Rietmolen wint moeizaam met 0-1 bij EGVV

De eerste helft is voor Rietmolen dat verdiend op 0-1 komt, maar vervolgens verzuimt verder uit te lopen. In de tweede helft gaat het niveau omlaag en maken de blauwwitten het zichzelf lastig, maar de tegenstander weet de kansen niet te verzilveren. Rietmolen verstevigt zijn koppositie door puntverlies van de directe concurrentie.

Het is improviseren vanmiddag voor hoofdtrainer Kevin Vos. Centrumspits en topscorer Harm Waanders krijgt kroamschudders op bezoek en is dus afwezig. Zijn plek in de punt van de aanval wordt ingenomen door die andere topscorer Sander te Rietmole. Middenvelder Patriek Piepers keert daardoor terug in de basis en datzelfde geldt voor Frank Geerdink die op rechtsback start.

Het veld in Gelselaar ligt er belabberd bij; het is glad, zacht, en zwaar. Een typisch gevalletje van ‘scheurgras’, wijlen Jacobse en Van Es hadden zich er wel raad mee geweten: verrijken met neutronenkorrels, vervolgens rondom stipuderen met bavianenprigment en uw veldje is helemaal winterklaar! De toestand van het veld is er bovendien niet beter op geworden nadat deze morgen Rietmolen 5, met fanatieke agrariërs als Mart Bekkedam in de gelederen,  op bezoek is geweest en de boel aldus aardig heeft omgeploegd. Allerminst ideale omstandigheden dus voor de blauwwitten die het voornamelijk van goed veldspel moeten hebben.

Rietmolen is in de eerste helft duidelijk de betere ploeg. Het is sterker in de duels, wint de meeste tweede ballen en men weet elkaar goed te vinden. De behendige aanvallers hebben het echter moeilijk op het zware veld en kunnen weinig echt grote kansen creëren. In de eindfase wordt vaak nét de verkeerde keuze gemaakt of wordt de bal verkeerd geraakt. Na een paar kansjes voor de blauwhemden is het EGVV dat in de 16e minuut voor het eerst gevaarlijk wordt vanuit een corner, maar de bal wordt over gekopt. Daarna komt Rietmolen nog een paar keer dicht bij de openingstreffer via Sander te Rietmole die eerst door Karsten ter Braak en later door Patriek in stelling wordt gebracht, maar niet kan afronden. In de 38e minuut is het alsnog Rietmolen dat als eerste tot scoren komt als Karsten de bal vanuit een corner in de vijfmeter brengt waarna Robbin Dieperink uit een rommelige situatie zijn hoofd tegen de bal krijgt en de 0-1 ruststand aantekent.

De beginfase van de tweede helft kent een zelfde spelbeeld als voor rust, Rietmolen probeert met goed veldspel op zoek te gaan naar de 0-2. Dat lukt bijna in de 52e minuut als Sander zich vanaf rand zestien vrij kan draaien en met links kan inschieten, maar hij ziet de bal naast het doel belanden. Daarna verliest Rietmolen de focus en verandert het verzorgde spel meer en meer in hotse-knotse-begonia’svoetbal met stevige duels op het middenveld. Blauwwit beseft dat het hiermee naar de kwaliteiten van de tegenstander speelt en die zo in de wedstrijd helpt, maar de lucht loopt zo langzamerhand uit de ploeg als een fietsband waarbij het fietsbandventieldopje steeds verder wordt opengedraaid. Het team is niet bij machte om het tij te keren en weet de voorwaartsen steeds minder goed te bereiken. Er is een foutieve terugspeelbal van EGVV voor nodig om Robbin in stelling te brengen om de wedstrijd alsnog in het slot te gooien, maar zijn wippertje over de doelman gaat naast. Ondertussen is het Niels te Lintelo die twee keer van schoeisel is gewisseld omdat de halve zool van zijn rechterschoen loskomt. Richting het einde van de wedstrijd gaan de groenwitten wat aanvallender spelen met steeds inschuivende mensen vanuit het middenveld en verdediging. Rietmolen heeft moeite daarmee om te gaan en blijft worstelen in duels om de bal. In een van die duels waant Joren Vrielink zich even op de NK afstanden in Thialf als hij met een mooie glijpartij de middencirkel binnen komt zetten. Hij blijft netjes overeind en produceert zo hét kunststukje van de middag. De druk van EGVV wordt er niet minder op en het weet nog een paar grote kansen te creëren, de grootste uit een rebound die over wordt geschoten. Doelman Jeroen Hartgerink moet een paar keer beslissend optreden en doet dat met verve. Uiteindelijk vindt de scheidsrechter het na zes zenuwslopende minuten extra tijd mooi geweest en fluit, tot opluchting van alles wat Rietmolen een warm hart toedraagt, voor het laatst. Op basis van de eerste helft verdient Rietmolen het volle pond maar uiteindelijk mag het blij zijn dat het er niet nog een om de oren kreeg. Omdat zowel Neede als Meddo vandaag punten verspeelt loopt Rietmolen iets uit op de ranglijst.

Volgende week treft men op eigen veld mededegradant uit de 4e klasse B Hoeve Vooruit.

Sportieve groet en tot dan, Jean le Tieb