Ruime 5-0 thuiszege voor gretig Rietmolen tegen SP Haarlo

Voor de tweede wedstrijd op rij wint Rietmolen met 5-0 na een 2-0 ruststand. Een matig Haarlo kan geen weerstand bieden en mag van geluk spreken dat het er slechts vijf om de oren krijgt. Ook voor de tweede wedstrijd op rij valt er een hattrick te noteren, ditmaal voor Robbin Dieperink.

Voor deze eerste thuiswedstrijd van 2018 beschikt trainer Kevin Vos over een nagenoeg fitte selectie. Alleen back Rik Koppelman is nog revaliderende na een liesblessure. Bij laagvlieger Haarlo zijn de problemen groter, met name op keepersvlak. Zowel de eerste als tweede keeper zijn geveld door een blessure dan wel ziekte en dus verdedigt voorstopper Gerben Leidekker vandaag het doel van de Haarloërs. De omstandigheden zijn prima. Het laagje poedersuiker van vanmorgen is alweer weggesmolten en zo af en toe breekt er een lekker winterzonnetje door. In Neede, hemelsbreed zo’n drie kilometer verderop, moet een ware sneeuwstorm hebben gewoed, daar men besloten heeft alles af te gelasten, het eerste elftal incluis.

Zoals we inmiddels gewend zijn van de blauwwitten gaat men voortvarend van start; de tegenstander wordt teruggedrongen op eigen helft, hoewel dat wellicht ook komt door de spelopvatting van Haarlo vandaag. Dat beseft dat het in het Rietmolense mes zal lopen als het ook maar enige ruimte weggeeft. Het kan echter niet voorkomen dat Rietmolen vanaf de aftrap mogelijkheden weet te creëren. Binnen tien minuten vallen al twee grote kopkansen te noteren. Eerst voor Sander te Rietmole, die hem uit een hoekschop vrij in kan koppen maar te hoog mikt. Niet veel later is Harm Waanders dichtbij na een voorzet van Karsten ter Braak, maar hij kopt recht in de handen van de keeper. Na een kwartier kan de arbitrage de bal op de stip leggen als Karsten zijn schot ziet afketsen op een Haarlose elleboog. De scheids beoordeelt dit anders en laat doorspelen. De 1-0 valt alsnog in de 23e minuut als de keeper de bal zomaar inlevert bij de messcherpe Rietmolense aanvallers. Via Harm komt de bal bij Sander die dodelijk uithaalt in de verre hoek. Na 37 minuten komt de 2-0 op het scorebord nadat Rietmolen voor de zoveelste keer de Haarlose zestien belegerd heeft. Met het nodige gepiel weet Harm Karsten te vinden die op rechts Robbin Dieperink vindt. Die bedenkt zich geen moment en joekelt hem keihard met zijn befaamde wreeftrap in de dichtstbijzijnde kruising. Aan de andere kant weet Haarlo maar een enkele keer door te dringen op de Rietmolense helft maar tot een doelkans komt het niet. De thuisploeg is nog wel een keer dichtbij als Sander de buitenkant van de paal raakt in de laatste minuut van de eerste helft.

De tweede helft begint net als vorige week; een fel Rietmolen probeert snel de genadeklap toe te brengen. Binnen tien minuten slaagt men daarin als de ruimte achter de Haarlose verdediging wordt gezocht middels een lange bal. De gelegenheidskeeper is attent uit zijn doel en weet de bal weg te werken, maar die kan onderschept worden door Robbin Dieperink die met een bekeken trap het lege doel weet te vinden: 3-0. Een paar minuten later is Karsten dichtbij zijn eerste van de middag, maar hij ziet zijn schot overgetikt worden. Hij mist vandaag precisie in de afronding. Na een uur spelen krijgt Haarlo de eerste en enige kans van de wedstrijd. Na slordig balverlies van centrale verdediger Dennis Vrielink ziet één van de twee Haarlose spitsen zijn kans schoon om alleen op keeper Jeroen Hartgerink af te gaan. Die maakt zijn doel goed klein en ziet de slappe inzet voorlangs gaan. De daaropvolgende aanval is een prachtige die het welverdiende slot krijgt. Robbin komt door op rechts en geeft de bal laag voor op de meegekomen Niels te Lintelo. Hij weet dat Sander te Rietmole achter hem vrijstaat en bereikt hem met een bekeken hakballetje. Voor Sander is het vervolgens een koud kunstje om de 4-0 aan te tekenen. Rietmolen dendert in deze fase over Haarlo heen, want slechts vijf minuten later staat de 5-0 op het scorebord. Voor de tweede keer deze middag gaat de keeper opzichtig in de fout als hij een verdediger probeert aan te spelen. Opnieuw is het Robbin die daarvan profiteert door zonder twijfel uit te halen in de verre hoek. Ook daarna is de honger van de blauwwitten nog niet gestild. Met nog een klein halfuur op de klok is het erop gebrand Haarlo nog verder in de penarie te duwen. Haarlo krijgt de witte motor niet aan de praat en heeft vandaag niks in de melk te brokkelen. Alle Rietmolense inspanningen ten spijt, wordt er helaas niet meer gescoord. Invaller Patriek Piepers ziet nog een loepzuiver doelpunt afgekeurd worden wegens buitenspel, hoewel zich nog een Haarloër op de achterlijn bevindt. Ach ja, een doelpuntje meer of minder maakt bij een 5-0 stand ook niet meer uit, al is het voor Patriek wel zuur.

Al met al weer een prima overwinning voor de blauwwitten. De hattrick van Robbin betekent een verdubbeling van zijn seizoenstotaal en al de derde driepunter voor een Rietmolen-speler. Het toont eens te meer dat er veel scorend vermogen in deze ploeg zit waarbij de gehele voorhoede makkelijk het net weet te vinden. Voor Haarlo ziet het er minder rooskleurig uit. ‘God, red nu ‘ns ’n underdog’, een bekend palindroom dat Haarlo-trainer Dick Makkink zo onderhand kan dromen na de zoveelste nederlaag. Het enige waar Rietmolen-trainer Kevin Vos zich zorgen over hoeft te maken zijn de media. ‘Ai, de media’, zal hij denken. Die reppen al over een eventueel kampioenschap. We zijn nog niet eens halverwege, mensen! Kom op.

Volgende week is er geen speelronde vanwege carnaval. Op 18 februari staat er weer een thuiswedstrijd op het programma, dan tegen nummer laatst Klein Dochteren.