Wederom geen punten voor beter Rietmolen in derby met Eibergen

Zoals al vaker gebeurde deze competitie, verzuimt Rietmolen zichzelf te belonen in een partij waarin het de betere ploeg is. In de nieuwbakken derby tegen buurman Eibergen komt het al vroeg op achterstand, maar weet voor rust de stand nog gelijk te trekken. In de tweede helft zeilt een wat makkelijk gegeven vrije trap zomaar achter doelman Jeroen Hartgerink het doel in. Daarna zetten de blauwwitten aan, maar verzuimen het veldoverwicht om te zetten in een overwinning; een 1-2 nederlaag is het verdict.

Na de uitschakeling in de beker vorige week kan de focus volledig op de competitie. De 0-5 oorwassing toen is al lang vergeten als vandaag buurman Eibergen wacht. Om het duel wat extra cachet te geven is hij verplaatst naar deze zaterdagnamiddag in de hoop wat extra publiek te trekken en zo een mooi derbysfeertje te creëren. Want hoewel beide verenigingen op een steenworp afstand van elkaar liggen, is er geen sprake van een langdurige historie waar men op kan teren. Buiten af en toe een bekerpotje in de seizoensvoorbereiding kunnen we ons geen duel van naam met de fusieclub uit Eibergen herinneren. FC Eibergen, en voorloper Sportclub Eibergen, speelde dan ook een paar klassen hoger dan Rietmolen en is pas recentelijk afgezakt naar het een na laagste niveau in het amateurvoetbal. Toch is dit een derby in wording gezien de geringe fysieke afstand tussen beide Berkellandse clubs en de gezonde rivaliteit die er nu al heerst. Supportersvereniging Hup Blauw bekrachtigt dat gevoel met een schitterend spandoek. Van een Eibergse supportersvereniging vernemen we echter taal noch teken, al valt te betwijfelen of die überhaupt bestaat.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 18 november 2018

Een oog op de ranglijst leert dat beide teams precies gelijk staan met evenveel punten uit zeven wedstrijden. Daarbij is ook het aantal winst-, en verliespartijen, en puntendelingen gelijk, alsmede het aantal gescoorde doelpunten. U begrijpt, de teams lijken aan elkaar gewaagd te zijn. Bij Rietmolen is iedereen fit en dus kunnen de sterkste elf het veld in en houden liefst vier man de bank warm.
De duisternis is gevallen als de wedstrijd van start gaat onder het LED-licht van Sportpark De Wieken, alwaar een gezellige voetbalsfeer hangt. Er is toch zeker een paar honderd man afgekomen op dit potje en zo lijkt de derbysfeer gegarandeerd. In de openingsfase beginnen beide teams enthousiast en proberen druk te zetten op de tegenstander. Het is Eibergen dat daarin het succesvolst is, want al in de vijfde minuut is het raak als Thijs Rouwmaat uit een voorzet van links de bal knap op de pantoffel neemt en in de rechterhoek raak schiet. Niet de start waarop Rietmolen hoopte natuurlijk, maar er is nog genoeg tijd om de achterstand recht te breien. De ploeg van Kevin Vos antwoordt prima en probeert via goed positiespel de voorwaartsen te bereiken. Er is echter een standaardsituatie voor nodig om de gelijkmaker op het scorebord te zetten. In de dertiende minuut wordt een afvallende bal uit een corner door Niels te Lintelo op waarde geschat en hard laag in de linkerhoek geschoten: 1-1. Niels heeft zich de kritiek van vorige week ter harte genomen toen hem het afleveren van een ‘pisballetje’ verweten werd. Dit is allesbehalve een pisballetje. Onberispelijk, zo hoort dat. De gelijkmaker luidt een fase in waarin Rietmolen grip krijgt op de Eibergenaren en er kleine kansjes komen via Niels en spits Rick ter Braak. Tot scoren komt men echter niet. Eibergen, vandaag aantredend in het rood-witte uittenue, komt ook nog een keer dicht bij maar het schotje vanaf links is een eenvoudige prooi voor Jeroen. Het slotakkoord van de eerste helft is echter voor de blauwwitten als Karsten ter Braak vanaf eigen helft aan een rush begint die zijn weerga niet kent; moeiteloos passeert hij enkele tegenstanders en de vergelijking met Maradonna is gauw gemaakt. Enige verschil is dat Pluisje wél scoorde, daar waar Karsten de verkeerde keuze maakt door de bal af te geven in plaats van zelf te schieten.

Geplaatst door VV Rietmolen op Zondag 18 november 2018

Direct na de pauze is er geel voor centrale verdediger Koen waanders als een Eibergenaar gevaarlijk door de as opstoomt, en ten val wordt gebracht. Het blijkt een van de weinige aanvallende intenties te zijn; de roodwitten beperken zich in het restant van de wedstrijd tot verdedigen en loeren op de omschakeling. Rietmolen gaat daarentegen op jacht naar de voorsprong en krijgt een grote kans daartoe als Sander te Rietmole alleen door kan op de keeper. Die is attent en verwerkt de inzet tot hoekschop. Na een kwartier voetballen in de tweede helft komt Wesley Meulenkamp aan de zijlijn wat onhandig in op een Eibergse balbezitter, wat hem op een overtreding komt te staan. De vrije trap, na wat meters naar het midden te zijn gesmokkeld, draait gevaarlijk in en wordt blijkbaar nog beroerd door een Eibergs hoofd waardoor Jeroen er geen antwoord op heeft. Een plotselinge 1-2 achterstand is het gevolg en weer lopen de blauwwitten achter de feiten aan. Het alarm van de kantine begint ondertussen oeverloos te joelen ten teken dat Alarmfase 1 voor Rietmolen is aangebroken. In het slotkwartier is het Rietmolen dat achterin 1 op 1 gaat spelen om zo de gelijkmaker te forceren. Eibergen komt niet meer van eigen helft af en verdedigt met hand en tand. Het slaagt daar wonderwel in, want op een paar niet overtuigende afstandsschoten na, weet Rietmolen nauwelijks kansen te creëren. En dus is het eindresultaat teleurstellend; een punt had er zeker ingezeten, en eigenlijk wel meer als we eerlijk zijn.

Volgende week dan maar. Dan gaat men op reis naar het altijd gezellige Overdinkel voor een treffen met Sportclub aldaar. Opnieuw een onbekende tegenstander.

Sportieve groet en tot dan!