Teleurstellende Rietmolense seizoenstart bij Twenthe Goor

In deze seizoensopener wordt Rietmolen in de eerste helft op zo’n beetje alle fronten afgetroefd door VV Twenthe en mag het van geluk spreken dat er bij rust slechts één Goorse treffer op het scorebord staat. In de tweede helft herpakken de blauwwitten zich enigszins, het gaat wat meer gelijk op, maar echt aanspraak op een resultaat maakt men eigenlijk geen moment. Snel het vizier op volgende week zaterdagmiddag, de derby uit bij Neede!

Vandaag begint de derde poging om weer eens een volledig amateurvoetbalseizoen te draaien. Maar is het überhaupt wel nodig om de competitie te beginnen vragen we ons af, want, zoals we onlangs in De Stentor hebben kunnen lezen, heeft Reünie alvast voor april een platte kar gereserveerd om tegen die tijd met de kampioensschaal door Borculo te toeren. Hoe luidt de uitdrukking ook weer? Hoogmoed komt voor de val, toch? We gaan het zien. Rietmolen begint in ieder geval met een uitwedstrijd bij het Goorse VV Twenthe op sportpark ’t Piepwillem. Een sportpark dat we ons, zelfs na hevig graven in het geheugen, niet kunnen herinneren. En wat blijkt, we zijn hier nog nooit geweest. Voor de derde keer op rij bij hen in de competitie maar we zijn nooit toegekomen aan een uitwedstrijd hier, om de bekende redenen. Ook vandaag zou het eigenlijk geen uitwedstrijd zijn geweest, ware het niet dat het Rietmolense clubbestuur heeft verzocht om de wedstrijd om te draaien, gezien Super Sunday op 6 februari die we graag met een thuiswedstrijd zouden opluisteren. Zet het vast in uw agenda! Vandaag op naar ’t Piepwillem dus, waarbij je je toch ook meteen afvraagt waar die naam toch vandaan zou komen. Dat blijkt minder spannend dan gehoopt, want het refereert namelijk aan de boer in Zeldam waar de grondleggers van deze vereniging hun eerste voetbalminuten afwerkten. Weten we dat ook weer.

Snel naar de wedstrijd dan maar. Rietmolens trainersduo André Oosten en Michael Wiehink, dat zich overigens aan u voorstelt in een hoogwaardig interview op onze site, beschikt vandaag over een volledig fitte selectie, waardoor liefst zes wisselspelers op de bank moeten plaatsnemen, naast debuterend verzorgster Sabine Asbroek die bij toerbeurt zal meedraaien op de zondagen. Zij zien in de openingsfase dat Rietmolen meteen onder druk komt van Twenthe, wat binnen een kwartier al leidt tot een eerste grote kans waarbij Joren Vrielink nog net verdedigend kan optreden bij een gevaarlijke dribbel van de Goorse nummer negen, die toch in zijn hele voorkomen verdomd veel weg heeft van niemand minder dan Frenkie de Jong, maar dan zonder de fijnbesnaarde voetbaltechnische vaardigheden. Deze Frenkie is meer een loper. De actie blijkt Joren meteen fataal te worden, hij raakt geblesseerd aan zijn hamstring en moet vervangen worden. Een fikse aderlating voor de Rietmolense defensie die Jorens snelheid goed kan gebruiken tegen de vlugge aanvallers van Twenthe. Bas Essink voor hem erin. Ook daarna blijft de thuisploeg met veel snelheid en dynamiek voorin gevaarlijk worden, in de 22e minuut leidend tot de 1-0 als een goede aanval over links via de nummer tien verlegd wordt naar rechts waar buitenspeler Jeurlink de bal vrijelijk kan aannemen en onberispelijk in de verre hoek raak schiet. Nog geen vijf minuten later de grootste kans voor de Gorenaren om de score te verdubbelen als Frenkie een-op-een komt met Jeroen, maar de bal wonder boven wonder naast schuift. Nee het loopt niet bij Rietmolen, dat is duidelijk. Waar het aan ligt is moeilijk te duiden. Er is in ieder geval een behoorlijke discrepantie waarneembaar tussen hetgeen vooraf besproken en dat wat er daadwerkelijk op de mat wordt gelegd. Is er dan geen enkel Rietmolens gevaar? Tja, een voorzet van Frank waar niemand bij in de buurt komt en een geblokte vrije trap van Yordi die in de rebound door Harm opnieuw ingebracht wordt maar in twee instanties een prooi is voor doelman Zweers. Aantal schoten op doel? Nul komma nul. Desillusie? Tien uit tien.

Na rust probeert Oosten met vers bloed het tij te keren. Yordi en Wouter eruit, Patriek en Karsten erin. En dat lijkt toch zijn vruchten af te werpen in de openingsfase van de tweede helft waarin het spel op en neer golft en de blauwwitten zowaar wat mogelijkheden krijgen. De grootste daarvan al binnen twee minuten voor Harm Vogt die met een keeper uit positie een lege goal voor zich ziet. Toch is de afstand nog best groot, maar waar een overtuigend schot waarschijnlijk doeltreffend was geweest, produceert Harm, die zoals zovelen vandaag niet in de wedstrijd zit, een slap rollertje naast. Ook voor Twenthe niet veel later een grote kans als een volledig vrijstaande speler in de Rietmolense zestien de bal hoog over weet te schieten. Een Rietmolens kansje is er vervolgens voor Patriek die met links net niet goed uitkomt. Nee, dik bezaaid zijn de Rietmolense mogelijkheden allerminst, en dus probeert André met de resterende wissels nog wat te forceren. Mees Geerdink vervangt de moegestreden Koen Waanders en Job Vogt lost broer Harm af. En hoewel de goede bedoelingen daar zijn, leidt het Rietmolense slotoffensief tot weinig, behalve dan gevaarlijke Goorse counters die echter ook niks uitrichten.

En zo eindigt het eerste competitieduel net als vorig jaar, eveneens tegen Twenthe Goor, in een teleurstellende 1-0 nederlaag. Reünie is ondertussen door vier rake Beltrumse poffertjes op de neus met een noodsmak weer met beide beentjes terug op aarde gekwakt, daarmee de Borculoërs even fijntjes de mond snoerend, voor zolang het duurt. Lijkt het dus toch een spannende competitie te gaan worden. Lijkt? We weten het wel zeker. Voor Rietmolen is het nu al spannend, helemaal nu komend weekend de burenruzie met SP Neede op het programma staat. Begint het al te wennen, spelen tegen de vleermuizen? Nee natuurlijk niet, en daarom wordt de wedstrijd komende zaterdagmiddag om 18u afgewerkt op een, naar we mogen aannemen, kolkend sportpark ’t Haantje.