trappen en corners, maar ook daaruit wordt niet gescoord en zo zoeken de spelers even later doelpuntloos de kleedkamers op.

Nadat in de rust Harm Vogt vervangen wordt door Niels te Lintelo, vervolgt de wedstrijd met meer van hetzelfde. Kleine kansjes over en weer, maar de teams lijken niet de échte wil om te scoren te hebben. Het is allemaal wat flets. Rietmolen wisselt goede fases af met hele slordige en zo verzuimt het zichzelf in de wedstrijd te spelen. Na een uurtje wordt Rik bedankt voor bewezen diensten en neemt Twan zijn vertrouwde plekkie in. In het laatste kwartier komt er dan tóch leven in de brouwerij. Joren moet redding brengen op de doellijn, nadat een Enterse aanvaller uit een counter doelman Jeroen omspeelt en schiet. De grootste kans van de wedstrijd is even later echter voor Rietmolen. Een ingooi kan worden doorgekopt door Patriek Piepers, waarna Jorrick de bal bij de tweede paal voor het inlopen heeft. Onbegrijpelijk hoe hij deze bal totaal weet te missen. Nou ja, het zij hem vergeven. In deze slotfase lijkt Enter het op te hebben, het zal toch de jeugdigheid zijn die ze opbreekt. Rietmolen kan niet profiteren, ondanks een schot van Dennis Vrielink die de doelman al grabbelend keert en een kopbal van Twan uit een corner die via de onderkant van de lat uit het doel stuitert. Beste kansen, maar het mag niet baten. Zelfs last-minute invaller en stormram Koen Waanders kan het tij niet keren.

En dus fluit arbiter Beser af met nog steeds 0-0 op het scorebord. Het is voor het eerst sinds 7 april dit jaar dat Rietmolen ‘de nul’ weet te houden, dat geeft wel aan dat de doelpunten de blauwwitten de laatste tijd te makkelijk om de oren vliegen, maar vanavond dus een positief punt. Dan rijst tegelijk de vraag wanneer Rietmolen de laatste doelpuntloze wedstrijd afwerkte, ik kan het me namelijk niet herinneren. En dat blijkt te kloppen, want het was voor mijn tijd als Rietmolen 1-watcher. We moeten ruim drie jaar terug, naar 28 augustus 2016, toen thuis tegen Almelo, eveneens een bekerwedstrijd, geen van beide ploegen het net vond. En zo ziet u maar weer, beste mensen, VV Rietmolen staat (bijna) altijd garant voor doelpunten, spektakel en vertier! Maar het is een bekerpotje, dus moet er toch een winnaar komen. Geen verlenging, wel penalty’s, geen ABBA. Dat is het kort gezegd wat de beslissing gaat brengen vanavond. Ook daar kunnen we kort over zijn. Niels te Lintelo, als tweede aan de beurt, mist en de rest schiet raak. Klaar, over en uit, gauw naar binnen. Helaas pindakaas maar ‘de focus kan nu volledig op de competitie’, om maar eens een cliché te gebruiken.

Zondag 24 november wordt die competitie weer opgepakt met een reünie bij Reünie. Wat gezellig.