Rietmolen bekert door na 5-2 zege op EGVV

Rietmolen heeft het in de eerste helft erg lastig met een stug EGVV dat tweemaal profiteert uit een omschakelingsmoment. Na een 1-2 ruststand draait Rietmolen de wedstrijd volledig om. Het komt niet meer in de problemen, scoort zelf nog vier keer en wint verdiend. Noemenswaardig daarbij is dat A-junior Harm Vogt bij zijn officiële debuut voor Rietmolen 1 meteen op prachtige wijze weet te scoren.

Voorafgaand aan deze wedstrijd gaat Rietmolen aan kop in zijn bekerpoule met vier punten uit twee duels tegen niet de minste tegenstanders. Winst vandaag zal betekenen dat men de poulefase overleeft en de bekercampagne mag voortzetten, dat zou een unicum zijn. Trainer Kevin Vos zal het vandaag moeten doen men een wat gewijzigde selectie. Centrale verdediger Koen Waanders en vleugelaanvaller Sander te Rietmole moeten door arbeidgerelateerde verplichtingen verstek laten gaan. Harm Vogt mag hierdoor vanuit de A-jeugd aansluiten en naast Joren Vrielink plaatsnemen op de bank. Die laatste wordt door Kevin aan de kant gehouden en centraal achterin vervangen door Frank Geerdink. Daan Schuurmans neemt op zijn beurt de backpositie over van Frank.

Ook in Rietmolen weet de zomer niet van ophouden en dus zijn het wederom heerlijke omstandigheden waaronder de wedstrijd onder leiding van jong scheidsrechtertalent Lammers wordt afgetrapt. De openingsfase gaat gelijk op en er zijn een paar kansjes over en weer. Aanvoerder Twan Tenhagen heeft de bal voor het inkoppen uit een corner maar timet verkeerd. Even later moet doelman Jeroen Hartgerink reddend optreden bij een afstandspoging van de groenwitten, die de opbouw aan Rietmolen laten en zelf compact proberen te staan op eigen helft, ter meerdere eer en glorie van het resultaat. Dat blijkt succesvol want al in de tiende minuut is het raak als de snelle Matthias Hilhorst na een uitbraak een-op-een komt met Dennis Vrielink, laatstgenoemde uitspeelt en prachtig in de verre hoek raak schiet: 0-1. Ook daarna oogt de Rietmolense defensie, die nog nooit eerder in deze samenstelling speelde, fragiel en ziet EGVV tweemaal levensgevaarlijk worden. Een eerste keer wordt Jeroen uitgespeeld, maar kan Frank nog ingrijpen. Uit het geklungel dat daarop volgt weten de Gelselaarders nog een schot te produceren dat rakelings over gaat. Gelukkig laat ook de Rietmolense offensieve linie zich niet onbetuigd, Karsten ter Braak strooit weer met schitterende passeeracties die de neutrale toeschouwers uiteraard kunnen bekoren. Alhoewel, niet alleen de neutrale toeschouwer, élke toeschouwer. Eén van die acties belandt bij Wouter te Rietmole voor de voeten, die schiet beheerst de 1-1 raak in de verre hoek. Daarna een ongewijzigd spelbeeld tot de 31e minuut, als de Gelselaarse linksback het eens vanaf een meter of veertig probeert. Hij ziet zijn kans op een wereldgoal als sneeuw voor de zon verdwijnen als de bal bovenop de lat belandt. De 1-2 valt even later alsnog als een voorzet van links in de verre hoek wordt ingekopt; het is wederom Hilhorst die scoort. Dat is ook de ruststand.

In de rust wordt de vaste verdediging in ere hersteld als Joren Vrielink wordt ingebracht. Dat lijkt goed uit te pakken want na rust weten de groenwitten nauwelijks nog iets te creëren. Rietmolen heeft de tegenstander in de tang; voorin wordt goed druk gezet en de centralen krijgen alle tijd en ruimte om er lustig op los te diagonaliseren. De kansen laten dan ook niet lang op zich wachten. Na een uur spelen is het Patriek Piepers, vers in het veld, die tot twee keer toe de bal voor het inschieten heeft maar jammerlijk faalt. Niet veel later valt dan toch de onvermijdelijke gelijkmaker als Rick ter Braack met links binnen kan schuiven. Op dat moment wordt Robbin Dieperink vervangen door Harm Vogt, die al eens in een oefenpotje mocht invallen, maar nu toch echt zijn officiële debuut voor Rietmolen 1 mag maken. Hij staat koud in het veld als rechtsback Frank Geerdink doorkomt over de rechterflank – waarbij Harm hem slim laat lopen om buitenspel te voorkomen – en strak voorgeeft op Rick. Ook nu is Rick wéér trefzeker, zoals hij al is in nagenoeg alle oefen- en bekerpotjes dit seizoen: 3-2. Vanaf dat moment speelt blauwwit een gewonnen wedstrijd; EGVV wordt door de mangel gehaald als appelmoes door een passe-vite. Ineens klinkt er een schel, op een alarmtoon lijkend “piep piep piep piep piep!”. Patriek Piepers, op dat moment balbezitter, kijkt verdwaasd om zich heen maar kan het geluid niet duiden. Het blijkt Niels ‘ja maar’ te Lintelo te zijn die Piepers ervan probeert te overtuigen de bal toch vooral bij hem in te leveren. Piepers blijkt ongevoelig en zoekt logischerwijs een andere oplossing. Een paar minuten later is daar het ‘moment suprême’ voor Harm, zoon van vermaard Rietmolen 1 middenvelder Erik Vogt. Hij krijgt de bal op de rechterflank, speelt vakkundig zijn directe tegenstander uit en schiet schitterend zijn debuutgoal raak via de binnenkant van de paal: 4-2! Ook daarna is de Rietmolense pressie niet van de lucht, waardoor ook Patriek zijn doelpuntje kan meepikken; een door Rick goed teruggelegde bal wordt met buitenkantje rechts heerlijk in de rechter kruising gelegd. Het betekent het slotakkoord van een door Rietmolen gedomineerde tweede helft met een 5-2 eindstand als resultaat.

Hierdoor is Rietmolen winnaar van een poule waarin ook vaste vierdeklasser Holten en derdeklasser Witkampers acteren. Wie had dat vooraf gedacht? Weinigen waarschijnlijk. Het betekent dat Rietmolen op 11 november a.s. de knock-outfase betreedt van de bekercompetitie. Maar eerst is er de reguliere competitie, die aanstaande zondag aanvangt met een thuiswedstrijd tegen EMOS uit Enschede. Zelfde plaats , zelfde tijd.

Sportieve groet en tot dan!