Benny ten Dam, erelid van VV Rietmolen, overleden

Op 4 november jongstleden is erelid van VV Rietmolen Benny ten Dam op 75-jarige leeftijd overleden. Benny is meer dan zestig jaar bij onze vereniging betrokken geweest, waarin hij als speler, maar vooral ook als vrijwilliger onmisbaar was. Als eerbetoon aan Benny hieronder het interview dat Rudy Landewee en Arjan Vlierhaar met hem hebben gemaakt ter ere van het 75-jarige bestaan van de club in 2012.

Benny ten Dam

Speler, scheidsrechter en trainer, maar vooral liefhebber

Een man die al jaren lid is van de Rietmolense voetbalvereniging is Benny ten Dam. Het was het jaar 1956 dat Benny zich als 10-jarige opgaf bij RKVV Rietmolen. En hij is nog steeds actief op de velden. Na een voetbalcarrière die eindigde in Noordijk, bleef Benny het Rietmolense voetbal trouw. In verschillende functies heeft hij veel meegemaakt op de Rietmolense velden. Het verhaal van een man die inmiddels 53 jaar lang actief is bij de v.v. Rietmolen.

Voetbal is hem met de paplepel ingegoten, want zijn vader en broer Gerard waren net als hij bezeten van het spelletje. Diverse ruiten moesten het dan ook ontgelden wanneer ze voor de bakkerij hun techniek op een hoger niveau probeerden te brengen. Als 10-jarig jongetje mocht hij zich opgeven bij de RKVV Rietmolen. Zijn broer Gerard was toen keeper in het A-elftal met spelers als Henk en Gerard ten Hagen, Leo en Henk Orriëns, Louis Katier, Joop te Rietmole en vele anderen. Ze speelden toen om het kampioenschap van Gelderland, dat ook gewonnen zou worden. De eerste wedstrijden die Benny zich nog kan herinneren waren tegen SSSE in het dennenbos in Eibergen en de wedstrijden tegen DES, dat ook afkomstig was uit Eibergen. In die tijd hadden ze vaak niet een volledig elftal want verschillende jongens moesten thuis helpen. Leider in die tijd was Hendrik te Rietmole en medespelers waren onder andere Harrie Temmink, Ben Blanken, Johny Middelhuis, Henny Laarhuis en Toon Bolster. Als 16 jarige mocht hij meetrainen met het 1e elftal onder leiding van Jan Nienhuis. Coopertest en crosscountry deden hun intrede, “het leek wel of je werd klaargestoomd voor het leger, zo fanatiek”, aldus Benny. Zaterdags deed hij gewoon in de jeugd mee en als ze zondags te kort hadden bij het 2e of 3e mocht hij daar ook een balletje mee trappen.

Benny ten Dam is klaar om zijn eerste wedstrijd te gaan fluiten.

In die tijd werd ook FC Twente ‘65 opgericht en jonge spelers mochten zich opgeven om aan een jeugdtoernooi mee te doen. Voordat Benny zich kon bewijzen op een toernooi in Enschede sloeg het noodlot toe. In een wedstrijd tegen Noordijk 1 kreeg hij een geweldige trap van achteren waardoor hij niet meer verder kon spelen die wedstrijd. Na een jaar revalideren werd hem door de arts meegedeeld dat hij het voetbal maar moest vergeten. “Dus ging ik op zoek naar iets anders. Samen met Tonny Bauhuis ben ik de cursus scheidsrechter amateurvoetbal gaan volgen”. Met succes, want aan het eind van de cursus moesten ze een wedstrijd van de jeugd van de Graafschap fluiten in de Vijverberg. Een groot contrast met de eerste echte wedstrijd die hij voor de KNVB moest fluiten, de wedstrijd Ratti – Vorden. “Omkleden in het ‘kalk-hok’ en je wassen met water dat je zelf uit de put moest halen”. In Rietmolen heeft Benny met plezier veel senioren wedstrijden gefloten zonder dat er zich grote incidenten voordeden. Toch gaat zijn voorkeur uit naar de jeugd. “Daarom besloot ik de uitdaging als jeugdtrainer aan te gaan en hiervoor een cursus te gaan volgen, die erg leerzaam was”, aldus Benny. Fijne herinneringen heeft hij aan de jeugd van Rietmolen. Iets wat voor hem ook de stimulans was om van werk te veranderen en het onderwijs in te gaan.

C-jeugd begin jaren ‘70. Een van de eerste teams die door Benny ten Dam werd getraind. In die tijd speelde men nog met leren ballen, maar deze waren heel erg zwaar. Daarnaast waren er ook slechts twee ballen beschikbaar. Alle jongens moesten daarom een gulden meenemen naar de training, zodat Benny voor iedereen een plastic bal kon kopen. De jongens namen deze bal mee naar huis, zodat ze ook thuis konden oefenen. Dat wierp zijn vruchten blijkbaar wel af, want een aantal van de jongens haalde het eerste elftal.
Staand v.l.n.r.: Benny ten Dam (trainer), Tonnie Lubberdink, André te Woerd, Huub Middelhuis, Johan Klein Severt, Henk Klein Breteler, Herman Tenhagen, Jan Blanken en Theo Tenhagen (leider). Gehurkt v.l.n.r.: Gerard Vrielink, Richard Reith, Jan te Thije, Chermin, Gerard Luttikhold, Johan Tenhagen, Harrie te Rietmole en Herman Bokdam.

Wat hij niet snel zal vergeten is de tijd dat Rietmolen twee A-elftallen had en selectie dus mogelijk was. Ze speelden toen thuis op de Bijenkamp, ergens op een van de achterste velden omdat er werkzaamheden aan de velden van Rietmolen werden verricht. De laatste wedstrijd was tegen Markelo met welgeteld 12 supporters langs de lijn. “Gelukkig is het enthousiasme om te komen kijken tegenwoordig wel veel groter”. Tegenwoordig traint Benny de F2 en F3 van onze voetbalvereniging, een fijne groep met toekomst. Nog mooier vindt hij dat de ouders zoveel belangstelling tonen. Ook hoopt hij nog veel wedstrijden van de jeugd te fluiten want met zo’n mooie nieuwe accommodatie met uitnodigende kantine is dit een groot plezier. Verder wil Benny graag nog even de leiders van de teams benoemen, die niet alleen goed de spelers begeleiden maar ook goed voor hun scheidsrechter zorgen. “Dit alles is een groot compliment voor vv Rietmolen en daar mogen we als vereniging best trots op zijn”.

Trouwdag van Benny en Marietje met spelers van de Rietmolense voetbalvereniging in 1974. Staand v.l.n.r.: Bennie te Lintelo, Gerard Hogenkamp, Laurens Roerink, Robert Blanken, Johan Vogt, Alfons Nales, Emiel Tenhagen en Erik te Lintelo. Gehurkt v.l.n.r.: Jan Geelink, Tonnie Nienhuis, Koen Heyboer, Jeroen Huirne, Herwin Bauhuis en Ronny Laarhuis